Casus Sondevoeding Onderdeel van klinsch Redeneren 2e jaars studenten Verpleegkunde Leerdoel zie volgende pagina Auteursrechten: 12 januari 2019.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Lespakket Vrijheidsbeperking Les 4: Wetgeving
Wanneer spreek je van genoeg goede voeding
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Hartfalen De voedingsadviezen Barbara K. van Dam
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Reflecties vanuit de medische praktijk
Esther Heijkoop Diëtist MCA
Voortplanting en Ontwikkeling
Palliatieve sedatie Het opzettelijk verlagen van het bewustzijn
Methode palliatief redeneren Verzamelen van gegevens
Palliatieve sedatie Het opzettelijk verlagen van het bewustzijn
De praktische kant rondom palliatieve sedatie
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
SONDEVOEDING.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Risico’s van nachtwerk
Sondevoeding.
Naar het voortgezet onderwijs
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Naar een rechtspositie voor de geïnterneerde Koen Geens minister van Justitie 23 oktober.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
VPH Les 1.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Zgk-v. Wat is sondevoeding Indicaties voor sondevoeding Soorten sondevoeding, voedingssondes, toedieningssysteem Een voedingssonde inbrengen verzorgen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Obstipatie Definitie: Ontlasting komt minder vaak dan normaal en is hard(minder dan 3 maal per week), Gevolg: Verstopping.
VHP Les 10.
Wetten extramurale zorg
Voeding in de palliatieve fase
ZGK-V les 2 Blaaskatheter, blaasspoelen, suprapubisch katheter
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Zorg voor de ademhaling:
Kwetsbare ouderen vanuit SEH naar huis
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Palliatieve sedatie Euthanasie De Rol Van De Zorg
Voorstellen docent, namen, aan en afwezigheidscontrole
Ondernemingsvormen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Klinische les Palliatieve sedatie
Palliatieve sedatie Geen momentopname maar mogelijke uitkomst in kaderpalliatief zorgtraject. Doel: Lijden verlichten en rust brengen met behulp van middelen.
Rol van de diëtist bij de behandeling van diabetes.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Voeren en Verzorgen Niveau 4 Blok 2.
Speciale zorg op een gewone plaats
Meten van de bloeddruk.
CKG de kleine parachute
Sonde inbrengen.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Voortplanting en Ontwikkeling
Inzicht krijgen in Ethiek
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Slaap-waakstoornissen…
Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ)
VPH Les 1.
VPH Les 1.
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
CVID….. Wat is dat eigenlijk?
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Casus Sondevoeding Onderdeel van klinsch Redeneren 2e jaars studenten Verpleegkunde Leerdoel zie volgende pagina Auteursrechten: 12 januari 2019

Leerdoel Casus De 2e jaars student verpleegkunde kan klinisch redeneren toepassen rondom een cliënt met sondevoeding wv een maagsonde en/of PEG-katheter is geïndiceerd. Op taxonomie niveau B is dit: - Toelichten wat het voor cliënten betekent om sondevoeding te krijgen en aangeven hoe ik daar mee om kan gaan; - Vertellen en toelichten wat voorkomende complicaties bij sondevoeding zijn; aangeven hoe ik mogelijke complicaties kan voorkomen en/of aanpakken; - Toelichten welke redenen er zijn voor het geven van sondevoeding via een maagsonde en een PEG-katheter en wat contra-indicaties zijn; -Vertellen wat het doel is van een PEG-katheter; beargumenteerd aangeven wie in aanmerking komen voor een PEG-katheter; -Toelichten wat het voor cliënten betekent om een PEG-katheter te krijgen en aangeven hoe ik daarmee om kan gaan; - Uitleggen hoe je een PEG-katheter moet verzorgen en waar je op moet letten; - Vertellen en toelichten wat voorkomende complicaties bij een PEG-katheter zijn; aangeven hoe mogelijke complicaties kunnen worden voorkomen en/of aangepakt 12 januari 2019

Casus Mevrouw van Hoof heeft terminale longkanker. In verband met ondervoeding (BMI van 17) krijgt mevrouw van Hoof tijdelijk sondevoeding, zodat ze fysiek weer kan aansterken. De sondevoeding zal één week worden toegediend, gedurende de nacht. Bij mevrouw van Hoof wordt sondevoeding via een pomp opgestart door een onlangs gediplomeerd wijkverpleegkundige. Voordat zij in dienst trad bij de organisatie, heeft de wijkverpleegkundige de verplichte bijscholing van de verpleegtechnische handelingen gevolgd en succesvol afgerond. Nu gaat zij de handelingen ten aanzien van sondevoeding voor het eerst toepassen in de praktijk. Met behulp van het protocol van de thuiszorgorganisatie voert de wijkverpleegkundige de plaatsbepaling uit. De verpleegkundige hangt de sondevoeding om 22.00 uur ’s avonds aan en gaat verder met haar route. 12 januari 2019

Beantwoord de volgende vragen Gegeven: Er zijn diverse voedingssondes die gebruikt kunnen worden bij het geven van sondevoeding. Vraag 1: Beargumenteer welke voedingssonde het meest geschikt is voor mevrouw van Hoof. Gegeven: Mevrouw van Hoof gaat braken in de nacht. Vraag 2: Wat is de oorzaak van deze complicatie en hoe kan je deze complicatie voorkomen? Gegeven: Mevrouw is tijdens de het slapen heel onrustig en gaat soms zelf slaapwandelen. Vraag 3: Hoe kan je dit het beste oplossen? Gegeven: Stel de sonde is niet goed geplaatst en de verpleegkundige heeft de plaatsing niet gecontroleerd. De sondevoeding is in de longen van mevrouw terecht gekomen. Mevrouw van Hoof overlijdt later ten gevolge van een pneumonie. Vraag 4: Beargumenteer in hoeverre de verpleegkundige van de avonddienst hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden. Motiveer je antwoord door de wetgeving die hierbij van toepassing is toe te lichten. 12 januari 2019

Antwoorden vragen casus Antwoord vraag 1: Een Neus-maagsonde in verband met de kortdurende toediening van voeding Antwoord vraag 2: Dit treedt vooral op bij het starten van sondevoeding, voornamelijk bij oncologische aandoeningen of maagontledigingsstoornissen. Oorzaken kunnen zijn: te hoge toedieningssnelheid; te groot volume per portie; te koude voeding te warme voeding; darmafsluiting (ileus). Maatregelen bij misselijkheid of braken: maak bij ondervoeding, langer dan 3 dagen geen voeding en/of een slecht functionerend maagdarmkanaal gebruik van een opklimschema (in overleg met een diëtist); verlaag de toedieningssnelheid; verminder het volume per portie, ga over op continu voeden; ga na of cliënt ontlasting heeft gehad; dien voeding toe op kamertemperatuur; stop voeding (in overleg met arts en/of diëtist). Antwoord vraag 3: Niet op een doorlopende pomp zetten maar de sondevoeding in porties geven. Niet in de nacht geven. (Het nadeel is dan dat iemand minder hongergevoel heeft overdag.) Antwoord vraag 4: Ja, de verpleegkundige is aansprakelijk in verband met de Wet BIG (risicovolle handelingen). 12 januari 2019