Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Advertisements

Intercultureel vakmanschap
Workshop Relationele en seksuele vorming
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Voortplanting en Ontwikkeling
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Kinderen en hun sociale talenten
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Risico’s van nachtwerk
Bouw, functie, onderdelen, transport
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
Verslaving en verslavingszorg ORIENTATIE OP HET BEROEP.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hoofdstuk 9 Paragraaf 1 Alles werkt.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
READER AFP 1 OPBOUW VAN HET MENSELIJK LICHAAM
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Basisstof 1: Organen en weefsels
Thema 3 Organen en cellen
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Eetadvies.
Huisvesting en Hygiëne
Gezondheid en gezond gedrag
Leerdoelen zie pp Medische Kennis
Risicofactoren bij gezondheid en ziekte
Gezondheid en gezond gedrag
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Waarom worden mensen crimineel
Vluchtelingen en asielzoekers
Algemene ziekteleer (pathologie)
Welkom.
Bouw, functie, onderdelen, transport
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Pathologie en ziektebeelden
Ziektebeelden en pathologie
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gezondheid en gezond gedrag
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Gezond en ziek.
Medische kennis Bouke Cuperus
Van cel tot organisme.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken

Gezond en ziek.
Maatschappijleer Normen en waarden
Wat is gezondheid? ‘Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Gezond en ziek.
Transcript van de presentatie:

Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1 Intro Gezondheid Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1 Noorderpoort Medische Kennis

Leerdoelen Aan het eind van de les: kan je uitleggen dat gezondheid ook je eigen verantwoordelijkheid is. Weet je dat de sociale media jouw kijk op gezondheid en ziekte kan beïnvloeden Kan je voorbeelden van objectieve en subjectieve beleving van gezondheid benoemen. Weet je dat gedrag en leefstijl invloed kan hebben op Gezondheid Kan je de begrippen cellen, weefsels en organen beschrijven.

Gezondheid & gezond gedrag Wat is dat eigenlijk? Schrijf eens een definitie op van gezondheid Ben je zelf ook verantwoordelijk voor je eigen gezondheid?

Gezondheid & ziekte

WHO: (World Health Organisation) Gezondheid is niet alleen de afwezigheid van ziekte, maar een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn Wat is jullie mening over deze definitie?

Oude Defenitie voldoet niet meer! Huidige Definitie van Gezondheid: Gezondheid is dynamisch: stelt veerkracht en zelfregie centraal

Gezondheid: ingewikkeld begrip Gezondheid(sbeleving) is afhankelijk van: Cultuur (afrika, Islam / Wat is normaal? Kaalheid, homoseksualiteit, zwangere vrouwen van middelbare leeftijd Opvoeding (waarden en normen) Tijd waarin je leeft (opa en oma) Persoonlijke ervaringen Wat heb je ervoor over (hoe gezond wil je leven?) Ziekte is niet objectief te beantwoorden

Ziekte = verstoring van de Homeostase Het zelfregulerend proces waarbij biologische systemen hun stabiliteit bewaren door zich aan te passen aan de omstandigheden

Gezondheidsbevorderende factoren Betere hygiene Betere voedingstoestand Betere bereikbaarheid voorzieningen Ontwikkeling wetenschap / verbreiding kennis

Gezondheids bedreigende factoren Verkeerde voedingsgewoonten Stress Groei industrie – milieuvervuiling Kernenergie Gebrek aan lichaamsbeweging Onveilige sex

Objectief / subjectief gebaseerd op feiten suiker in de urine gebroken vingerkootje Subjectief: niet gebaseerd op feiten maar op gevoel.

Objectief en subjectief Iemand die in de put zit; Objectief gezond, subjectief ziek Iemand die astma heeft ‘ík ben gezond’ Objectief ziek, maar subjectief gezond

Cel: kleinste onderdeel van een organisme bevat alle genetische informatie. Weefsel: groep samenhangende cellen met dezelfde vorm en functie (dekweefsel, steunweefsel) Orgaan: groep samenwerkende weefsels (b.v. hart). Orgaanstelsel: groep organen die samen werken

Doktersassistent Een doktersassistent moet competent zijn op het gebied van: Communicatieve vaardigheden Medisch-technische vaardigheden kennis hebben van en inzicht hebben in acute en chronische aandoeningen inclusief kennis van de bijbehorende medicijnen

Geneesmiddelenkennis voor doktersassistenten Meest gebruikte geneesmiddelen Altijd vanuit het beroep van DA www.apotheek.nl Gebruik Farmacotherapeutisch Kompas Gebruik FK op internet: www.fk.cvz.nl

SOEP Subjectief: welke klachten heeft de patient ? Objectief: wat is er bij onderzoek gevonden? Evaluatie: klacht / ziektebeeld Plan: Wat gaat er gebeuren; advies, therapie