beslist geen rocket science Volledige Instructie beslist geen rocket science
OPDRACHT Wat? Inventariseren waar een goede opdrachtinstructie aan moet voldoen. Hoe? Werk in tweetallen. Welke vragen kunnen leerlingen hebben na het geven van een instructie voor een opdracht? Schrijf er zo veel mogelijk op. Tijd? 3 tot 5 minuten Hulp? Gebruik je eigen ervaring. Help elkaar. Vraag de trainer. Opbrengst? We inventariseren gezamenlijk de vragen en proberen te komen tot een ‘oplossing’. Klaar? Geef even een seintje. Sluit je aan bij een ander tweetal, vergelijk jullie vragen en vul aan. Opbrengst: iedereen gaat staan, om de beurt een vraag noemen, iedereen streept af bij dezelfde vraag, gaan zitten als je lijstje volledig is afgevinkt, doorgaan tot iedereen zit.
VOLLEDIGE INSTRUCTIE HET SCHEMA Wat? Wat moeten je leerlingen doen en waarom? Hoe? Hoe gaan ze aan de opdracht werken? Welke stappen doorlopen ze? Werken ze samen of alleen? Tijd? Hoeveel (doorloop)tijd hebben ze voor deze opdracht? Hulp? Waar of bij wie kunnen je leerlingen hulp halen of vragen? Opbrengst? Wat ga jij of gaan jouw leerlingen met de opbrengst doen? Klaar? Wat kun je gaan doen als je klaar bent?