ONDER WIJS CENTRUM GENT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Advertisements

1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Themasessie 4: Hoe kom je tot resultaten met je taalbeleid? Gemeenschapscentrum Elzenhof SYNTRA Brussel Huis van het Nederlands Brussel.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Samen de missing link overbruggen. Ouderbetrokkenheid mensen in armoede Denkoefening met -Leerlingen -Ouders -Leerkrachten -Directies -Onderwijsondersteuners.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Progressief universalisme
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Infodag onderwijs Welkom!
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Uitstroomgesprekken.
Betrokken ouder, tevreden ouder
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

ONDER WIJS CENTRUM GENT Ik ben Philippe Vandenweghe, directeur van het Onderwijscentrum Gent, momenteel in oprichting en ten volle van start vanaf schooljaar 2016-2017.

wat? kennis en ondersteuning voor alle scholen in Gent i.k.v. lokaal onderwijsbeleid Net zoals dat reeds in Antwerpen en Brussel gebeurde, richt de Stad Gent een onderwijscentrum op, met momenteel zo’n 65 medewerk(st)ers, die kennis en ondersteuning bieden aan alle scholen in Gent. Geen ivoren toren in een regierol, geen louter operationele dienst. We vormen de brug tussen beleid, onderzoek en school.

lokaal onderwijsbeleid? = ontwikkelingskansen bieden drempels verlagen inclusieve leeromgevingen realiseren niet iedereen krijgt in onze stedelijke context dezelfde vertrekbasis en kansen mee. Wij kunnen die samen bieden, verantwoordelijkheid om ze te grijpen blijft uiteraard bij de leerling liggen.

samenleving wijk & stad school ouders persoon basis-noden Ontwikkelingskansen bieden, dat is wat jullie als onderwijsprofessionals elke dag doen. Onze stedelijke context zorgt echter voor extra uitdagingen, die de ontwikkelingskansen van onze kinderen en leerlingen beïnvloeden (denk maar aan armoede, werkloosheid, talen en culturen, nieuwkomers,…) die je als leerkracht of school niet alleen aankan.

hoe? kennis (onderzoeken, methodieken, good practices) vorming en opleiding subsidies coaching (brugfiguren, brede schoolcoördinatoren, externen) Er is heel wat expertise voorhanden, maar die moet gebundeld worden, vertaald naar de Gentse context, en aangereikt met de nodige ondersteuning.

samenleving wijk & stad school ouders persoon basis-noden onderwijs&samenleving Brede School onderwijs&organisatie ouderbetrokkenheid onderwijs&arbeidsmarkt Ontwikkelingskansen bieden, dat is wat jullie als onderwijsprofessionals elke dag doen. Onze stedelijke context zorgt echter voor extra uitdagingen, die de ontwikkelingskansen van onze kinderen en leerlingen beïnvloeden (denk maar aan armoede, werkloosheid, talen en culturen, nieuwkomers,…) die je als leerkracht of school niet alleen aankan. onderwijs&welzijn

maar steeds aanvullend duurzaam preventief effectief samen vanuit onderwijsnoden

co-eigenaars Beleidsgroep Onderwijs Gent [BOG] LOP BaO LOP SecO ouder-betrokkenheid onderwijs & welzijn onderwijs & organisatie onderwijs & samenleving onderwijs & arbeidsmarkt brede school co-eigenaars Al deze thema’s zijn onderling verbonden, een goede (interne en externe) overlegstructuur met en co-eigenaarschap van het onderwijsveld zijn hierbij cruciaal. Ieder moet haar/zijn verantwoordelijkheid opnemen en de schouders eronder zetten. De schoolteams verzetten bergen werk, maar er is nog veel werk aan de winkel, en de tijd dringt. Door de BOG te herdefiniëren kunnen we efficiënter werken en communiceren en een groter draagvlak garanderen binnen het onderwijsveld. Door in één van de BOG-werkgroepen te zetelen kan het onderwijsveld richting geven aan de werking van het Onderwijscentrum Gent, en mee het lokale onderwijsbeleid adviseren. Voor diepgravender overleg maken we zoveel mogelijk gebruik van de bestaande overlegstructuren binnen de netten of de schoolgemeenschappen. Ook met de LOP’s maken we heldere afspraken rond rolafbakening en communicatie. LOP BaO LOP SecO

DOELSTELLINGEN ONDERWIJSNODEN BELEIDSPLANNEN EXTERNE EXPERTISE ANDERE ROLLEN EIGEN ROL

contact Onderwijscentrum Gent Philippe Vandenweghe 0499 99 17 86 philippe.vandenweghe@stad.gent