Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rechtshandelingen van de Unie
Advertisements

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
(investerings-) initiatief
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Omgevingswet (kamerstuknr )
Beelden van de toekomstige samenwerking
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
De (Wro) Beheersverordening Louis de Nijs Dienst Stedelijke Ontwikkeling Den Haag.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Samenhang instrumenten omgevingswet
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Afvalwater decentraal onder de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
B&W special, Daadkracht in digitale dienstverlening
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Grondwaterkwaliteit in de Omgevingswet
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Veranderopgave handhaving
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Project Handvatten Omgevingsplan
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Omgevingswet en participatie
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Wat is een omgevingsvisie
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Kerninstrument Programma in de beleidscyclus
Kerninstrument Programma in de beleidscyclus
Arbocatalogus 13 januari 2019.
Bestemmingsplan Zonnepark Daalkampen
Leegstand en regionale samenwerking
Wat is het programma? Samen met de Omgevingsvisie zijn programma’s de belangrijkste instrumenten voor beleidsontwikkeling Bevat een uitwerking van het.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon December 2018.
Wat is de waterschapsverordening?
Transcript van de presentatie:

Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018

Wat is het programma? Bevat een uitwerking van het beleid voor ontwikkeling, gebruik, beheer, bescherming en behoud van de fysieke leefomgeving Bevat maatregelen om aan omgevingswaarden te voldoen Bevat maatregelen om een of meer andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving te bereiken (art 3.5 Ow) Wat is het wél Wat is het niet Veelzijdig, dus meer dan alleen gekoppeld aan omgevingswaarde Lang niet iedere kwaliteitsambitie voor de fysieke leefomgeving hoeft et worden vertaald naar een omgevingswaarde. Dan is, in termen van de Ow, sprake van een andere doelstelling voor de fysieke leefomgeving. Bij programma’s wordt samenhang vooral bereikt door afstemming en coordinatie tussen domeinen. In de praktijk zal het daarom vooral gaan om (multi)sectorale programma’s of om programma’s voor de ontwikkeling van deelgebieden. Met de omschrijving van de inhoud van een programma in deze bepaling wordt de plaats in de beleidscyclus (de omgevingsvisie als strategisch beleidsinstrument en de uitwerking daarvan in programma’s) in het wetsvoorstel verder verduidelijkt (zie ook het algemeen deel van de memorie van toelichting). Ondanks de verschillende categorieën programma’s in deze afdeling hebben zij gemeen dat zij maatregelen bevatten om op een actieve wijze aan omgevingswaarden te voldoen of om andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving te bereiken. Zij geven op die manier uitwerking aan artikel 3.4. Met «andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving» worden die doelstellingen bedoeld die door de bestuursorganen die zijn belast met taken en bevoegdheden op het gebied van de fysieke leefomgeving, worden bepaald. Deze doelstellingen worden gesteld ter uitvoering van de maatschappelijke doelen van de Omgevingswet, zoals geformuleerd in artikel 1.3. Een programma kan doelstellingen bevatten voor een of meer aspecten van de fysieke leefomgeving. Het gaat hierbij ook om structuurvisies voor specifieke sectoren of gebiedsuitwerkingen die nu op grond van de Wro worden vastgesteld (zoals de aspect-structuurvisie van artikel 2.1, tweede lid, artikel 2.2, tweede lid, of artikel 2.3, tweede lid, Wro). Gemeenteraden zullen met het oog daarop bijvoorbeeld een programma kunnen opstellen, waarin het gebiedsgerichte beleid voor een deelgebied is uitgewerkt. Om deze functie van een programma te verduidelijken, is aangegeven dat het programma ook het te voeren beleid voor of de ontwikkeling, het gebruik, het beheer, de bescherming of het behoud van één of meer onderdelen van de fysieke leefomgeving kan bevatten. Een programma hoeft niet alleen te zien op het bereiken van één onderdeel van de fysieke leefomgeving, één omgevingswaarde of één beleidsdoelstelling: een combinatie daarvan is desgewenst mogelijk. De maatregelen moeten in dat geval uiteraard wel toereikend zijn om aan elk van de doelstellingen te voldoen. Te denken valt aan een programma dat ziet op het bereiken van omgevingswaarden en andere doelstellingen op het gebied van water en natuur, waarbij dezelfde (soorten) maatregelen kunnen worden ingezet voor het bereiken van beide doelstellingen. De gemeente kan een programma op sectoraal niveau opstellen, zoals een programma voor geur, geluid of externe veiligheid. De gemeente kan ook een programma op gebiedsniveau vaststellen. Denk bijvoorbeeld aan een haven- en industriegebied, of de transformatie van een (verouderd) industriegebied. Omdat de verschillende programma’s dezelfde rechtsfiguur zijn met dezelfde (procedurele) totstandkoming kunnen programma’s eenvoudig worden gecombineerd . Eventuele voettekst

4 typen programma’s 1. Onverplichte programma’s 2a. Verplichte programma’s volgend uit EU regelgeving 2b. Verplichte programma’s bij dreigende overschrijding omgevingswaarde 3. Programma’s met programmatische aanpak Hierna volgt per type nadere uitleg De wet onderscheidt vier typen programma’s. ‘Onverplicht’ wil zeggen dat je het instrument uit eigen initiatief en behoefte inzet. Het instrument biedt daarmee flexibiliteit in de vormgeving en uitwerking van beleidsdoelen. Van de vier typen is dit de meest voorkomende vorm van het programma onder de Ow. Net als de andere typen programma’s kent ook het onverplichte programma een uitvoeringsplicht van de maatregelen die het bestuursorgaan vaststelt (algemene beginselen behoorlijk bestuur). Het vierde type “Programma met programmarische aanpak” is een bijzondere vorm van een programma, omdat je daarmee stuurt op het beheer van de gebruiksruimte. Programma’s met een programmatische aanpak kunnen op zowel verplichte als onverplichte programma’s worden toegepast. In één geval voorziet de Ow– in aansluiting op Europese verplichtingen – in juridische doorwerking van het ene instrument naar het andere binnen de cyclus. Als doelstellingen zijn uit te drukken in meetbare of berekenbare eenheden of andere objectieve termen kunnen ze worden vastgelegd in omgevingswaarden. Een bestuursorgaan is verplicht om te monitoren of deze omgevingswaarden daadwerkelijk worden gehaald. Als uit de monitoring blijkt dat niet voldaan wordt of zal worden aan een omgevingswaarde, geldt een plicht om een programma vast te stellen. Het programma bevat dan de maatregelen die verzekeren dat blijvend aan omgevingswaarden wordt voldaan. Eventuele voettekst

Meer informatie Check de website www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl Stel uw vraag aan de helpdesk Informatiepunt omgevingswet https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/stel-uw-vraag/