Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Veranderingen in rol Familieraden
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Patientveiligheid: juridische aspecten
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Zorg nieuwe stijl.
Patiëntveiligheid en medische fouten
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Presentatie startbijeenkomst
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
coördinator gezondheidsrecht KNMG
PGB 2015 Motieven PGB Trekkingsrecht Hoe Zorgbeschrijving
Presentatie Hervorming Langdurige Zorg 29 oktober 2014 versie 1.0.
Zeggenschap voor zorgvragers
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Presentatie vakdag BCMB ‘Ins en outs van registratie’ 20 mei 2015
Ruimte voor verpleeghuizen
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
WELKOM #KRSYMPOSIUM. Programma uur: Welkom en opening Dr. Els Verschuur, Dagvoorzitter uur: ‘Het College Kwaliteitsregister V&V’ Drs. Bert.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 15 december 2015.
Presentatie startbijeenkomst
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Rianne Ronden, Huisarts
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Welkom op de overlegtafel van 10 juli.  Opening  Vaststelling agenda  Vaststellen verslag 26 juni 2014  Mededelingen  Digitale mailbox centraal 
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
2 Keurmerk ZZP-ers in zorg en welzijn 5 oktober 2016.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
EUTHANASIE.
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Fouten en alledaags leiderschap
Meldcode Kindermishandeling
Professioneel afwegen en melden
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Kwaliteitszorg les 3.
Programma Welkom! Toelichting op de masterclass Introductie van de gastsprekers Toelichting op Kamerbrief over goed bestuur.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Week van de meldcode in Twente
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) Voor ZZP-ers 5 oktober 2016

Peter de Groot Ministerie VWS Directie Markt en Consument

Inhoud Voor wie geldt de Wkkgz en waarom? Versterken positie cliënt en verbeteren kwaliteit van zorg Toezicht 4. Handreiking Wkkgz voor ZZP-ers 5. Discussie/vragen

Voor wie geldt de wet en waarom? Degene die zorg aanbiedt, zowel grote als kleine organisaties en zzp’ers 10.000 nieuwe toetreders per jaar. Meer dan 90% ZZP-ers. 40% alternatieve en cosmetische zorg Goede zorg: Professionele standaarden, minimaal zorg die niet leidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt

Versterken positie cliënt en kwaliteit van zorg 1. Snel en informeel oplossen van klachten Leren van klachten en incidenten Openheid richting cliënt

Toezicht 1. Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) houdt toezicht 2. Aanleiding voor controle bij u kan zijn: een melding van een cliënt bij het Landelijk meldpunt zorg

Handreiking Wkkgz voor ZZP-ers Eigen website: www.kwaliteitenklachtenzorg.nl Wat zijn de punten waar u bij de implementatie van de Wkkgz met name tegenaan loopt? Wat zijn veelgestelde vragen? Wat kan VWS daarbij betekenen?

Handreiking Leren van Incidenten voor ZZP-ers Het begint met de wil om te leren van incidenten Ook van één incident kun je leren Optie 1: Registeer zelf: let op persoonsgegevens, afscherming bestand Optie 2: gebruik www.vim-digitaal.nl; dan ontvang je ook terugkoppeling Reflecteer periodiek op de incidenten, bij voorkeur met collega-ZZP-ers (via beroepsgroep of intervisiegroep) Leg de reflectiebespreking vast, inclusief conclusies en verbetermaatregelen Implementeer maatregelen ter verbetering Informeren cliënt en vastleggen in cliëntendossier Informeren Inspectie voor de Gezondheidszorg

Handreiking Kwaliteitssysteem Wkkgz voor ZZP-ers Volg professionele standaarden bijhouden cliëntendossiers registreren van resultaten behandelingen incidenten registreren, cliënt informeren, IGZ informeren reflecteren op resultaten/incidenten/klachten en verbeteringen doorvoeren

Handreiking Klachten en geschillen Wkkgz voor ZZP-ers Beste remedie bij onvrede: goed gesprek met de cliënt Los het binnen 6 of 10 weken op Klachtenfunctionaris: via branche/beroepsvereniging, samen met collega-ZZP-ers, inhuur via marktpartij Geschilleninstantie: via branche/beroepsvereniging of via SGC: geschilleninstantie Algemene zorg Werken voor andere zorgaanbieders: gebruik maken van voorzieningen/procedures opdrachtgever mag Leg vast in klachtenregeling, in overeenstemming met cliëntenorganisatie (modelregeling via koepel?) Communiceer helder klachtenprocedure aan cliënten

Handreiking Wkkgz voor ZZP-ers: overig VOG indien WLZ-zorg of intramurale GGZ-zorg Waarnemer of inhuur: vergewisplicht, schriftelijke overeenkomst Werken voor een andere zorgaanbieder: schriftelijke overeenkomst Werken met medische technologie: onderhoud, bekwaamheid Signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling: Veilig Thuis