Buitenschoolse groepsopvang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Kleuterschool De Zevensprong
WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord.
BLOGGEN Op School.
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatiemiddag h/v Stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen. april 2010.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Welkom.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Online filmpjes maken. (
BUITENSCHOOLSE OPVANG EXTRA 2 APRIL BUITENSCHOOLSE OPVANG HALEN  Inwoners: 9480  schoolkinderen: 871  kinderen in de opvang: 548 bereik 62,92%
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatieavond 7 juni verhuizing/verbouwing. Welkom Doel van de informatieavond Nieuw gebouw Organisatie verhuizing Schooltijden Terug in de nieuwe school.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Waarom Multimove in Damme ?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Buitenschoolse opvang Extra 2 april 2015
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Buitenschoolse opvang Extra 2 april 2015
Online tevredenheidsmeting
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Omgevingsanalyse Capaciteitsproblematiek basisonderwijs (kleuteronderwijs en lager onderwijs) Regio Sint-Niklaas Algemene Vergadering 22 november 2010.
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
1.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Overzicht modules CKG Glorieux
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Overzicht modules CKG Glorieux
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Buitenschoolse groepsopvang Stadsbestuur Sint-Niklaas

Het begin Gestart in 1992 als tewerkstellingsproject/ opvangproject => op 24 locaties => weerwerkproject (accent op tewerkstelling) => doelgroep schoolgaande kinderen van 2.5 tot 12 jaar ° 1995: overgenomen door Kind en Gezin en evolutie naar dienst met accent op opvang

Buitenschoolse groepsopvang anno 2016 10 locaties verbonden aan scholen waar voor- , na – en woensdag namiddag opvang georganiseerd wordt (O.L.V. Presentatie, H. Familie, Broeders Nieuwstraat, Broeders Driegaaien, Tovertuin, Berkenboom Ank, Berkenboom Heistraat, Ten Bos, Hertjen, De Watertoren) 5 locaties verbonden aan scholen waar voor- en naopvang georganiseerd wordt. Op woensdag worden kinderen opgevangen op andere locaties (Fontein, College, Oude Molenstraat, Ritsheuvel, Leebrug) 3 stedelijke locaties waar voor- ,na- en woensdag namiddag opvang, opvang op schoolvrije dagen en vakantieopvang georganiseerd wordt (Buurthuis, Gavertje 4 en Droomballon) 1 stedelijke locatie waar woensdag namiddag opvang, opvang op schoolvrije dagen en vakantieopvang georganiseerd wordt (Mispeltje)

Personeelsploeg van 60-tal mensen (begeleiding, coördinatie en logistiek team) Erkenning voor 582 kindplaatsen (erkenning per locatie ligt tussen de 10 en 65 plaatsen) tijdens het schooljaar en 223 tijdens schoolvakanties Aantal kinderen die minstens 1x per jaar gebruik maken van opvang: ongeveer 3500 MAAR: vraag blijft groter dan het aanbod. Reeds op alle locaties hulp moeten inroepen van de scholen (onder vorm van begeleidende studie, multi-move projecten) en voorrangsbeleid voor vakanties Enkel nog inschrijven via VAKANTIE OP MAAT

Vakantie op maat => Digitale toepassing om het stedelijk vakantieaanbod (aanbod sportdienst, vrije ateliers en buitenschoolse groepsopvang) geïntegreerd aan te bieden. Start: inschrijving herfst- kerst 2015 => Beheer van voor- en naschoolse opvang en opvang op schoolvrije dagen voor dienst buitenschoolse groepsopvang; met de mogelijkheid om on-line aanwezigheden te registreren en de mogelijkheid om kindinformatie fiches te raadplegen. Op de opvanglocaties is de toepassing te gebruiken via Ipad. Start: oktober 2015

Voordelen: => ouders kunnen gericht zoeken => de inschrijvingsperiode, annulatie voorwaarden en boetes : afgestemd tussen de diensten onderling => gegevens worden overkoepelend ter beschikking gesteld van betrokken diensten => vooraf voorschot betalen, dus betaling is gespreid (ouders kiezen ook consciëntieuzer, minder wanbetalers) Nadelen: => heel veel ouders zijn (nog) niet vertrouwd met vakantie op maat en/of digitale toepassingen => ondanks de digitale input van ouders, vraagt K&G ook de getekende papieren versie = omslachtig

