Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement Opvoeders op één lijn Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Onderwerpen Deel II Gedrag op school De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Gedrag op school Gezamenlijke afspraken in de school Gedrag van ouders Pedagogisch klimaat Structuur De pedagogische driehoek Teamontwikkeling Teamafspraken in de praktijk
aspecten van klassenmanagement op diverse niveaus toepassen om het leerproces van leerlingen effectief te ondersteunen. uw opvattingen, uw aanpak van (groeps- of) klassenmanagement en de organisatie van het onderwijs (op de school en in het bedrijfsleven of de instelling) verantwoorden aan de hand van theorie over groepsdynamica en klassenmanagement. de opzet en vormgeving van verschillende categorieën van buitenschools en werk gerelateerd leren vergelijken, ook in samenhang met het leren in de (beroeps)praktijk. Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: het belang van pedagogisch vakmanschap in het onderwijs uitleggen aan de hand van concepten als pedagogische driehoek, opvoedingsstijl, 'bildung', interactie en cocreatie. (7) het belang van samenwerking tussen PO-VO- vervolgonderwijs voor de individuele leerling, de school en ouders benoemen. (10) principes van pedagogisch vakmanschap, pedagogische tact en veilige leeromgeving toepassen in uw onderwijspraktijk. (4) verscheidenheid aan opvoedingscontexten waaronder gezin, school, (beroeps)opleiding en bedrijf vergelijken aan de hand van principes, concepten, structuur, waarden en regels. (7) de samenhang beschrijven tussen de autonomie van docenten, schoolcultuur, teamontwikkeling, onderlinge feedback en uniforme omgang met probleemgedrag. (10) leerdoelen
voorbereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 7 tot en met 10 en hoofdstuk 20 uit het boek Lessen in orde; leest u de download Pedagogische tact (https://issuu.com/de-ruimte- ontwerpers/docs/pedagogische_tact); maakt u de opdrachten bij deze les. voorbereiding
Module-opdracht Werkvorm: In drietallen Neem de moduleopdracht stapsgewijze door en maak hierbij een inhoudsopgave met koppen en subkoppen. Noteer bij elke subkop de bron met hoofdstuk waarin de informatie terug te vinden is. Bedenk wat de beoordelingscriteria zijn. Noteer eventuele vragen voor de nabespreking. Module-opdracht
Pedagogisch klimaat Structuur bieden Eensgezindheid onder opvoeders 3 uitgangspunten Structuur bieden Eensgezindheid onder opvoeders Je als opvoeders houden aan gemaakte afspraken en regels Deel II: Het gedrag in school
Module-opdracht Werkvorm: In andere drietallen Bespreek met elkaar wat hoofdstuk 7, “drie pedagogische uitgangspunten”je als opvoeder en/of als docent heeft opgeleverd. Wat herken je van de inhoud uit dit hoofdstuk in de praktijk binnen jouw school? Doe stap 1 en 2 ook voor hoofdstuk 8, “structuur bieden”. Doe dit nu ook voor hoofdstuk 9, “de perverse triade”. Bespreek nu nog met elkaar in welke fase het team, waar jij deel van uitmaakt, zich bevindt. T1, T2, T3 of T4. Module-opdracht
Interactie leraar - leerling Les 4: groepsdynamica en klassenmanagement
De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld:Gedrag van de leraar Externe en interne attributie Transactionele analyse Drijfveren van docenten Beïnvloeding van het gedrag van leerlingen Omgaan met diverse soorten gedrag Onderwerpen
Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: uitleggen wat transactie, transparantie, circulariteit, interactiepatronen en metacommunicatie betekenen voor de interactie tussen leraar en leerlingen. (7) de theorie van transactionele analyse beschrijven. (7) de relatie beschrijven tussen leerlingkenmerken, leerlinggedrag en de gepaste interventie door de leraar. (6) uw interpersoonlijke leraarsgedrag meten aan de hand van de VIL- vragenlijst. (7) aspecten van professioneel zelfverstaan en de beroepsidentiteit van de docent analyseren aan de hand van externe en interne attributie, transactionele analyse, grondhouding, drijfveren, gedragsbeïnvloeding, relatiepatronen en goochelen met aandacht. (7) Leerdoelen
Voor- bereiding Voor deze les: leest u hoofdstuk 11 tot en met 19 uit het boek Lessen in orde; maakt u de opdrachten bij deze les. Voor- bereiding
Hoofdstuk 11: Jezelf leren kennen m. b. v Hoofdstuk 11: Jezelf leren kennen m.b.v. TA Hoofdstuk 12: Grondhouding en drijfveren Hoofdstuk 13: Communicatie met leerlingen Hoofdstuk 14: Goochelen met aandacht Hoofdstuk 15: Leerlingen met onbevredigende leerresultaten Hoofdstuk 16: Leerlingen met vijandig gedrag Hoofdstuk 17: Leerlingen met niet-adequaat schoolgedrag Hoofdstuk 18: Leerlingen met problemen in de sociale omgang Hoofdstuk 19: Meerbegaafde leerlingen Deel III Het gedrag van de docent Deel IV Het gedrag van de leerling casuïstiek
Transactionele analyse Roos van Leary Johary window Com-municatie