Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Informatiesessie Curriculumherziening BSc Business Administration per september 2008 Deze informatiesessie is bedoeld voor Bedrijfskunde studenten uit.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Aanraders vanuit POC CW n Vanuit de POC CW wens ik de studenten attent te maken op een aantal mogelijkheden u Stages u Internationalisering: Athens u Vakken.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Economie en Bedrijfswetenschappen.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Startcollege B2 Psychologie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Knip CEA Eindtermen 2016 Post Bachelor Accountancy MKB
KA2 – "The Future Teachter 3
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Talent management Personeelpunt
De eerste les Goedgekeurd door CKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
De Rotterdamse Business Case
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Transcript van de presentatie:

Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering

Leerlijnoverleg TEW Quid? Resultaten Verankering Wat is het? Stand van zaken na UFOO/eerste ronde Verankering in werking

Quid? Resultaten Verankering Ontstaan Context Het leerlijnoverleg werd voor het eerst georganiseerd in het kader van het UFOO-project rond toetsbeleid. Context De Faculteit TEW biedt in alle opleidingen samen 283 opleidingsonderdelen aan. Veel van deze opleidingsonderdelen zitten in verschillende opleidingen, wat het moeilijk maakt om een overzicht te bewaren over de graduele competentieopbouw binnen elke opleiding.

Quid? Resultaten Verankering Doelstelling Definitie Het leerlijnoverleg beoogt een betere afstemming van de verschillende opleidingsonderdelen onderling, zowel m.b.t. de inhoud, als m.b.t. de eindcompetenties, de werk- en de evaluatievormen. Tijdens het leerlijnoverleg wordt ook aandacht besteed aan hoe dit alles op een transparante, consistente en eenduidige manier wordt gecommuniceerd naar studenten via de cursusinformatie. Definitie Een leerlijn is een geheel van parallel en sequentieel aangeboden opleidingsonderdelen in hetzelfde domein. Eenzelfde leerlijn kan de bachelor en master doorlopen.

Quid? Resultaten Verankering Agenda (eerste ronde) dekking van de kerncompetenties van het programma door de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen koppeling van de eindcompetenties aan de rollen van de diamant onderlinge afstemming van de inhoud van de opleidingsonderdelen congruentie tussen eindcompetenties, werkvormen en evaluatievormen kwaliteit van toetsing en evaluatiecriteria opdrachten en feedback, timing en inhoud internationalisering nexus onderzoek-onderwijs link met het werkveld raakpunten met andere leerlijnen en plaats in het curriculum

Quid? Resultaten Verankering Agenda (na verankering) INHOUD Onderlinge afstemming van de inhoud van de opleidingsonderdelen Congruentie tussen eindcompetenties, werkvormen en evaluatievormen Raakpunten met andere leerlijnen en plaats in het curriculum   TOETSING EINDCOMPETENTIES STRATEGISCHE SPEERPUNTEN VRAGEN EN SUGGESTIES M.B.T. ONDERWIJSBELEID

Quid? Resultaten Verankering 27 Overlegmomenten afgerond Knelpunten in de programma’s gedetecteerd aandachtspunten niveau opleidingsonderdeel en opbouw curriculum suggesties geformuleerd – te bespreken op OWC Opmerking Bij Financial risk management een probleem met de voorkennis van de studenten over opties Opmerking Kwantitatieve beleidsmethoden zou verplaatst moeten worden naar het 1e semester, dit is nuttig voor de Bachelorproef Opmerking Sommige zaken die voorkennis moeten zijn worden niet onthouden door studenten Actie Databank aanleggen met kennisclips over kernconcepten (UFOO 2015-2016) Actie Semesterwissel doorgevoerd Actie/suggestie in financieel management (Bachelor) bespreken van nul opbouwen binnen financial risk management

Quid? Resultaten Verankering Onderlinge afstemming binnen leerlijnen eindcompetenties werk- en evaluatievormen Koppeling opleidingsonderdelen aan kerncompetenties en aan rollen diamant Inventarisatie opdrachten en bespreking spreiding ervan Aanzienlijke verbetering cursusinformatie grondige herformulering eindcompetenties duidelijke evaluatiecriteria leidraad voor het invullen van de cursusinformatie Opmaak uitgebreide tabel met informatie voor alle opleidingsonderdelen faculteit waar informatie uit getrokken kan worden

Quid? Resultaten Verankering Verfijnde en hernoemde leerlijnen en subleerlijnen: resulteert in 11 leerlijnen en 23 subleerlijnen primaire indeling in lijn met de departementen met voor verschillende opleidingsonderdelen (integratiepunten) aansluiting bij andere leerlijnen Overheveling van verantwoordelijkheid eerste ronde: voorzitter onderwijscommissie toekomst: departementsvoorzitters in samenspraak met onderwijscommissie Frequentie en tijdspad één keer om de drie jaar in periode december-januari-februari rotatieschema goedgekeurd door onderwijscommissie december 2015 - februari 2016 leerlijn kwantitatieve methoden leerlijn praktijk subleerlijn project en stage subleerlijn zomerschool leerlijn verbreding subleerlijn menswetenschappen subleerlijn recht leerlijn zakelijke communicatie bachelorproeven en masterproeven   december 2016 - februari 2017 leerlijn engineering subleerlijn fundamenten subleerlijn duurzame technologie subleerlijn supply chains en operations leerlijn informatiesystemen subleerlijn engineering en architectuur subleerlijn governance en audit december 2017 - februari 2018 leerlijn algemene economie subleerlijn beleid leerlijn bedrijfseconomie subleerlijn accountancy subleerlijn europees en internationaal ondernemen subleerlijn financiering subleerlijn marketing subleerlijn strategie en organisatie subleerlijn transport en logistiek

Quid? Resultaten Verankering Ondersteuning en aanlevering materiaal door CIKO uitgebreide cursusinformatie per opleidingsonderdeel overzicht koppeling opleidingsonderdelen aan kerncompetenties overzicht werk- en evaluatievormen binnen de opleiding informatie over verwante (sub)leerlijnen Monitoring en opvolging verslag door departementsvoorzitters tegen eind februari bespreking op OWC in maart Hefboom voor verandering vergaderagenda met bepaalde speerpunten tool om blended learning, internationalisering, duurzaamheid in elke leerlijn in te bedden waar mogelijk/opportuun (en er zicht op te krijgen)

Quid? Resultaten Verankering Tips and tricks bereid het overleg zo goed mogelijk voor communiceer goed het nut van de vergaderingen aan de deelnemers in een eerste fase is de steun van de voorzitter van de onderwijscommissie of CIKO-coördinator erg belangrijk probeer de informatie die je nog moet krijgen van de docenten zoveel als mogelijk tijdens de vergadering te pakken te krijgen zorg voor een goeie opvolging (bijvoorbeeld via onderwijscommissie), zodat opmerkingen in acties omgezet worden en het overleg ook echt een hefboom voor verandering is

Leerlijnoverleg TEW Vragen? Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering Vragen?