Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Levensbeschouwing Welkom
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Pastoraal op school.
Albert de Boer IJsselgroep
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Make a choice, the right choice
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
King’s college Anniek Gribnau 4ha.
First ID project Rosa Beroepscollege
Door:Liliane de Voogd Klas: CO1K Datum: 17 september 2012.
Didasco Onze droomschool Pieter, Tristan & Filip.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Leren in nieuwe contexten
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
De Topklas.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
De levensbeschouwelijke analyse
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Altermoderne Kunsteducatie
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Workshop Identiteit?.
De Victoria Schaal Pedagogische grondopties voor katholieke schoolidentiteit - Diagram Additional text exploring the video clip.
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
Mag ik een monastiek momentje van U? Jos Douma voorganger Plantagekerk Zwolle.
VOORMALIG WILDE DIEREN TRAINER GEEFT LEZINGEN OP SCHOLEN WERELDWIJD over pesten, agressie, geweld, angst en veiligheid.
Auto’s en Twitter Ze zouden verboden moeten worden.
Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Pedagogiek als beroep.
“eigenheid” & “diversiteit”
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
#EBJ16.
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
STERKE EUROPESE ECONOMIE
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Voormalig wilde dieren trainer geeft lezingen op scholen wereldwijd
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Een beetje menselijk doen, graag!
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Gedragsproblemen en stoornissen
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming Juliëtte van Deursen-Vreeburg 20 september 2018

Even voorstellen Lerarenopleider Godsdienst- Levensbeschouwing Interreligieus leren Interreligieuze dialoog Katholieke schoolidentiteit Promotie-onderzoek contemplatieve pedagogiek VO

Katholiek, maar We zijn van oudsher een katholieke school, maar … Formeel zijn we een katholieke school, maar we hebben vooral moslimleerlingen. We zijn in naam nog katholiek, maar we doen er weinig aan. Van oorsprong zijn we een school met christelijke wortels, maar we zijn inmiddels uitgegroeid tot een school waar plek is voor alle levensbeschouwingen en geloven.  

Anselm Grün ‘De school moet zich weren tegen de opslokkende tendensen van de economie en de totalitaire tendensen van de maatschappij. Zij is een plaats waarin jonge mensen hun waarde als mens ervaren, waarin mensen worden opgeleid en gevormd in plaats van tot kennismachines gemaakt. De scholen hebben de opdracht het humanum te beschermen en jonge mensen de ruimte te geven die zij nodig hebben om hun eigen levensspoor te ontdekken.’

Gert Biesta

Erik Borgman ‘Hoe kan de school bevorderen dat leerlingen in contact komen met hun verlangen naar leven in volheid? Hoe kan de school een heilige plaats worden, waar ruimte wordt gemaakt voor de Geest?’

Thomas Merton ‘Education understood to involve formation and the whole person implies an effort to foster an increased openness, attentiveness, and truthful responsiveness to a deeper reality and a deeper experience of the whole self.’

Paus Franciscus ‘Dialogue is very important for our own maturity, because in confronting another person, confronting other cultures, and also confronting other religions in the right way, we grow; we develop and mature.’

Illustraties Aart-Jan Venema De Groene Amsterdammer 30-5-2018

Uit de vakvisie student FHTL “Bij de meeste middelbare schoolvakken is er erg weinig ruimte om stil te staan bij het ontwikkelen van de eigen identiteit. Behalve bij het vak godsdienst/levensbeschouwing. Dit vak heeft vanwege diens aard de unieke kans de leerlingen veel met hun eigen identiteit bezig te laten zijn en hen hierop te laten reflecteren.”

Uit de vakvisie student FHTL “Een docent levensbeschouwing moet in staat zijn om een veilige sfeer te creëren. Dit is van belang omdat er vaak emotionele thema’s besproken kunnen worden. Niet alleen moet de klas veilig zijn om een goede werksfeer te bewerkstelligen. Maar er moet ook ruimte zijn voor iedereen om zichzelf te kunnen uiten.”

Uit de vakvisie student FHTL “Als docent levensbeschouwing ben je in staat een brug te slaan tussen de leerling en de rest van de wereld. Een wereld vol mensen met verschillende geloven en achtergronden. Je leert de leerling zichzelf in de context van de wereld te plaatsen. Door middel van reflectie en het laten beleven van iets heiligs kom je op een nieuw terrein voor de leerling. En dat is een voorrecht dat een docent levensbeschouwing heeft.”

Afsluiting