Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten
Aanleiding & Response Aanleiding Actualiseren schoolondersteuningsprofiel (SOP) Samenhangend dekkend aanbod vaststellen: Hoe is de ondersteuning op de scholen binnen SWV Lelystad/ Dronten gewaarborgd? Response 58 scholen aangeschreven 4 scholen non-respons 56 vragenlijsten ingevuld Aanleiding & Response Non-respons: Al Ishaan, De Fontein, Dr. Herman Bekiusschool, De Wingerd (Dronten) Aquamarijn & AZC-school De Vlieger hebben beide een vragenlijst ingevuld. Dit geldt ook voor Het Kompas en Christiaan Huygens. Vandaar 55 ingevulde vragenlijst i.p.v. 53 vragenlijsten. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. In 2013 zijn deze schoolondersteuningsprofielen opgesteld voor alle scholen van het samenwerkingsverband. In 2017 dienen de scholen hun schoolondersteuningsprofielen te hebben geactualiseerd om zodoende op het niveau van het SWV het samenhangend en dekkend aanbod te kunnen vaststellen.
Totstandkomingvragenlijst actualisatie SOP
NJI Top 10 en top 7 Opgroeien en Opvoeden
Top 10 en 7, ook wel preventiematrix Top 10 en 7, ook wel preventiematrix. De termen die we bij de schaalvragen hebben neergezet (zie vorige sheet), maar dan met de resultaten van het NJI voor 2015.
Vragenlijst actualisatie SOP Vragen gebaseerd op: NJI top 10 en top 7 van belangrijkste vragen en problemen bij opgroeien en opvoeden. Onderwijs: Zorgprofiel, PRIMA- en COOL-cohortonderzoek. De vragenlijst bestaat uit twee delen: De mate van ondersteuning aan leerlingen door scholen op dit moment. De mate van ondersteuning aan leerlingen door scholen binnen nu en twee jaar. De landelijke monitor Ondersteuningsaanbod heeft weer gebruik gemaakt van het zogeheten ‘zorgprofiel’, dat is gebruikt in het PRIMA- en COOL-cohortonderzoek. De Monitor Ondersteuningsaanbod is één van de onderdelen van de landelijke evaluatie passend onderwijs. Het doel van de monitor is zicht krijgen op de ondersteuning waarvan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften gebruik kunnen maken, op de ondersteuning die leraren en andere teamleden op scholen daarbij krijgen en op veranderingen die zich hierin sinds de start van passend onderwijs hebben voorgedaan. In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van de eerste afname van deze monitor, in 2016. Om een beeld te krijgen van ontwikkelingen in het ondersteuningsaanbod in het kader van passend onderwijs, volgt een tweede afname van de monitor in 2018. http://evaluatiepassendonderwijs.nl/ Het landelijke cohortonderzoek Primair onderwijs en speciaal onderwijs (PRIMA) beoogt een beeld te geven van het primaire onderwijs in Nederland en verklaringen te vinden voor de samenhangen die zich daarin aftekenen. De gegevens uit dit onderzoek worden gebruikt voor beleidsevaluatie en voor wetenschappelijk georiënteerde vraagstellingen. CohortOnderzoekOnderwijsLoopbanen (COOL). Dit onderzoek volgt leerlingen van 5 tot 18 jaar in hun schoolloopbaan door het primair en voortgezet onderwijs en het mbo. Drie aspecten van de ontwikkeling van leerlingen staan in het onderzoek centraal: ► de cognitieve ontwikkeling: kennis en vaardigheden in het Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde; ► de ontwikkeling van sociale competenties, waaronder burgerschapscompetenties; ► de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Groepsindeling Groep Lelystad Noord Oost: Groep Lelystad Noord West: De Optimist Timotheüs Al Ihsaan De Regenboog De Vuurtoren Ichthus Laetare De Wingerd Groep Lelystad Noord West: De Boeier De Windroos De Toermalijn De Finnjol De Grundel De Kring De Albatros Het Mozaïek De Lepelaar Groepsindeling SO scholen Zelf een plekje opzoeken SBO scholen mogen zelf een groep kiezen
Wicked Problem Definitie wordt… gekenmerkt door een meervoudige, onvolledige en tegenstrijdige problematiek waarbij verandering vereist is. Het probleem is zo complex dat een individuele organisatie het niet alleen kan oplossen. Het probleem overschrijdt de organisatiegrenzen.