Gesprekstechnieken Les 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Anamnese Opnamegesprek.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Gespreksvaardig-heden
motiverende gespreksvoering
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
Observeren rapporteren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Ondersteunen bij wonen
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Gesprekstechnieken Les 6.
Begeleiden Les 9.
E health, Domotica en E-learning
Communicatie 6e les.
E-health en Domotica Les 5.
gesprekstechnieken Les 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ADL Les 1.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

gesprekstechnieken Les 6

vandaag Terugblikken Live-assessment (les 7,8 en 9) Valkuilen (opdracht) Oefenen voor het live-assessment Afsluiten

LSD Actieve luisterhouding Samenvatten Check of je de ander begrijpt Rode draad De ander gerust stellen: ‘Ik luister echt naar je’ Doorvragen Let goed op, zodat je op het juiste moment goede vragen kan stellen

parafraseren Herformuleren ‘Als ik goed naar je luister..’ en eindigen met ‘klopt dat? Je controleert of je de ander goed hebt begrepen en moedigt de ander aan om te vertellen.

gespreksmodellen Client wil advies > diagnose-receptmodel Cliënt wil vraagverheldering, inzicht in probleem > participatiemodel/counseling Veranderen van ongezond gedrag > Motiverende gespreksvoering

Live-assessment Gesprek van 10 minuten waarin je wordt beoordeeld op: Actief luisteren LSD Parafraseren 10 minuten gesprek, daarna hebben de beoordelaars +/- 5 minuten om te beoordelen. Lees goed de casus, ook wanneer je cliënt bent. Ga het gesprek voorbereiden en wees op tijd voor je assessment!

Hoe kun jij je voorbereiden voor een gesprek? Tips: Gesprek zelf voorbereiden Kies een passende ruimte en geschikt tijdstip Privacy Stiltes laten vallen is niet erg, gun jezelf de tijd om na te denken over een antwoord Als je het even niet meer weet, vat je samen wat er al gezegd is Laat de ander vertellen!

Valkuilen (8.3) Opdracht 1. Halo-effect & horn-effect 2. Foutief interpreteren & vooroordelen 3. Stereotyperen & papegaaien 4. Attributie & Bagatelliseren 5. Moraliseren & diagnosticeren Eerst individueel informatie opzoeken over je valkuilen en dit samenvatten. Onderzoek ook hoe je hier alert op kunt zijn (opschrijven) Daarna dezelfde nummers met elkaar informatie wisselen (wat is de rode draad?) Daarna in je eigen groep de valkuilen aan elkaar presenteren en ervaringen hierin delen Maak een woordspin erover in je groep

Oefenen voor het live-assessment Hoe: 2-tallen Hulpmiddel: Casus, feedback formulier Tijd: Uitkomst: Oefenen en de gesprekstechnieken toepassen Wat: Iemand is hulpverlener, de ander is cliënt. Na een gesprek wissel je om. (je bent dus om en om hulpverlener) Klaar: Geef elkaar feedback op de volgende punten: LSD, Actief luisteren & parafraseren.

afsluiten Vragen? Tips/tops voor het vak? Succes met de live-assessments!