Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps Bert Mennes Peggy Tiesters Els Van Eyck Ann Wachters
Inhoud presentatie Accenten van het leerplan Opbouw van de methode Troeven Methode in vogelvlucht 2
In veel school-boeken … Uw mening? In veel school-boeken … … blijven pagina’s onbenut. … ligt de nadruk op zinnen ontleden. … is het literatuur-aanbod snel verouderd. … sluiten de teksten niet aan bij de actualiteit. … moeten leerlingen hoofdzakelijk invullen. … is de leerstof onvoldoende gedifferen-tieerd.
Welke vijf dingen zou je nog willen doen in je leven? Hoe zou je willen worden?
Grammatica vroeger …
… en nu
Accenten in leerplan en eindtermen Vaardigheden Luisteren Spreken Lezen Schrijven Taalbeschouwing Taalgebruik Taalsysteem Aanzet literaire competentie Strategieën
Werkmap Handleiding Website Concept - inhoud Werkmap Handleiding Website
Concept - opbouw Werkmap: 6 delen Deel 1 Help, ik ben een groentje! Deel 2 Familie: doodgewoon of knettergek? Deel 3 Liever lui dan moe Deel 4 Alles kan beter Deel 5 Eindelijk beroemd! Deel 6 Van welke planeet ben jij, Mars of Venus?
Concept - opbouw Elk deel bevat 3 luiken Luik 1 Vaardigheden - taalbeschouwing - literatuur Luik 2 Oefenplek Luik 3 Handig zelfstandig
Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden - taalbeschouwing - literatuur Centrale figuur = Sigi Teksten en opdrachten Schooltaalwoorden Grammatica om zinnen te bouwen Competentiekaders Vaardigheden Literatuur en leesideeën Leuke weetjes
Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Grammatica om zinnen te bouwen
Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Competentiekaders Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Competentiekaders
Concept - opbouw iD en 4 Teens
Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur stappenplannen (OVUR)
Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur stappenplannen (OVUR)
Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur handige mindmaps (OVUR)
Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur schrijfkaders met checklist
Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Weetjes Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Weetjes
Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Leesidee Concept - opbouw Luik 1 Vaardigheden Taalbeschouwing Literatuur Leesidee
Luik 2 Oefenplek Remediëring Differentiatie Uitbreiding Concept - opbouw Luik 2 Oefenplek Remediëring Differentiatie Uitbreiding
Concept - opbouw Luik 2 Oefenplek
Concept -opbouw Luik 3 Handig zelfstandig (BZL-BZW) Bibliotheek Woordenboek Tegenwoordige tijd Verleden tijd en voltooid deelwoord E-mail Herhaling
Luik 3 Handig zelfstandig (BZL-BZW) Concept - opbouw Luik 3 Handig zelfstandig (BZL-BZW)
Concept - vormgeving Eigentijdse lay-out Elk deel een eigen kleur Uitneembare katernen Aandacht voor dyslectici Duidelijke pictogrammen Schooltaalwoorden
Concept - vormgeving spreken solo schooltaalwoord
Concept - vormgeving
Didactische ondersteuning Handleiding Website
Didactische ondersteuning Handleiding Ingevulde versie van de werkmap Jaarplan OVUR-indeling Instapsuggesties Differentiatietips alternatieve werkvormen (interactief en coöperatief leren) extra schrijfkaders Dvd met kijk- en luisteropdrachten + extra’s Kant-en-klare kopieerbladen bij opdrachten
Didactische ondersteuning www.averbode.be/nedandersplus Leerkrachten Leerlingen
Didactische ondersteuning www.averbode.be/nedandersplus Leerkrachten Extra opdrachten Toetsen Jaarplan Bordboek Updates
Didactische ondersteuning www.averbode.be/nedandersplus Leerlingen Interactieve oefeningen op taalbeschouwing Extra schrijf- en spreekkaders
Uw mening? NED ANDERS … differentieert moduleert activeert innoveert … blijven pagina’s onbenut. … ligt de nadruk op zinnen ontleden. … is het literatuur-aanbod snel verouderd. … sluiten de teksten niet aan bij de actualiteit. … moeten leerlingen hoofdzakelijk invullen. … is de leerstof onvoldoende gedifferen-tieerd. differentieert moduleert activeert innoveert actualiseert motiveert
Actuele methode – iD en Het Nieuwsblad 4 Teens Actuele toets Doorbreken van klassiek handboekpatroon Aanbod van verschillende teksttypes Verse instroom van teksten en oefeningen Op maat van de leerlingen = perfecte aanvulling bij de methode
Actuele methode – iD en Het Nieuwsblad 4 Teens 6 nummers Zakelijke teksten Literatuur Nieuw kortverhaal Gedicht Fragment uit jeugdroman Didactische ondersteuning Werkbladen + correctiesleutels Didactische suggesties
Actuele methode – iD en Het Nieuwsblad 4 Teens 6 nummers Actuele artikels op jongerenmaat Over binnen- en buitenland, sport, cultuur en media, wetenschap en showbizz Didactische ondersteuning (www.averbode.be/4teensonline) Nieuwsquiz Werkbladen en opdrachten 4 Teens online Onlineberichten Beeldfragment Interactieve oefeningen
Actuele methode – iD en Het Nieuwsblad 4 Teens Waarom Ned anders + iD + Het Nieuwsblad 4 Teens? Leerlinggericht, dynamisch, up-to-date en authentiek bronnenmateriaal Actueel literatuuraanbod Praktijktoepassingen voor taalbeschouwing en vaardigheden Extra aandacht voor VOET leren leren Mediawijsheid ontwikkelen iD/Het Nieuwsblad 4 Teens extra voordelig
De methode in vogelvlucht Werkmap leerlingen € 25 Handleiding € 95 Website (leerkrachten en leerlingen) i.v. www.averbode.be/nedandersplus Abonnement iD/ Het Nieuwsblad 4 Teens (leerlingen) € 14 (in combinatie met Ned anders)
Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77 steven.vlieghe@verbode.be Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12 martine.vanzurpele@verbode.be
Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps Bert Mennes Peggy Tiesters Els Van Eyck Ann Wachters