MD-trajcect IN welke fase van teamontwikkeling bevinden de teams van het willem II college zich? Jente van Gestel
Aanleiding en opdracht 14-11-17 Kleinere afdelingen op WII. Bedoeling: aansturing kort & directer. Beeld van afdelingsleiders en collega’s Activiteiten om samen aan onderwijsontwikkeling te doen Gebouw is sectie georiënteerd met 1 personeelskamer Iedereen kent iedereen, brugklas heeft les naast 6 VWO Sturen op afdelingsklimaat: hoe doet men dat? Worden problemen gesignaleerd? Opdracht: We willen: goed functionerende teams In welke status van teamontwikkeling bevinden de teams zich? Wat is nodig om de volgende stap te zetten? Wat vind men van deze ontwikkeling? Ideeën?
Oriëntatie op teamindeling Situatie oud Situatie nieuw Team: Leidinggevende: Brugklasteam Marjolijn Cuppers CO: Bert Groen Oscar van der Veer Muzisch 1, 2, 3 mavo/havo/vwo CO: Sander Vreedeborg 2e klassenteam mavo / havo / vwo / musp Kees Feskens 2, 3, 4 vmbo CO: Anjoline van Boxtel 3 havo / 3 vwo / 3 musp Monique Krekels 2, 3, 4, 5 havo Ruben Koeweide CO: Daan Leermakers (2, 3, 4) Phon Vingerhoets (5) 3, 4 mavo Sofie Meeuwissen Vwo Jan de Veer CO: Monique Krekels 4, 5 havo Daan Leermakers 4, 5, 6 vwo
Voorkennis vanuit afdelingsleiders Taken binnen de school zijn anders verdeeld. Brugklasteam: nieuwe afdelingsleider 2e klassenteam: afdelingsleider was eerder afdelingsdirecteur mavo 3e klas h/v/musp: nieuwe samenstelling team. Afdelingsleider was eerder coördinator. 3, 4 mavo: teamleden zaten voor een groot deel al bij elkaar, nieuwe afdelingsleider 4, 5 havo: bovenbouwdocenten zaten voor groot deel al bij elkaar. Afdelingsleider was eerder coördinator. 4, 5, 6 vwo: teamleden zaten voor een groot deel al bij elkaar. Afdelingsleider was eerder afdelingsdirecteur.
Vooronderzoek Vormgeven aan teams in het onderwijs – Hans Kommers Omschrijft 5 condities die nodig zijn voor een ‘goed’ functionerend team. Organisaties als levende systemen – Gerda van Dijk en Freek Peters Omschrijft 4 fasen die een veranderende organisatie doormaakt. De vijf fasen van teamontwikkeling – Tuckman / Lencioni Omschrijft 5 fasen en 5 bijbehorende frustraties van teamwork
Uitvoering 12-12-17 Alle teams bezocht in de teamvergadering Enquête afgenomen betreft de 5 frustraties van teamwork. Verwerking: Wanneer teamleden 5 of lager scoren op een frustratie, kan deze beter worden aangepakt. Deze zijn verwerkt voor de conclusie.
Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal 2 - Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 6 5 Brugklasteam. Oscar van der Veer Wat is nodig volgens teamleden: Verbinding, warmte, eenheid, begrip, vertrouwen. Conclusie / aanbevelingen: Algemene positief bij frustratie 1, 2 en 3. Focus op verantwoordelijkheid Basishouding prettig
Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal 3 2 4 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 11 2e klas. Kees Feskens Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Vaker bij elkaar komen Elkaar beter leren kennen buiten schoolmuren Focus op 1 facet, niet 10 facetten willen en 0 doen. Verbondenheid Teamuitje / personeelsuitje / elkaar beter leren kennen. Conclusie / aanbevelingen: Bouwen aan vertrouwen, veel behoefte om elkaar informeel beter te leren kennen. Positief in conflicten en betrokkenheid. Verantwoordelijkheid geven.
Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal 8 - 3 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 10 13 3e klas hvmusp. Monique Krekels Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Rust, waardering, vrijheid Transparantie Ervaring, teams hetzelfde handhaven Inspraak in de agenda Meer bijeenkomsten Conclusie / aanbevelingen: Opvallend: veel nvt mbt conflicten Nieuw team: starten bij vertrouwen Bouwen vanaf daar door feedback te geven aan elkaar. Verantwoordelijkheid geven
Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal 4 1 2 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 7 3, 4 mavo. Sofie Meeuwissen Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Alle teamleden aanwezig Afspraken maken en verwerken Minder opgelegd krijgen van boven Overleg, i.p.v. verdeling in (sub)groepen Vertrouwen Conclusie / aanbevelingen: Algemeen positief over teamontwikkeling Starten bij vertrouwen, met elkaar in gesprek Verantwoordelijkheid geven
Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal 3 4 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 13 6 4, 5 havo. Daan Leermakers Wat is nodig volgens teamleden: Tijd Stabiliteit en passie Ontwikkelruimte Vak- en team overstijgend overleg Duidelijke schoolvisie Conclusie / aanbevelingen: Algemene ontwikkeling nodig Starten bij vertrouwen Verantwoordelijkheid geven
Resultaten en conclusie Frustratie 1: afwezigheid van vertrouwen Frustratie 2: angst voor conflicten Frustratie 3: gebrek aan betrokkenheid Totaal 5 5 Frustratie 4: Vermijden van verantwoordelijkheid Frustratie 5: verwaarlozen van de resultaten Totaal: 10 7 4, 5, 6 VWO. Jan de Veer. Wat is nodig volgens teamleden: Duidelijke richtlijnen Inzicht / openheid over goed functioneren Handhaven goed functioneren? Autonomie en ambitie Betrokkenheid en samenhang Conclusie / aanbevelingen: Start bij vertrouwen Algemene ontwikkeling nodig Vertrouwen geven
Voor mijzelf Team vergelijkbaar met dat van Oscar / Sofie / Daan / Jan: groot deel al langer bij elkaar. Starten met vertrouwen, elkaar leren kennen. Gezamenlijke doelen: accountable voor verantwoordelijkheid. Sfeer proeven in andere teams, herkenning van wat afdelingsleiders omschrijven. Volgend schooljaar: activiteiten doen, gezamenlijke doelen stellen, transparantie over jaarplan en visie.