Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Professioneel sturen.
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Een continue verbeterende dienstverlening
Facility management en inkoop
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Nike Supply Chain Management
Naar een optimaal HR - beleid
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Veranderingsprocessen
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Symbol BV World Class Performance Symbol is gespecialiseerd in ‘Process Improvement’ en geeft trainingen, waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Black.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Uitdagingen voor lokale overheden
Samenwerking waterbeheerders
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Human Resources Accounting
JAN HOLSAPPEL.
Workshop Klantgericht werken
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Lean in dienstverlening bij BNG Bank Event LCB 4 oktober 2018

Waarom Lean bij BNG Bank? Medewerkers binnen kredietproces zagen verbetermogelijkheden: Proces heeft teveel overdrachtsmomenten tussen afdelingen. Te weinig werken met duidelijke doelstellingen. Efficiencyverlies door onvoldoende kwaliteitsbewaking. Elkaar aanspreken kan beter. De accountmanager is klantgericht, maar is de rest van het kredietproces dat ook? De veranderingen bij klanten maar ook concurrenten en toezichthouders gaan snel, zijn we flexibel genoeg? Lean in dienstverlening bij BNG Bank

BNG Bank Missie: BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. Wij stellen de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Klanttevredenheid hoog (8). Financiële ratio’s voldoen aan doelstellingen. Kredietproces zeer belangrijk. Balanstotaal van circa EUR 150 miljard, Lening omzet circa EUR 10 miljard per jaar. Ruim 300 medewerkers. Circa 80 medewerkers direct betrokken in kredietproces. Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Start Lean Project gestart met als doel: verbeteren van de kwaliteit en efficiency van het solvabiliteit plichtige kredietproces. Juli 2016 selectie externe ondersteuning. Keuze voor partij met trackrecord in financiële sector. uitgevoerde scan gaf aan dat er voldoende verbeterpotentieel in het kredietproces zit (september 2016). Voorstel om het kredietverleningsproces opnieuw te ontwerpen op basis van de Lean principes. Proeftuin (okt 2016/feb 2017) Februari 2017 besluit tot verdere uitrol 1e team begin maart 2017 live, 6e team augustus 2017 Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Doelstellingen vernieuwd kredietproces Verbeteringen op het gebied van: Klanttevredenheid: klant verrassen. Medewerkerstevredenheid: medewerkers zijn gemotiveerd en ontwikkelen vaardigheden en competenties. Efficiëntie van het kredietproces, waaronder doorlooptijd, bewerkingstijd. Kwaliteit van het kredietproces: ‘in 1x goed’. Moet leiden tot: Verantwoorde Groei: omzet en portefeuille ontwikkelen zich op een goede manier en het rendement voldoet aan doelstelling. Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Waar staan we nu? 6 klantteams, 1 commercieel team en 1 ketenteam. Vanzelfsprekend: Dagstart en KodW van de teams; Kaizen Wekelijkse rapportage voor de teams geeft inzicht in o.a. revisies, nieuwe aanvragen, datakwaliteit en tevredenheid medewerkers. Meer inzicht in werkelijke en nodige capaciteit. Processen op basis van Value stream mapping. 155 yellow belts, 21 green belts en 1 black belt. Gezamenlijke sessies greenbelts. Jaarplan 2019 (inclusief KPI’s en verbetervoorstellen) op basis van x- matrix: Klant, Financieel, Interne processen en Capaciteit organisatie). Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Wat hebben we geleerd? Lean is een combinatie van cultuur en technieken Constant willen verbeteren Samenwerken Steeds denken vanuit de klant Belangrijk rol voor HR-functie Performance management systeem voor zelforganiserende teams Vaardigheden versterken (w.o. feedback geven, kennis en vaardighedenmatrix, bredere functie-inhoud) Lean is geen besparings- maar een verbeteringsoperatie Veel aandacht voor implementatie Leanproces kan ten koste gaan van aandacht voor klant. Communicatie is nooit teveel. Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Lean bij banken (dus ook bij BNG Bank) Risicobeheersing conflicteert vaak met stroomlijnen processen. Maar ook: samenwerken van diverse disciplines in team draagt bij aan een versterking van de risicocultuur. Verkoop en kredietbeheer zijn verschillende processen. Lean ook nuttig bij Verkoop. Digitalisering werkt versterkend. Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Zijn we tevreden? Samenwerking in teams zeer positief. Meer inzicht in werkelijke en nodige capaciteit. Doelgerichter geworden. Maar ook: Veranderingsproces is intensief. Belang van aanhaken organisatie buiten het kredietproces. Meer aandacht voor verbetermogelijkheden. Mandaat zelforganiserende teams. Professionele blackbeltfunctie in eigen organisatie. Lean in dienstverlening bij BNG Bank

Tenslotte De omgeving van banken is sterk in beweging (toezicht, nieuwe toetreders, veranderende eisen klanten, digitalisering etc.). Vraagt om een organisatie die: wendbaar is, dicht op de klant zit, medewerkers heeft die samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en steeds willen verbeteren, inzicht heeft in hoe de beschikbare capaciteit wordt ingezet. Lean kan daar prima invulling aan geven! Lean in dienstverlening bij BNG Bank