MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich? Jente van Gestel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Kandinsky College Malderburchtstraat
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
met inzichten uit de sport
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Een theoretische verkenning
2. Eduscrum als activerende didactiek
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Studieadviesregeling
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.

Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Schoolvisie – E.O.P. EEN HECHT TEAM « Elke teamlid is nodig en heeft het goede voor! » Met de neuzen in dezelfde richting! Samenhang! Gelijkgerichte visie!
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
De 5 frustraties van teamwork
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Over herverdeling van de gemeente in huiskringen
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
door de ogen van haar medewerkers
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Burgerschap Samenwerkend leren
Ouders en school samen Maart 2016
Persoonlijk Leiderschap
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Samenwerken en communicatie
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
De druppel die de emmer doet overlopen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich? Jente van Gestel

Aanleiding en opdracht 14-11-17 Kleinere afdelingen op WII. Bedoeling: aansturing kort & directer. Beeld van afdelingsleiders en collega’s Activiteiten om samen aan onderwijsontwikkeling te doen Gebouw is sectie georiënteerd met 1 personeelskamer Iedereen kent iedereen, brugklas heeft les naast 6 VWO Sturen op afdelingsklimaat: hoe doet men dat? Worden problemen gesignaleerd? Opdracht: We willen: goed functionerende teams In welke status van teamontwikkeling bevinden de teams zich? Wat is nodig om de volgende stap te zetten? Wat vind men van deze ontwikkeling? Ideeën?

Oriëntatie op teamindeling Situatie oud Situatie nieuw Team: Leidinggevende: Brugklasteam Marjolijn Cuppers CO: Bert Groen Oscar van der Veer Muzisch 1, 2, 3 mavo/havo/vwo CO: Sander Vreedeborg 2e klassenteam mavo / havo / vwo / musp Kees Feskens 2, 3, 4 vmbo CO: Anjoline van Boxtel 3 havo / 3 vwo / 3 musp Monique Krekels 2, 3, 4, 5 havo Ruben Koeweide CO: Daan Leermakers (2, 3, 4) Phon Vingerhoets (5) 3, 4 mavo Sofie Meeuwissen Vwo Jan de Veer CO: Monique Krekels 4, 5 havo Daan Leermakers 4, 5, 6 vwo

Voorkennis vanuit afdelingsleiders Taken binnen de school zijn anders verdeeld. Brugklasteam: nieuwe afdelingsleider 2e klassenteam: afdelingsleider was eerder afdelingsdirecteur mavo 3e klas h/v/musp: nieuwe samenstelling team. Afdelingsleider was eerder coördinator. 3, 4 mavo: teamleden zaten voor een groot deel al bij elkaar, nieuwe afdelingsleider 4, 5 havo: bovenbouwdocenten zaten voor groot deel al bij elkaar. Afdelingsleider was eerder coördinator. 4, 5, 6 vwo: teamleden zaten voor een groot deel al bij elkaar. Afdelingsleider was eerder afdelingsdirecteur.

Vooronderzoek Vormgeven aan teams in het onderwijs – Hans Kommers Omschrijft 5 condities die nodig zijn voor een ‘goed’ functionerend team. Organisaties als levende systemen – Gerda van Dijk en Freek Peters Omschrijft 4 fasen die een veranderende organisatie doormaakt. De vijf fasen van teamontwikkeling – Tuckman / Lencioni Omschrijft 5 fasen en 5 bijbehorende frustraties van teamwork

Uitvoering 12-12-17 Alle teams bezocht in de teamvergadering Enquête afgenomen betreft de 5 frustraties van teamwork. Verwerking: Wanneer teamleden 5 of lager scoren op een frustratie, kan deze beter worden aangepakt. Deze zijn verwerkt voor de conclusie.

Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  2 - Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 6 5 Brugklasteam. Oscar van der Veer Wat is nodig volgens teamleden: Verbinding, warmte, eenheid, begrip, vertrouwen. Conclusie / aanbevelingen: Algemene positief bij frustratie 1, 2 en 3. Focus op verantwoordelijkheid Basishouding prettig

Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  3 2 4 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 11 2e klas. Kees Feskens Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Vaker bij elkaar komen Elkaar beter leren kennen buiten schoolmuren Focus op 1 facet, niet 10 facetten willen en 0 doen. Verbondenheid Teamuitje / personeelsuitje / elkaar beter leren kennen. Conclusie / aanbevelingen: Bouwen aan vertrouwen, veel behoefte om elkaar informeel beter te leren kennen. Positief in conflicten en betrokkenheid. Verantwoordelijkheid geven.

Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  8 - 3 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 10 13 3e klas hvmusp. Monique Krekels Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Rust, waardering, vrijheid Transparantie Ervaring, teams hetzelfde handhaven Inspraak in de agenda Meer bijeenkomsten Conclusie / aanbevelingen: Opvallend: veel nvt mbt conflicten Nieuw team: starten bij vertrouwen Bouwen vanaf daar door feedback te geven aan elkaar. Verantwoordelijkheid geven

Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  4 1 2 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 7 3, 4 mavo. Sofie Meeuwissen Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Alle teamleden aanwezig Afspraken maken en verwerken Minder opgelegd krijgen van boven Overleg, i.p.v. verdeling in (sub)groepen Vertrouwen Conclusie / aanbevelingen: Algemeen positief over teamontwikkeling Starten bij vertrouwen, met elkaar in gesprek Verantwoordelijkheid geven

Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  3 4 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 13 6 4, 5 havo. Daan Leermakers Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Stabiliteit en passie Ontwikkelruimte Vak- en team overstijgend overleg Duidelijke schoolvisie Conclusie / aanbevelingen: Algemene ontwikkeling nodig Starten bij vertrouwen Verantwoordelijkheid geven

Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal  5 5 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 10 7 4, 5, 6 VWO. Jan de Veer. Wat is nodig volgens teamleden: Duidelijke richtlijnen Inzicht / openheid over goed functioneren Handhaven goed functioneren? Autonomie en ambitie Betrokkenheid en samenhang Conclusie / aanbevelingen: Start bij vertrouwen Algemene ontwikkeling nodig Vertrouwen geven

Voor mijzelf Team vergelijkbaar met dat van Oscar / Sofie / Daan / Jan: groot deel al langer bij elkaar. Starten met vertrouwen, elkaar leren kennen. Gezamenlijke doelen: accountable voor verantwoordelijkheid. Sfeer proeven in andere teams, herkenning van wat afdelingsleiders omschrijven. Volgend schooljaar: activiteiten doen, gezamenlijke doelen stellen, transparantie over jaarplan en visie.