Proactief en klantgericht incasseren Amsterdam, 9 juni 2016
Ondanks economisch herstel Groep de Mos geschokt: blijven schulden groeien Rekenkamer vernietigend over Haagse schuldhulpverlening ‘Schuldenaren moeten aan te zware eisen voldoen voor hulp’ DN-Bulletin: Arbeidsmarkt ruimer dan werkloosheid doet vermoeden Nieuwe aanpak Inkomen fors lager voor schuldhulp: kwart Nederlanders; niet iedereen Helft is grip op geld kwijt hoeft meer SVB beaamt aanhoudende problemen schuldenvrij met pgb-betalingen In steeds meer huiskamers nemen schulden toe, terwijl inkomen daalt en de administratie steeds complexer wordt.
Zorg verzekeren is een lange termijn relatie. Je bent bij elk live event. Dus ook als het financieel even tegen zit. CZ doet meer dan alleen nota’s vergoeden.
Ongeacht schuldpositie, debiteur blijft klant van CZ Uitgangspunten: convenant NVVK/ZN, géén verrekening (PGB) vergoeding Zvw, gebruik e-Court €75,- griffie. Daadkracht: stelt de maatschappelijke norm in incassoland. Verantwoordelijk: Wanbetalersregeling kost de branche €75 mln per jaar, 21% voor CZ Samenwerking met gemeenten e.a. partijen in preventie en uitstroom bij ZiNL. Voortrekker in ambitie-coalitie schuldeisers ‘van Schulden naar Kansen’ Realistische afspraak leidt tot win-win voor klant & CZ Betekenisvol: Klantgericht, maatschappelijk verantwoordelijk & solidair Ethisch manifest Ongeacht schuldpositie, debiteur blijft klant van CZ
‘huiskamer’ begrijpen begrip ontvangen verbinding maken regie geven ‘huiskamer’ begrijpen maatwerk oplossing begrip tonen Kanaal, timing & tone of voice passend bij momentum live event
first time right klanttevredenheid rendement kosten Creditmanagement centraal: alle vormen (in)direct klantcontact op één plek, vraagbaak en niet doorverbinden Partnership deurwaarders: dagelijks datawisseling, risico’s kosten voor CZ & vaste postcodeverdeling Geen incassobureau’s Klant blijft in contact met CZ Real time sturing & grip gehele incassoketen op alle niveau’s first time right klanttevredenheid rendement kosten
Fact-sheet Debiteurenbeheer CZ 116 operationele FTE (34 uur p/week) Vorderingen CZ 4.8 miljard per jaar Aantal klanten groeit, Debiteurensaldo neemt af 99,5% minnelijke incasso (=zonder tussenkomst deurwaarder) 25.000 nieuwe regelingen per maand > 90% van de regelingen wordt nagekomen 241.000 deelnemers gespreid betalen Eigen Risico 3 jaar op rij 30% meer MSNP/WSNP verzoeken Landelijk daling in wanbetalersregeling 4,3%, CZ - 25,5% Klachten SKGZ/Ombudsman - 25%, - 75% op Debiteurenbeheer Klanttevredenheid 8,2