AFDELING 2 marketingbeleid
Zakelijke markt: industriële marketing Winkelinterieurbedrijven – machineproducenten – autoleasebedrijven – reclamebureaus – accountantskantoren –installatiebedrijven Rationele koopmotieven Zeer grote aankoopbedragen Contact met individuele klant via e-mail / fax / telefoon / vertegenwoordiger
Consumentenmarkt: consumentenmarketing Levensmiddelenproducenten – kledingfabrikanten – ambachtelijke bedrijven – reisbureaus – horecabedrijven - winkelbedrijven Emotionele ( gevoelsmatige ) koopmotieven Meestal kleine aankoopbedragen Aanbieder richt zich op totale klantengroep via advertenties en huis – aan – huis folders
Beide markten
Segment: meetbaar, voldoende groot , bereikbaar en haalbaar
Kern van de marketingformule WIE is mijn klant ? WAT is mijn aanbod ? HOE bied ik mij aan?
Uitgebreide probleemoplossend koopgedrag (UPO) De aanschaf is belangrijk en men gaat eerst uitgebreid informeren en orienteren. (bij high-involvementproducten) Risico Aanzienlijk Betrokkenheid Hoog Aankoopfrequentie Laag Aantal overwogen merken Veel Informatievergaring Uitgebreid Prijs Hoog Voorbeelden: bankstel – koelkast - diepvries
Beperkte probleemoplossend koopgedrag (BPO)) Producten waarmee de consument al enigszins bekend is of hem minder interesseert zoekt hij hooguit wat aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de prijzen van onbekende merken voordat hij het product koopt Risico Redelijk Betrokkenheid Gemiddeld Aankoopfrequentie Normaal Aantal overwogen merken Enkele Informatievergaring Middelmatig Prijs Redelijk Voorbeelden: schoenen - kleding
Routine aankoopgedrag (RAG) Voor low-involvementproducten ( lage betrokkenheid )/ weinig interesse producten of impulsaankopen handelt de consument uit gewoonte (merkentrouw) of interesseren hem de eventuele verschillen tussen de merken niet) Risico Beperkt Betrokkenheid Laag Aankoopfrequentie Hoog Aantal overwogen merken Geen Informatievergaring Weinig Prijs Laag Voorbeelden: dagelijkse gebruiksgoederen
Hoog prijs-kwaliteitsniveau BOVENKANT VAN DE MARKT Hoog prijs-kwaliteitsniveau Richten zich op kwaliteitskopers: hoge kwaliteit, A-merken,sfeer,presentatie en deskundig aankoopadvies is belangrijk Veel toegevoegde waarde in de vorm van extra service-elementen plusformule MIDDENSEGMENT Gemiddeld prijs – kwaliteitsniveau Degelijke kwaliteit tegen een redelijke prijs ONDERKANT VAN DE MARKT Laag prijs-kwaliteitsniveau Richten zich op prijskopers: lagere kwaliteit, B-merken,eenvoudige presentatie, zelfbediening en beperkte service prijsformule
doelgroep plaats promotie presentatie planning/ fysieke distributie prijs produkt personeel
toevloeiend Marktpotentieel: Aantal inwoners x gemiddelde besteding per hoofd van de bevolking per jaar afvloeiend afvloeiend toevloeiend
Afvloeiing koopkracht - ______________________________ Marktpotentieel Afvloeiing koopkracht - ______________________________ Koopkrachtbinding Toevloeiing koopkracht + ________________________________ Omzetprognose marktgebied Omzet concurrentie - Omzetprognose eigen bedrijf
Gegevens uit informatiebronnen Kamer van Koophandel Bevolkingsregister van de gemeente Plaatselijke ondernemersverenigingen Publicatie van het Economisch Instituut voor het Midden – en Kleinbedrijf Zie ook: http://www.mkbservicedesk.nl/569/informatie-over-mkb-nederland.htm http://www.kvk.nl/ http://www.rabobank.nl/bedrijven/kennis/branches/
marktonderzoek planningsfase uitvoeringsfase rapportagefase
planningsfase Vaststellen van informatiebehoefte Probleemstelling Vaststellen van informatiebehoefte Zijn er voldoende secundaire gegevens beschikbaar ? Zijn er aanvullende primaire gegevens nodig ?
Uitvoeringsfase Verwerking van gegevens Analyse van gegevens Verzamelen van gegevens Verwerking van gegevens Analyse van gegevens
Rapportagefase Interpreteren Rapporteren / presenteren Terugkoppeling naar de probleemstelling
Ga naar de volgende site en bekijk eens alle informatie over marktonderzoek http://www.allesovermarktonderzoek.nl/ Boven kun je nu klikken op de diverse onderdelen: Onderzoeksproces Onderzoeksmethoden Typen onderzoek Steekproef Deskresearch