Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Advertisements

Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Ervaringen Implementatie in Nederland
Politiek.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Presentatie: Over de grens
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Beroepshouding en beroepscode
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Kernwaarden in beeld De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
H4 Bij welke groep hoor je?
H3 Wat is normaal?.
Begeleiden van groepsprocessen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Pluriforme samenleving
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
LOB zeven stappen naar succes
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
3. Oorzaken van criminaliteit
H2 Hoe maken we keuzes?.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Presentatie: Over de grens
Waarom worden mensen crimineel?
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Hoofdstuk 3: Hoe kom je aan werk?
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?

Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Doelgroepen Adolescentie
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 6:hoe krijgen we criminaliteit omlaag?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Generaties in dialoog.
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
§6.3 Cultuur en samenleving
Burgerschap Thema: politiek
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren

Wat is normaal? Puberteit, op zoek naar jezelf. Keuzes maken Experimenteren Grenzen Vrijheid, waardering, duidelijkheid. Normen en waarden kunnen verschillen Botsingen versus tolerant zijn. Abnormaal/asociaal gedrag.

Groepsnormen Groepsdruk Pesten is een maatschappelijk probleem. Regering Scholen Ouders Instanties

Verschillen met ouders Hersenontwikkeling tot je 25e! Generatie conflict = meningsverschil dat veroorzaakt wordt door een verschil in leeftijd Waar lig jij weleens mee overhoop met je ouders???

Bij welke groep hoor je? Identificatie = dat je bepaalde kenmerken van jezelf herkent bij de ander. Groepsidentificatie = je voelt je verbonden met een groep mensen omdat je dezelfde kenmerken of gewoonten hebt. Kan bij mensen die je kent of die je niet eerder ontmoet hebt.

Hoe ontstaat een groepsgevoel? Plaats Geloof Belangen of problemen Smaak of interesses Jongerencultuur = Groep jongeren met dezelfde waarden, normen en gewoonten. Jaren zestig Welvaart Meer vrije tijd Afzetten tegen normen en waarden ouders.

T stof extra Wij / zij gevoel Polarisatie = Mensen en bevolkingsgroepen staan scherp tegenover elkaar doordat de tegenstellingen de nadruk krijgen.

Zelfstandig werken LB: blz. 26, 27, 30, 31 WB: blz. 22, 23, 24, 26, 27 Hoofdstuk 3: Niet maken: 1, 2, 6 en pagina over pesten Hoofdstuk 4: Niet maken: 1, 2, 3, 7, en pagina invloed popmuziek