Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 22 februari 2014
Max Weber Frederick Winslow Taylor Harry Braverman
ADHD bij kinderen.
Stromingen in de psychologie Humanistische psychologie
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 17 maart 2012.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Begeleidingsplannen GGZ
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Samenwerken Werken in Teams.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Groepsdynamica.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Agressie bij kleuters Door: Priyana Chinnoe, Rodischa van Engel, Mandy Jagesar, Lotte Lamberts Marieke de Groote en Melissa Merle.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 11 lesweek 1
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Evangelisch Begeleidingscentrum Klaas van der Hoeven.
DAVID PINTO
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Verzorgingsstaat pargf.4
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Maatschappij Wetenschappen
Autoritair vs autoritatief
Psychologieles 11 lesweek 1
Holistisch perspectief
Lespakket Opleidingen
Agressie Les 2.
RÜya Bijeenkomst 3 ouders.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gemeenten regelen jeugdzorg
Gedragsproblemen en stoornissen
Samenwerkende PDS therapeuten
Transcript van de presentatie:

Erikson 12-18  Identiteit vs identiteitsverwarring Hoe kan ik mijn dochter helpen om te leren gaan met het reflecteren van haar negatieve emoties op de rest van het gezin? / Tienermoeders Freud  Agressieve driften Macht en conflicten Sociaal wetenschappelijk model Ontwikkelingsvisie, holistische benadering, cliënt centraal, wat kan men wel Interdependentie  samenhang tussen gezin, dochter en kind Behavioristisch perspectief  Omgeving + straffen en belonen Piramide van Maslow  Zekerheid, sociale acceptatie, waardering, zelfontplooiing Erikson 12-18  Identiteit vs identiteitsverwarring Sociologie / psycho