Hoe bekendgemaakt? Augustus 2015: alle ouders reeds door ons gekend, kregen brief met stappenplan Nieuwe ouders = ouders wiens kinderen voor de 1ste keer naar de opvang zijn gekomen na oktober 2015 => krijgen op opvang stappenplan Account kan back office aangemaakt maar dan ontbreekt getekende versie + ontbreekt inlichtingenfiche kinderen (noodnummers, aandachtspunten, allergieën,…) = tijdsrovend voor coördinatoren + dossier blijft onvolledig!!! Resultaten: => ongeveer 35% kinddossiers zijn niet in orde (of geen account, of wel een account –meestal back office aangemaakt door ons- maar geen getekende papieren versie) => welke ouders maken vaak geen account aan? - ouders waarvan de kinderen slechts sporadisch in opvang komen - ouders die de Nederlandse taal niet beheersen - ouders die niet vertrouwd zijn met internet, computer en aanmaken account

Problemen voor dienst Kinderen komen naar opvang, maar zijn niet gekend, hebben geen dossier => geen adresgegevens => geen noodnummers => geen zicht op allergieën, aandachtspunten => problemen met facturatie => veel werk om uit te pluizen over welk kind het gaat => Niet in orde voor subsidiërende overheid

Wat zou –op termijn- oplossing kunnen zijn (naar analogie andere diensten)? Ook voor opvang schooljaar met voorinschrijvingen werken Vermoedelijke voordelen: => ouders kiezen bewust voor opvang. Dus zien opvang ≠ school (geen ouders meer die hun kinderen niet vinden) => alle kinderen hebben een dossier voor ze een eerste keer naar de opvang komen. => ouders zijn vooraf op de hoogte van het huishoudelijk reglement (geen discussies over prijzen, boetes, …) => dienst weet op voorhand welke kinderen er wel komen => geen problemen met facturatie => geen overbezetting, duidelijk naar inzet personeel

Bedenkingen => tijdsrovend om dagelijks puzzel te maken => vraag is veel groter dan het aanbod, wie voorrang geven? => Op welke wijze opvang zo efficiënt mogelijk bezetten (opvang open tot 18u00) => Vangt school kinderen op die geen plaats hebben in opvang (zowel voorschools als naschools, als op woensdagnamiddag)? Of is dit probleem voor ouders? => Hoe weet school welke kinderen er wel en niet ingeschreven zijn? Resultaat: => Op dit moment nog veel bedenkingen. Vraag naar school hier mee over na te denken, vragenlijst in te vullen

Zover zijn we nog niet, wat nu? Samenwerking met school vergroten. Het gaat over dezelfde kinderen, laat het meer een wij-verhaal worden Wij zien het zo: => huidig werkwijze behouden (= om 16u00 opvang/studie/multi-move) => directie benadrukt bij inschrijving nieuwe kinderen het belang aanmaak account (+stuurt door naar het welzijnshuis) om gebruik te kunnen maken van opvang => directie stuurt de opvanglocatie na iedere inschrijvingsperiode de meest recente namenlijsten (+ adres, + telefoonnummer ouders) van leerlingen per klas => Niet gekende kinderen in opvang worden opgelijst. Begeleiding geeft ouders van deze kinderen stappenplan inschrijving mee. Begeleiding houdt op I-pad –per schooljaar- lijst bij van nieuwe kinderen. Op deze lijst wordt actief aangevuld en geschrapt. Deze lijst wordt wekelijks doorgemaild naar directie. Directie (leerkrachten) gebruikt deze lijst om ouders actief aan te sporen bij oudercontacten, infoavonden, informele gesprekken. * Geef ook zeker uw ideeën via het vragenlijstje

Vragenlijst Noteer uw positieve en negatieve bemerkingen met hoe de opvang op dit moment, op uw school, wordt georganiseerd =>positief:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................=>negatief:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Op welk vlak kan de dienst buitenschoolse groepsopvang verbetering aanbrengen? ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Stel dat de buitenschoolse groepsopvang de keuze zou maken om met voorinschrijvingen te werken. Welke knelpunten ziet u? ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Hoe denkt u dat de samenwerking tussen de school en de dienst buitenschoolse groepsopvang kan verbeterd worden? ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Kunt u zich vinden in de door ons voorgestelde ideeën? =>wat is haalbaar? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................................................................................................................................. =>wat is niet haalbaar? ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... * Hebt u zelf nog andere suggesties? ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................