Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
een didactiek voor opleiden op school
Reflectie-portfolio beoordelen
Gedragsproblemen
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Het opleidingsprofiel:
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
motiverende gespreksvoering
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema Roos van Leary in de klas
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Interculturele klassen, ouders en buurten
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Communicatie 7e les.
Functioneren in een team
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eindpresentatie module 5
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolgroepbijeenkomst
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Onderwijsinstelling- professionaliteit
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop videobegeleiding
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement Opvoeders op één lijn Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement

Onderwerpen Deel II Gedrag op school De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Gedrag op school Gezamenlijke afspraken in de school Gedrag van ouders Pedagogisch klimaat Structuur De pedagogische driehoek Teamontwikkeling Teamafspraken in de praktijk 

aspecten van klassenmanagement op diverse niveaus toepassen om het leerproces van leerlingen effectief te ondersteunen. uw opvattingen, uw aanpak van (groeps- of) klassenmanagement en de organisatie van het onderwijs (op de school en in het bedrijfsleven of de instelling) verantwoorden aan de hand van theorie over groepsdynamica en klassenmanagement. de opzet en vormgeving van verschillende categorieën van buitenschools en werk gerelateerd leren vergelijken, ook in samenhang met het leren in de (beroeps)praktijk. Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: het belang van pedagogisch vakmanschap in het onderwijs uitleggen aan de hand van concepten als pedagogische driehoek, opvoedingsstijl, 'bildung', interactie en cocreatie. (7) het belang van samenwerking tussen PO-VO- vervolgonderwijs voor de individuele leerling, de school en ouders benoemen. (10) principes van pedagogisch vakmanschap, pedagogische tact en veilige leeromgeving toepassen in uw onderwijspraktijk. (4) verscheidenheid aan opvoedingscontexten waaronder gezin, school, (beroeps)opleiding en bedrijf vergelijken aan de hand van principes, concepten, structuur, waarden en regels. (7) de samenhang beschrijven tussen de autonomie van docenten, schoolcultuur, teamontwikkeling, onderlinge feedback en uniforme omgang met probleemgedrag. (10) leerdoelen

voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 7 tot en met 10 en hoofdstuk 20 uit het boek Lessen in orde;  leest u de download Pedagogische tact (https://issuu.com/de-ruimte- ontwerpers/docs/pedagogische_tact); maakt u de opdrachten bij deze les. voorbereiding

Module-opdracht Werkvorm: In drietallen Neem de moduleopdracht stapsgewijze door en maak hierbij een inhoudsopgave met koppen en subkoppen. Noteer bij elke subkop de bron met hoofdstuk waarin de informatie terug te vinden is. Bedenk wat de beoordelingscriteria zijn. Noteer eventuele vragen voor de nabespreking. Module-opdracht

Pedagogisch klimaat Structuur bieden Eensgezindheid onder opvoeders 3 uitgangspunten Structuur bieden Eensgezindheid onder opvoeders Je als opvoeders houden aan gemaakte afspraken en regels Deel II: Het gedrag in school

Module-opdracht Werkvorm: In andere drietallen Bespreek met elkaar wat hoofdstuk 7, “drie pedagogische uitgangspunten”je als opvoeder en/of als docent heeft opgeleverd. Wat herken je van de inhoud uit dit hoofdstuk in de praktijk binnen jouw school? Doe stap 1 en 2 ook voor hoofdstuk 8, “structuur bieden”. Doe dit nu ook voor hoofdstuk 9, “de perverse triade”. Bespreek nu nog met elkaar in welke fase het team, waar jij deel van uitmaakt, zich bevindt. T1, T2, T3 of T4. Module-opdracht

Interactie leraar - leerling Les 4: groepsdynamica en klassenmanagement

De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld:Gedrag van de leraar Externe en interne attributie Transactionele analyse Drijfveren van docenten Beïnvloeding van het gedrag van leerlingen Omgaan met diverse soorten gedrag  Onderwerpen

Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: uitleggen wat transactie, transparantie, circulariteit, interactiepatronen en metacommunicatie betekenen voor de interactie tussen leraar en leerlingen. (7) de theorie van transactionele analyse beschrijven. (7) de relatie beschrijven tussen leerlingkenmerken, leerlinggedrag en de gepaste interventie door de leraar. (6) uw interpersoonlijke leraarsgedrag meten aan de hand van de VIL- vragenlijst. (7) aspecten van professioneel zelfverstaan en de beroepsidentiteit van de docent analyseren aan de hand van externe en interne attributie, transactionele analyse, grondhouding, drijfveren, gedragsbeïnvloeding, relatiepatronen en goochelen met aandacht. (7) Leerdoelen

Voor- bereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 11 tot en met 19 uit het boek Lessen in orde; maakt u de opdrachten bij deze les. Voor- bereiding

Hoofdstuk 11: Jezelf leren kennen m. b. v Hoofdstuk 11: Jezelf leren kennen m.b.v. TA Hoofdstuk 12: Grondhouding en drijfveren Hoofdstuk 13: Communicatie met leerlingen Hoofdstuk 14: Goochelen met aandacht Hoofdstuk 15: Leerlingen met onbevredigende leerresultaten Hoofdstuk 16: Leerlingen met vijandig gedrag Hoofdstuk 17: Leerlingen met niet-adequaat schoolgedrag Hoofdstuk 18: Leerlingen met problemen in de sociale omgang Hoofdstuk 19: Meerbegaafde leerlingen Deel III Het gedrag van de docent Deel IV Het gedrag van de leerling casuïstiek

Transactionele analyse Roos van Leary Johary window Com-municatie