JCI accreditatie en jij? Doel van deze presentatie = kennisoverdracht Eind 2017 wil AZ Delta het JCI-accreditatielabel behalen. Jij, als medewerker, speelt een cruciale rol! Benieuwd of je mee bent met de belangrijkste JCI-verwachtingen? Test snel je kennis aan de hand van deze slides. Veel succes!
Kwaliteit Hoe blijf ik op de hoogte? Via intranet Via de nieuwsbrief AZ Delta Via het kwaliteitsbord Via Infoland
Een (bijna) incident … wat nu? Wat is een (bijna) incident? Hoe melden? Incident Onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces dat de patiënt heeft bereikt en die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) kan leiden. Vb. foutieve medicatie toegediend, valincident,… NIET: koffie is op, geen parking,… geen schade aan de patiënt! Bijna–incident Heeft de patiënt niet bereikt, en bijgevolg ook geen schade veroorzaakt de potentiële schade wordt voorkomen Vb. gewone koek i.p.v. dieetkoek gekregen, maar tijdig gezien Via icoontje op intranet of Infoland Kies je dienst en incidenttype
Kwaliteitsbord actief gebruiken WAT is dat? werkinstrument om elke medewerker actief te betrekken bij kwaliteit ACTIEF gebruiken door: De inhoud up to date te houden Wekelijks kwaliteitsbord te bespreken Plan-Do-Check-Studie-cyclus toe te passen Continue meting(en) a.d.h.v. veiligheidskruis/veiligheidsvlag
Kwaliteitsbord actief gebruiken Veiligheidsvlag WAT? Veiligheidvlag is een maandkalender Dient om (maandelijkse) check te doen Ziet visueel snel of het in orde is of niet Voorbeeld: gedurende 1 maand meten of medicatiekarren afgesloten zijn indien onbewaakt Dag 1, 1 kar niet afgesloten markeer dag in het rood Dag 5, alle karren afgesloten markeer dag in het groen
Belangrijkste procedures Kwaliteitsverbetering en patiëntveiligheid Meld-en leersysteem Kwaliteitsbord actief gebruiken Veiligheidsvlag
Test je kennis Waarvoor staat het letterwoord PDSA?
Test je kennis Waarvoor staat het letterwoord PDSA? PDSA staat voor: Plan Doe Studie Actie
Test je kennis Je merkt op dat één van de toiletten op de gang is kapot, wat doe je? Ik maak een incidentmelding Ik bel de technische dienst Ik maak een Ultimo aan
Test je kennis Je merkt op dat één van de toiletten op de gang is kapot, wat doe je? Ik maak een incidentmelding Ik bel de technische dienst Ik maak een Ultimo aan Motivatie: Dit is geen incident gezien dit geen schade aan de patiënt (kan) veroorzaken. Voor de definitie van een incident, klik hier
Proficiat! Je voltooide zonet level 1 Vragen over dit thema? Vergeet je diensthoofd en/of referent kwaliteit niet op de hoogte te brengen dat je deze vragenreeks hebt doorgenomen. Doe dit door de overzichtslijst op het kwaliteitsbord af te tekenen. Vragen over dit thema? Neem contact met: Stefan Vandecandelaere, directeur kwaliteit en zorginnovatie Dieter De Corte, zorgmanager Annelies Naert, stafmedewerker kwaliteit Je referent kwaliteit op de afdeling