Governance model PGS nieuwe stijl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Advertisements

Toezicht op energiebesparing
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Jaar van transport en veiligheid
Instrumenten: RIB 2 Project 4 Frans Stuyt Keizerskroonconferentie III, 26 januari 2006.
PGS 15 en Brzo LAT – Brzo werkgroep.
Van tweeluik naar driehoeken
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Introductie OHSAS
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Landelijke Handhaving Strategie
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Buisleidingen en het Bevb
SURF Juridisch normenkader cloudservices
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Netwerkbijeenkomst PGS-leden borgen van de veiligheid
The making of NEN 1010: september 2015
Ton Jans Communicatieforum CE 1 september 2015
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
Bodem in de Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Vergunningprocedures Vliko Zoeterwoude 2 april 2014.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
PGS-motor draait op volle kracht waar staan we nu?
(Omgevings)veiligheid in de Omgevingsvisie
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Thema-avond Chemours en DuPont
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
Project Handvatten Omgevingsplan
Visie op praktijkrelevant examineren
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Private Kwaliteitborging
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Groeien in ATEX volwassenheid
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
Een veilige leefomgeving?
Workshop Wie heeft welke rol?
Transcript van de presentatie:

Governance model PGS nieuwe stijl PGS Netwerkbijeenkomst 1 juli 2015

Waarom is PGS nuttig en goed bruikbaar? Integraal (brand, milieu, Arbo): ondernemer weet wat hij moet doen, en daarmee voldoet hij aan alle regelgeving voor die activiteit Tot stand gekomen in goed overleg tussen experts van overheid én bedrijfsleven Uiteindelijke status via Arbo regelgeving, aanwijzing BBT, vergunning of Activiteitenbesluit PGS heeft in feite een autonome status: iets wat hoort bij zorgvuldig ondernemerschap. Basis voorwaarde voor verzekeringen, richting gevend voor beroepszaken, uitgangspunt voor kostencalculaties etc. Kenmerken behouden Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

PGS nieuwe stijl Mede n.a.v. OvV Odfjell en Chemie Pack: revitalisatie van PGS-reeks Vorm gegeven door proces van Ronde Tafel PGS Nieuwe Stijl Input: ILT-rapport “Resultaat verkenning PGS-systematiek, : RHDHV-studie “Kwaliteitsimpuls PGS-richtlijnen” OvV: “de complexiteit van het wettelijk kader voor vergunningverlening belemmerend voor handhavend optreden” (Kabinet: “verbetering van de PGS-richtlijnen als normenkader voor BBT zodat deze beter doorwerken in de Wabo-vergunningen”) ILT: “comprimeer, vergroot rijksbetrokkenheid” RHDHV: “Stel de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vast” Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

Conclusies Ronde Tafel: Verbeterpunten: inhoud, proces, juridische doorwerking, commitment rijk Eerst aanpakken: governance van proces, heldere rollen van stakeholders, juridische doorwerking Uitgangspunten voor verbetering Rijk geeft sturing aan producten vanwege stelselverantwoordelijkheid Bestuurlijke besluitvorming Verankering status in BAL Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

Uitgangspunten taakverdeling en besluitvorming Deskundigen overheid en bedrijfsleven maken PGS (consensus model) Overheid (IenM, VenJ, SZW) stelt PGS vast als referentiedocument voor eigen taakuitvoering En neemt bestuurlijke verantwoordelijkheid voor beleidsrijke onderwerpen (bijvoorbeeld onderscheid bestaand / nieuw) Regelgeving zorgt voor juridische verbinding met PGS Regelgeving zorgt voor toepassen gelijkwaardigheidsprincipe Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

Besluitvormingscyclus is Programmaraad PGS-teams Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

Besluitvormingscyclus wordt BOB stelt jaar programma PGS vast, bepaalt randvoorwaarden en criteria en financiert PR met PGS teams maken PGS Directeurenoverleg toetst op kwaliteit en criteria BOB stelt vast als referentiedocument/Stas IeM maakt publicatie bekend Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

De samenhang PGS en BAL/Ow Uitgangspunt voor BAL: uitsluitend voor EV-relevante activiteiten met gevaarlijke stoffen EV-relevant is in dit verband: zonder het treffen van BBT-maatregelen ontstaat een extern risico Daarom in BAL een doelvoorschrift dat EV-risico inperkt In PGS moet een overeenkomstig doel zijn opgenomen Daarnaast algemene arbeidsveiligheidsbepalingen Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

Verbinding PGS en BAL Het doelvoorschrift is opgenomen per relevante activiteit met gevaarlijke stoffen Daarnaast wordt een voorschrift opgenomen dat aan het doelvoorschrift wordt voldaan indien de voor de externe veiligheid relevante maatregelen uit PGS XX zijn getroffen Deze aanpak is vergelijkbaar met die in de arbeidsomstandighedenwetgeving t.a.v. de arbocatalogi. Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

PGS en Bevi Voor Bevi gelden risicocontouren (10-6) Uitgangspunt voor de vergunningen is BBT Zonder BBT is risicocontour niet geborgd (belang van toezicht en naleving!) Vanuit stelselverantwoordelijkheid IenM is het van belang dat voor alle Bevi activiteiten een PGS beschikbaar is Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

PGS en Brzo De risicobenadering voor bepalen maatregelen sluit aan bij verplichte identificatie en beoordeling van gevaren van zware ongevallen Bij publicatie van richtlijn is aangegeven welke maatregelen binnen welke termijn voor bestaande situaties gelden, indien sprake is van een ontoereikend veiligheidsniveau. Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019

Resultaat van governance model Alle partijen nemen (bestuurlijke) verantwoordelijkheid in proces Regelgeving is duurzaam (geen voortdurende wijzigingen en reparaties, geen doorverwijzingen) Transparante risicobenadering centraal Heldere aansluiting PGS bij Brzo verplichtingen Helderheid over implementatie bij bestaande installaties en activiteiten Ministry of Infrastructure and the Environment 1 January 2019