Les 8 Behoeften 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Hoofdstuk 3: Geld over en tekort
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Over consumenten, gedrag en marketing
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
HULPVERLENERS OVER ‘A’CTIVERING Peter Raeymaeckers Salman Baig M. 1 BaSwA
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Veranderende samenleving studiewijzer
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Workshop “Beoordelen”
Samenwerken Werken in Teams.
Dossier Empowerment.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Vervolg sociaal netwerk methodiek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gezondheid en gezond gedrag
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Maatschappelijk vraagstuk
Redeneren over de verzorgingsstaat
De juiste route naar het juiste doel
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
ZORPLAN MAKEN!!!.
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Groei dossiers/ lokale opleg
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Gedragsproblemen en stoornissen
Beleid en regelgeving Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Collectieve sessie Financieel plaatje.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Organisatiestructuur
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Les 8 Behoeften 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk het maatschappelijk functioneren van het begrip 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.1. het begrip behoefte het maatschappelijk functioneren van het begrip vier soorten behoeften 3.2.2. de relatie tussen soorten behoeften de taxonomie van Bradshaw ervaren versus uitgedrukte behoeften uitgedrukte versus normatieve behoeften 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk 3.2. Behoeften 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte maatschappelijk functioneren van het begrip het gaat om hoe het begrip “behoefte” wordt gehanteerd in de maatschappij; dit zowel op het beleidsniveau (sociale politiek) als op het niveau van het sociaal werk. “behoefte” is het gevolg van een proces van sociale constructie, waarbij bepaalde elementen (discrepanties tussen feitelijke en gewenste situaties) gedifinieerd worden als een behoefte. Om er vervolgens beleid en/of sociaal werk voor op te zetten. “behoefte” wordt bepaald door zowel heteronome als autonome componenten en is situationeel, contextueel en historisch beïnvloed. 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

taxonomie van Bradshaw: vier soorten behoeften 3.2.1. begrip behoefte taxonomie van Bradshaw: vier soorten behoeften Basisvraag : wie t.a.v. wie, wanneer, op welke wijze en op welke gronden ‘behoeften’ formuleert Onderscheid Normatieve, of prescriptieve behoeften (normative need) Uitgesproken of uitgedrukte behoeften (expressed need) Ervaren, of subjectieve behoeften (felt need) Relatieve of vergelijkende behoeften (comparative need) 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte De behoefte aan scholenbouw is een multidimensioneel concept dat uiteenvalt in verschillende definities van behoefte: nl. de ervaren behoefte, de uitgedrukte behoefte, de normatieve behoefte en de vergelijkende behoefte (BRADSHAW, 1977). De ervaren behoefte aan scholenbouw is de behoefte zoals ze ervaren wordt door de gebruikers van het schoolgebouw. De uitgedrukte behoefte is de behoefte die zich uit in concrete bouwplannen en subsidieaanvragen. De normatieve behoefte is alle behoefte die voorkomt bij schoolgebouwen die niet zijn aangepast aan hun recentste inspectieverslag. De vergelijkende behoefte is alle behoefte die optreedt bij die schoolgebouwen die door hun directies als ongeschikt worden beoordeeld. 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte Ervaren behoefte: Op 80% van de vestigingsplaatsen vinden directies het nodig dat er werken worden uitgevoerd of dat er een gebouw wordt aangekocht. uitgedrukte behoefte: Op 53% van de vestigingsplaatsen bestaan er concrete plannen van de inrichtende macht om werken te laten uitvoeren of om een gebouw aan te kopen normatieve behoefte: 26,4 % van de schoolgebouwen is niet aangepast aan hun meest recente inspectieverslag. 37,5 % is niet aangepast aan hun meest recente brandweerverslag. vergelijkende behoefte: Indien we de behoefte aan scholenbouw gaan beperken tot de behoefte die optreedt bij die gebouwen die door directies als pedagogisch ongeschikt worden beschouwd (vergelijkende behoefte) zou dit een subsidiekost van 19,08 mia met zich meebrengen. 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk bewuste wensen, verlangens, behoeften 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte ervaren behoeften bewuste wensen, verlangens, behoeften subjectief  reële nood (begrensde perceptie, vertekening door subculturele invloeden) niet in taal, houding of gedrag omgezet onderzoeksmatig vast te stellen (bijv. leefsituatieonderzoek, participerend onderzoek) 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk in functie van behoeftebevrediging 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte Uitgedrukte behoefte in functie van behoeftebevrediging ervaren behoefte omgezet in taal, houding en/of gedrag (bijv. hulpvraag) de geformuleerde vraag/klacht wordt mee bepaald door het aanbod wordt mee bepaald door de situatie, context en tijd 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte relatieve (of vergelijkende) en normatieve behoeften ontstaan uit een vergelijking van een situatie met gelijkaardige situatie of norm situaties en normen worden geformuleerd door welzijnswerkers, wetenschappers, media en politici normen en situaties zijn in tijd en situatie dynamisch 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk 3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte 2010-2011 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.1. begrip behoefte 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

Behoeften

I Sociaal Werk 3.2. Behoeften 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.2. De relatie tussen verschillende behoeften 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

Oefening

I Sociaal Werk 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.2. De relatie tussen verschillende behoeften In het volgende filmpje zie ervaren versus uitgedrukte behoefte. Het proces van ervaren behoefte omzetten in uitgedrukte behoefte gaat vaak gepaard met een vertaling en verdichting. Welk proces mbt ervaren en uitgedrukte zie jij in het volgende filmpje? 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk 3.2. Behoeften 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.2. De relatie tussen verschillende behoeften 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk 3.2. Behoeften vertaling 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.2. De relatie tussen verschillende behoeften ervaren versus uitgedrukte behoefte vertaling (sub)cultuur (taboes, normen en regels) bepalen de vertaling behoefte is ruimer, complexer dan de vraag (verdichting) de geformuleerde vraag wordt mee bepaald door de aanbodstructuur en de maatschappelijke context niet elke ervaren behoefte wordt een uitgesproken behoefte afhankelijk van de mogelijkheden (opportunities) assertiviteit van cliënt/doelgroep (assertiveness) motivatie (motivation) 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert

I Sociaal Werk 3.2. Behoeften 3. Voorwerp van sociaal werk 3.2. Behoeften 3.2.2. De relatie tussen verschillende behoeften uitgedrukte versus normatieve behoefte Cliënt X : uitgedrukte (uitgesproken) behoefte OCMW Q: normatieve behoefte Geen inkomen of vervangingsinkomen (geschrapt werkloosheidsuitkering) Leefloon cat.2 alleenstaande persoon 740,32 € Huurlast studio: 750 €/maand Aangezien vaste kosten hoger zijn dan 35% van het besteedbaar inkomen kan OCMW, op basis van eigen reglementering en na advies van de sociaal werker, tussenkomen met toelagen (huur en verwarming) tot de kosten onder dit inkomensdeel vallen. Budgetmeter: elektriciteit 10 ampère (Reglementering Vlaamse Gemeenschap) Minimum levering aardgas na kennisgeving aan OCMW door de leverancier. (Reglementering Vlaamse Gemeenschap) Elektriciteit en aardgas: 800 €/maand Reeds zes maanden niet betaald Aankopen op krediet: achterstallige betalingen voor 2700 € Afbetalingsplan en budgetbegeleiding OCMW 2010-2011 Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert