Een beetje menselijk doen, graag!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Advertisements

SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Introductiebijeenkomst
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Levensvragen Over geluk…..
Het Nederlandse onderwijs:
Ludo Daems.
Samenwerken in burgerschap
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Onderwijs en democatisch burgerschap
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Samen werken aan een gezonde regio!
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
Interpreteren van data
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Mindfulness.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Presentatie Executieve functies
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom ik maak me sterk.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Ouderavond
Bouwstenen voor onderwijs dat vormt voor het leven
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
De mayonaisepot en de koffie
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Alliantie GenderDiversiteit
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Talentontwikkeling in onderling samenspel in de gemeente.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Duurzame inzetbaarheid
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
Duurzame inzetbaarheid
De collecte is voor Red een Kind.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Een beetje menselijk doen, graag! Inge Spaander Een beetje menselijk doen, graag! Over persoonsvorming en hoe cultuureducatie ruimte kan bieden aan persoonsvorming

Wat… Dit ben ik 6 horizontaal: persoonsvorming als synoniem voor bijna alles De persoonsvorming van Biesta De ((on)zin van persoonsvorming Persoonsvorming als uitdaging voor het onderwijs Cultuureducatie als ruimte voor persoonsvorming Uitdagingen (in Rotterdam)? De toekomst van persoonsvorming

Wie ben ik Persoonsvorming -> Persoonsvorming ->

6 horizontaal: persoonsvorming als synoniem voor bijna alles Bijvoorbeeld Eindadvies Onderwijs2032: persoonsvorming is talentontwikkeling, gezondheid, kritisch denken, creatief denken, sporten, rekening houden met anderen, normen en waarden…. Of: persoonsvorming = persoonsontwikkeling = karakterontwikkeling Of persoonsvorming = bildung = burgerschap

De persoonsvorming van Biesta : subjectivering Biesta en onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie Hoe ben jij in de wereld? Niet de wereld als startpunt, Jij bent het startpunt Er is geen eindpunt Het is er altijd infantiel versus volwassenheid

De (on)zin van persoonsvorming Persoonsvorming is altijd aanwezig Persoonsvorming als startpunt Persoonsvorming en gelijke kansen: geen taal en rekenen, maar.. Persoonsvorming en burgerschap: hoe blijf je uit de maakbaarheid? Uit het coalitieakkoord Rotterdam: We willen onderwijs dat ook werkt aan de persoonlijke ontwikkeling en jongeren helpt om weerbare en democratische burgers te worden. Daarom vinden we burgerschapsvorming in het onderwijs belangrijk.

You can’t have it all (……of toch?) Burgerschap: je weet dat je kunt demonstreren Socialisering: Je kunt een gesprek voeren, Persoonsvorming: Je zet woede en verdriet om in…?

Persoonsvorming als uitdaging voor het onderwijs Iedereen aan de persoonsvorming? Voorwaarden voor persoonsvorming volgens Biesta: het in de wereld komen uniciteit dialoog (van macht naar gezag) Anne Marie Backes (KCR): ruimte geven, geen eigen oordeel Arie de Bruin (Loods24): weerstand durven aangaan

………you can’t hurry education Gert Biesta: you can‘t hurry education, onderwijs is een oefenruimte, weerstand moet en mag er zijn – onderbreking, vertraging, ondersteuning Deskundigen: zintuigen, ruimte, open staan, er als mens durven zijn, kennis van de wereld De leerling: doe een beetje menselijk… Inge Spaander: maak de weerstand tot plezier

Cultuureducatie als ruimte voor persoonsvorming ‘JE BENT MEER DAN WAT JE ZEGT’ Echte ruimte tot verbeelding Andere zintuigen, fysiek voelen Radicaal nieuw Ongevaarlijke ontmoetingen Individuele vrijheid

Uitdagingen (in Rotterdam)? Meer aandacht voor persoonsvorming? Juist in Rotterdam? Cultuureducatie als tegenhanger van persoonlijk leren/als medicijn tegen de individualisering in het onderwijs? Kwaliteit i.p.v kwantiteit

De toekomst van persoonsvorming ‘ Als leerkracht moet je helemaal mens zijn, om een kind tot mens te laten worden. Leraren moeten die plek echt weer gaan innemen.’ – Anne Marie Backes Is persoonsvorming uit te werken? Hoe komen we weer echt open te staan voor de ander en het andere? Hoe creëren we ruimte in ons onderwijs? Moet het cultuuronderwijs de taak (meer dan bij anderen vakken/onderdelen) op zich nemen?