AFDELING 2 marketingbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Marktonderzoek Danneels
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Kamer van Koophandel Haaglanden
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Marketing 2.4 Marktonderzoek.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Marketing H.2 Marketingbeleid.
H3: Koopgedrag van organisaties
Marketing presentatie
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
College 3 Consumentengedrag
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
prijs- en servicemarkt
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Ontwerpen & ontwikkelen
Informatie management HC2
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 4
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Examen SPL kerntaak 3 Periode 7 Marketing.
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoop De klant.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Customer service & Relatiemanagement
Marketing- communicatieplan
Transcript van de presentatie:

AFDELING 2 marketingbeleid

Zakelijke markt: industriële marketing Winkelinterieurbedrijven – machineproducenten – autoleasebedrijven – reclamebureaus – accountantskantoren –installatiebedrijven Rationele koopmotieven Zeer grote aankoopbedragen Contact met individuele klant via e-mail / fax / telefoon / vertegenwoordiger

Consumentenmarkt: consumentenmarketing Levensmiddelenproducenten – kledingfabrikanten – ambachtelijke bedrijven – reisbureaus – horecabedrijven - winkelbedrijven Emotionele ( gevoelsmatige ) koopmotieven Meestal kleine aankoopbedragen Aanbieder richt zich op totale klantengroep via advertenties en huis – aan – huis folders

Beide markten

Segment: meetbaar, voldoende groot , bereikbaar en haalbaar

Kern van de marketingformule WIE is mijn klant ? WAT is mijn aanbod ? HOE bied ik mij aan?

Uitgebreide probleemoplossend koopgedrag (UPO)  De aanschaf is belangrijk en men gaat eerst uitgebreid informeren en orienteren. (bij high-involvementproducten) Risico Aanzienlijk Betrokkenheid Hoog Aankoopfrequentie Laag Aantal overwogen merken Veel Informatievergaring Uitgebreid Prijs Hoog Voorbeelden: bankstel – koelkast - diepvries

Beperkte probleemoplossend koopgedrag (BPO))  Producten waarmee de consument al enigszins bekend is of hem minder interesseert zoekt hij hooguit wat aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de prijzen van onbekende merken voordat hij het product koopt Risico Redelijk Betrokkenheid Gemiddeld Aankoopfrequentie Normaal Aantal overwogen merken Enkele Informatievergaring Middelmatig Prijs Redelijk Voorbeelden: schoenen - kleding

Routine aankoopgedrag (RAG) Voor low-involvementproducten ( lage betrokkenheid )/ weinig interesse producten of impulsaankopen handelt de consument uit gewoonte (merkentrouw) of interesseren hem de eventuele verschillen tussen de merken niet) Risico Beperkt Betrokkenheid Laag Aankoopfrequentie Hoog Aantal overwogen merken Geen Informatievergaring Weinig Prijs Laag Voorbeelden: dagelijkse gebruiksgoederen

Hoog prijs-kwaliteitsniveau BOVENKANT VAN DE MARKT Hoog prijs-kwaliteitsniveau Richten zich op kwaliteitskopers: hoge kwaliteit, A-merken,sfeer,presentatie en deskundig aankoopadvies is belangrijk Veel toegevoegde waarde in de vorm van extra service-elementen plusformule MIDDENSEGMENT Gemiddeld prijs – kwaliteitsniveau Degelijke kwaliteit tegen een redelijke prijs ONDERKANT VAN DE MARKT Laag prijs-kwaliteitsniveau Richten zich op prijskopers: lagere kwaliteit, B-merken,eenvoudige presentatie, zelfbediening en beperkte service prijsformule

doelgroep plaats promotie presentatie planning/ fysieke distributie prijs produkt personeel

toevloeiend Marktpotentieel: Aantal inwoners x gemiddelde besteding per hoofd van de bevolking per jaar afvloeiend afvloeiend toevloeiend

Afvloeiing koopkracht - ______________________________ Marktpotentieel Afvloeiing koopkracht - ______________________________ Koopkrachtbinding Toevloeiing koopkracht + ________________________________ Omzetprognose marktgebied Omzet concurrentie - Omzetprognose eigen bedrijf

Gegevens uit informatiebronnen Kamer van Koophandel Bevolkingsregister van de gemeente Plaatselijke ondernemersverenigingen Publicatie van het Economisch Instituut voor het Midden – en Kleinbedrijf Zie ook: http://www.mkbservicedesk.nl/569/informatie-over-mkb-nederland.htm http://www.kvk.nl/ http://www.rabobank.nl/bedrijven/kennis/branches/

marktonderzoek planningsfase uitvoeringsfase rapportagefase

planningsfase Vaststellen van informatiebehoefte Probleemstelling Vaststellen van informatiebehoefte Zijn er voldoende secundaire gegevens beschikbaar ? Zijn er aanvullende primaire gegevens nodig ?

Uitvoeringsfase Verwerking van gegevens Analyse van gegevens Verzamelen van gegevens Verwerking van gegevens Analyse van gegevens

Rapportagefase Interpreteren Rapporteren / presenteren Terugkoppeling naar de probleemstelling

Ga naar de volgende site en bekijk eens alle informatie over marktonderzoek http://www.allesovermarktonderzoek.nl/ Boven kun je nu klikken op de diverse onderdelen: Onderzoeksproces Onderzoeksmethoden Typen onderzoek Steekproef Deskresearch