Hulpmiddelen en het gebruikersperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innovatieroutes in de Zorg
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Financiering van eHealth innovaties
Evidence Based Nursing - filosofie -
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Transparantie en het Aanbestedingsrecht
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
onderwijs en onderzoek in de verloskunde
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
“Let’s talk about you & me”
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Wiro Gruisen, manager Regioregie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Deel II Samenwerking in de watersector
moderniseren van het curriculum.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Visie informatievoorziening
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
NKOP Symposium – State of the Art Ouderenpsychiatrie
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Handboek integrale veiligheid voor lokale besturen.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Inleiding Vergrijzing een uitdaging voor àlle generaties
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Naar een duurzaam HRM beleid
Beheermodel van M. Looijen
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
E-Health en de patiënt Pieter Anthonio Cindy Oudshoorn 11 maart 2014.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Disclosure belangen NHG spreker
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
Pathologie en ziektebeelden
Kluwer The end of Publishing
Zonder context geen bewijs
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
Private Kwaliteitborging
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Hulpmiddelen en het gebruikersperspectief Inhoud: eigen ontdekkingstocht ontwikkelingen in de zorg ontwikkelingen hulpmiddelen de Q van CLiQ doelstelling CLiQ resultaten CLiQ

Eigen ontdekkingstocht basisarts: stethoscoop AGNIO/tropenarts:scalpel, toeter, gips, infuus revalidatie: pro- en orthesen, communicatieboek, armsling, woningaanpassing onderzoek: ICT palliatieve zorg: pijnpompen CVZ: Regeling hulpmiddelen ervaringen in eigen kring

Ontwikkelingen zorg van simpel, veilig, beperkt effectief en aanbodgestuurd naar complex, effectief, risicovol en vraaggestuurd

Consequenties Beïnvloedbaarheid: Bestuurbaarheid: belangrijke rol voor de gebruiker: preventie en zelfmanagement Bestuurbaarheid: deregulering, vraagsturing: partnership gebruikers, zorgverzekeraars en zorgaanbieders, maatschappelijk ondernemen. Betaalbaarheid, toegankelijkheid, kwaliteit: gemeenschappelijk gedragen kwaliteitscriteria op basis van heldere doelstelingen: overheid stelt kader, invulling door het veld

Ontwikkelingen hulpmiddelen van beperkte mogelijkheden, beperkte vraag en individuele bevlogenheid producent / leverancier naar vele mogelijkheden, gebruikersvriendelijk, gadget en commercieel interessante groeimarkt

Voorbeelden Prothese: van houten been naar cosmetisch verantwoord en functioneel hulpstuk voor topsporter en rolstoelgebruiker Van beugelapparatuur naar lichtgewicht, functionele knieorthese Van ziekenfondsbril naar gadget

Ontwikkeling Regeling hulpmiddelen van simpel, overzichtelijk, geaccepteerd naar complex, onuitvoerbaar en onacceptabel

Voorbeelden Grens wet REA en Regeling hulpmiddelen: communicatieapparatuur, pro- en orthesen Grens gemeente en Regeling hulpmiddelen: afstandbediening en alarmering Grens instellingszorg en Regeling hulpmiddelen: binnen / boven buiten budget Grens noodzakelijke zorg: cosmetiek, hobby, tweede exemplaar

Reactie overheid Aanvankelijk: Focus op noodzakelijk zorg Voorkomen van overbodige zorg => gedetailleerde regelgeving => aantoonbaar effect is voorwaarde voor opname in de regeling Nu: deregulering en instrumentering zorgverzekeraars, gebruikers, zorgaanbieders

Rapport deregulering hulpmiddelen CVZ Deregulering op maat: aanspraken handhaven in wettelijke regeling Voorwaarde voor deregulering volgens partijen in het veld: kwaliteitscriteria voor verstrekking van hulpmiddelen

