Software Development fundamentals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Advertisements

Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
User Centred Development
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
AWK A Pattern scanning and processing language made by Aho Weinberger Kernighan and explained by Albert Montijn.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Methods of Development #2: Logistiek. Conceptfase Pre-productiefase Productiefase Post-productiefase.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Javascript. Vandaag Samenvatting vorige les PSD's Random Array's Herhalingen – For-loop – While-loop.
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Gameprogrammeren: Expressies
Present simple Grammar.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
ACTmodel van psychopathologie
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Rekenen in andere vakken
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
– Software development fundamentals
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Software Development fundamentals Les 6 - Operators

inhoudsopgave Problemen oplossen Stelling Vergelijkingsoperators Rekenoperators Prefix en postfix Wiskunde Terug naar het beginprobleem Aan de slag

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Problemen oplossen Hoe teken je in C# een vierkant van sterretjes op basis van een ingevoerd getal? * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?

vraag Stelling: Je moet goed zijn in rekenen en wiskunde, om een goede softwareontwikkelaar te zijn. Waar of niet waar? Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?

vraag I think it depends on what type of programming you want to do. As far as being a programmer in the business world goes, I would say that the answer is no. You can become a great programmer without knowing advanced mathematics. When you do end up having to deal with math, the formulas are usually defined in the business requirements so it only becomes a matter of implementing them in code. On the flip side, If you want to become a low-level programmer or say create 3D graphics engines, mathematics will play a huge role. Programming != maths. It doesn't even "feel" like maths, for me (and I enjoyed maths, despite not doing so well towards the end of my formal studies in it). Many skills that you might use in maths are useful, necessary even in programming, but many programmers teach themselves for the most part. Not liking maths in school has pretty much zero bearing on your ability or enjoyment of programming. Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom? http://programmers.stackexchange.com/questions/89158/do-you-have-to-be-good-at-math-to-be-a-good-programmer

vergelijkingsoperators Operators die je gebruikt om te vergelijken: == != < > <= >= Operators die je gebruikt om condities te combineren: && || Hier kan je oneindig uitgebreide condities mee bouwen. Voorbeeld: if((invoer != null && invoer == “abcd”) || toegang == “openbaar” && accessLevel >= 4) { // doe iets Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?

rekenen Voor developers

operators Operators die je gebruikt om berekeningen te doen. + - * / % + - * / % double a = 21; double c = 5; double result = a / c; // 4,2 result = a + c; // 26 result = a % c; // 1 result = a * c; // 105 result = a – c; // 16 double a = 11; double c = 3; double result = a / c; result = a + c; result = a % c; result = a * c; result = a – c;

operators Operators die je gebruikt om berekeningen te doen. + - * / % + - * / % int a = 21; int c = 5; int result = a / c; // 4 result = a % c; // 1 Kende je een van deze operators nog niet? Maak er dan een aantekening van! Bij ints wordt alles achter de komma gewoon afgekapt en niet afgerond! int a = 11; int c = 3; int result = a / c; result = a % c;

operators Je weet vast wel wat dit doet: int getal = 20; getal = getal + 30; // wat is de uitkomst? Wat zou dit doen? getal += 30; Zo bestaan ook *= /= %= -= getal *= 20; is hetzelfde als getal = getal * 20; 50

meer operators !x – logical negation for bool variables. True becomes false and vice versa. ++x – prefix increment. Returns the value of x after updating the storage location with the value of x that is one greater (typically adds the integer 1). --x – prefix decrement. Returns the value of x after updating the storage location with the value of x that is one less (typically adds the integer 1). x++ – postfix increment. Returns the value of x and then updates the storage location with the value of x that is one greater (typically adds the integer 1). x-- – postfix decrement. Returns the value of x and then updates the storage location with the value of x that is one less (typically subtracts the integer 1). (T)x – type casting. https://msdn.microsoft.com/en-us/library/6a71f45d.aspx

Prefix en postfix Wat is het verschil tussen ++x en x++? int getal = 20; getal++; // nu zit er 21 in getal ++getal; // dit kan ook, nu zit er 22 in int getal2 = getal++; // wat zit er nu in getal2?...... int getal2 = ++getal; // en nu?..... ++x doet meteen +1, x++ doet dit pas nadat de huidige regel code is uitgevoerd. 22 24

Nog meer operators Null-coalescing operator: x ?? y – returns x if it is non-null; otherwise, returns y. Conditional operator / ternary operator: t ? x : y – if test t is true, then evaluate and return x; otherwise, evaluate and return y. string result = getal == 1 ? “Hee hallo” : “Getal is niet 1”; Er zijn veel operators beschikbaar in C#, bekijk ze op: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/6a71f45d.aspx

wiskunde Voor wetenschappelijk rekenen is er de System.Math class. Deze zit vol met methodes voor veel voorkomende berekeningen, zoals Math.Pow(), Math.Cos(), Math.Round(), Math.Sqrt()

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Problemen oplossen Hoe teken je in C# een vierkant van sterretjes op basis van een ingevoerd getal? Bedenk een oplossing met één loop! * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?

Bubbelbloep Een oefenopdracht voor tijdens sollicitatiegesprekken die is bedacht om de 99,5% van programmeurs weg te filteren die eigenlijk gewoon niet kan programmeren*. De opdracht is als volgt. Schrijf een programma dat de getallen 1 tot 100 onder elkaar toont. Maar, voor getallen deelbaar door drie toon je ‘Bubbel’ in plaats van het getal. Voor getallen deelbaar door vijf toon je ‘Bloep’. Voor getallen deelbaar door drie en vijf toon je ‘BubbelBloep’. Werk de opdracht uit als algoritme (flowchart of pseudocode) en daarna als C# console application. Zet de opdracht bij je huiswerk op OneDrive!

Afsluiting Zijn er vragen?

Aan de slag De opdrachten staan online