Kwaliteitscriteria in de zorg Evidence based medicine: kennis verwerven uit wetenschappelijk onderzoek: voor- en nadelen, methodieken beschikbaar Wieringa 2001: klinisch relevante discrepanties tussen klinische onderzoekspraktijk en medische praktijk (Connecting pre-marketing clinical research and medical practice, proefschrift Groningen) Practice based medicine: kennis verwerven in de praktijk voor- en nadelen, methodieken nog in ontwikkeling

Voorbeeld hulpmiddelen Corset: EBM, review: toegevoegde waarde niet aangetoond PBM, eigen ervaringen: 1965 mijn vader, 2000 mijn moeder => als het effect wetenschappelijk niet is aangetoond, dan kan het in het individuele geval wel een uitkomst zijn!

Klinische paden, combinatie van EBM en PBM Kennis uit research: Evidence-based Medicine =>Kennismanagement systeem Kennis en ervaring uit praktijk: Practice-based Medicine =>o.a. SPC, CLiQ Voorkeuren van de patiënt: zorg op maat => mass-customization Multidisciplinaire organisatie van de zorg => Visie op ideale zorg => process-design

De Q van CLiQ Classificatie implementeert Quality Quality afkomstig uit de praktijk

Doelstelling CLiQ Faciliteren van practice based evidence: Hoe? transparantie in hoeverre hulpmiddelen in de praktijk voldoen aan behoeften van de gebruiker Hoe? Classificatie vanuit het gebruikersperspectief Typeren van de potentiële gebruiker Typeren van het hulpmiddel

Resultaat succesvolle classificatie Vanuit de praktijk: Gebruikersprofielen (vraag) Gebruiksprofielen (aanbod) Toepassing: Gebruikersinformatie Gebruiksinformatie Productinnovatie / onderzoek Voorwaarden: open en lerende attitude van alle partijen focus is steeds beter voldoen aan behoeften van gebruikers vanuit perspectief van partnership

Dynamiek: LERENDE CULTUUR Hoe omgaan met variatie in handelen? f f - + - + oordeel Q Q Steeds beter: open en lerende attitude, leren van successen èn mislukkingen slecht goed Focus op non-kwaliteit

Partnership financier gebruiker hulpmiddel Voorschrijver, adviseur Leverancier, producent financier

Voldoen aan de behoeften van de gebruiker Wat zijn de behoeften van de (potentiële) gebruiker? Hoe weten / meten we dat? Voldoet het hulpmiddel hieraan? Hoe weten we dat? Voldoet het hulpmiddel aan kader van toegankelijkheid, betaalbaarheid en goede kwaliteit? => doelstellingen hulpmiddelen?

bron: IOM: Crossing the Quality chasm DOELSTELLINGEN Doelstellingen hulpmiddelen: Patiëntgericht: hulpmiddel dat past bij de wensen van de individuele gebruiker Toegankelijk: weten dat het er is en waar te verkrijgen Effectief: functioneel en duurzaam prestatieniveau Veilig: geen brokken, afknellingen etc Efficiënt: betaalbaar, geringe reparatiegevoeligheid Continuïteit van zorg: korte lijnen voorschrijver, adviseur, leverancier, producent en financier bron: IOM: Crossing the Quality chasm www.nap.edu.

CLiQ-project Geen doel op zich maar middel tot! Pilot, de beste expertise aanwezig, maar geen garantie voor succes! 3 categorieën hulpmiddelen gebruikers- en gebruiksprofielen: elastische kousen incontinentiematerialen pro- en orthesen Succes niet verzekerd, ontdekkingstocht!

Resultaat CLiQ: nationale afgeleide ISO 9999 1. Classificatie 3 hulpmiddelencategorieën 2. Kader voor classificatie overige hulpmiddelen 3. Procesverslag 4. Voorstel voor beheersstructuur CLiQ project is leertraject, input van alle betrokkenen is essentieel!

Toepassing CLiQ