Het klimaat verandert (powerpoint door Janneke Koster) powerpoint presentatie rivieren/AK Het klimaat verandert (powerpoint door Janneke Koster) Het klimaat warmt op. Als de gemiddelde temperatuur tot 2100 met 2°C zou toenemen,vreest men daardoor deze eeuw een zeespiegel stijging van 60 cm. Een temperatuurstijging van 1°C betekent ook meer verdamping (...), op bepaalde plaatsen kan dat betekenen dat er 1-3% meer neerslag valt. Het klimaat wordt extremer: langere tijden van (extreme) droogte en perioden van extreme neerslag.
Het klimaat verandert, en rivieren dus ook.... Als de zeespiegel stijgt kunnen de rivieren hun water minder goed kwijt ( tegendruk en een kleiner verval); vlakbij de monding van de rivier zullen de rivieren (nog) trager gaan stromen. Perioden van extreme neerslag betekent voor onze rivieren een GROTERE PIEKAFVOER. Voor ons land betekent dat een vergrote kans op overstromingen.
veiligheids- normen voor dijkring- gebieden in Nederland Nederland (bron WL laboratorium Delft, Nijgh/Asselman) Nederland 1/1250 1/2000 1/4000 1/10000
Hoe kan ons land zich beschermen tegen overstromingen? Tot nu toe gingen wij steeds hogere dijken bouwen en met behulp van pompen en gemalen werd uit lage gebieden water weggepompt.
Dijken verhogen geeft wel bescherming, maar als de dijk breekt heb je wel een groot probleem.
Plaatjes en overstromings-animaties gekregen via het waterloopkundig laboratorium Delft
Er zijn verschillende typen maatregelen mogelijk om de rivier meer ruimte te geven..(bron: www.ruimtevoorderivier.nl) Vergraven van de uiterwaarden Het geheel of gedeeltelijk verlagen van de uiterwaarden zodat meer water kan worden afgevoerd door het winterbed. .
de uiterwaard vergroot de doorstroom van het winterbed Aanleg van (neven)geulen in de uiterwaard Het graven van een (neven)geul in de uiterwaard vergroot de doorstroom van het winterbed zonder de gehele uiterwaard te vergraven. .(bron: www.ruimtevoorderivier.nl)
Dijkverlegging Het landinwaarts verplaatsen en opnieuw bouwen van de winterdijk om het winterbed te verbreden. Hiermee neemt de doorstroomcapaciteit van de rivier toe. (bron: www.ruimtevoorderivier.nl)
Hoogwatergeulen in binnendijks gebied Een nieuwe rivierloop buiten het bestaande winterbed, die bij hoogwater deel uitmaakt van het watervoerende gedeelte van een rivier. De hoogwatergeul is begrensd door twee hoge dijken of hogere gronden. .(bron: www.ruimtevoorderivier.nl)
Retentie Een retentiegebied of retentiebekken is binnendijks omdijkt gebied, dat bij hoogwater gebruikt kan worden om water tijdelijk op te vangen. Verwijdering van obstakels Door het weghalen of stroomlijnen van bebouwing in het winterbed wordt de doorstroom van het winterbed bij hoogwater verbeterd. (bron: www.ruimtevoorderivier.nl)
Verwijdering van obstakels Door het weghalen of stroomlijnen van bebouwing in het winterbed wordt de doorstroom van het winterbed bij hoogwater verbeterd. .(bron: www.ruimtevoorderivier.nl, plus figuur 1 : J.Koster)
Verlaging van kribben Door het verlagen van de kribben kan het water makkelijker worden afgevoerd, terwijl de functie van de kribben behouden blijft. Verdieping van het zomerbed Door verdieping van het zomerbed kan de rivier bij hoogwater meer water afvoeren. (bron: www.ruimtevoorderivier.nl)
Hierna een aantal plaatjes van wat er zou gebeuren met Nederland als we geen dijken zouden hebben.(bron: Mark Bokhorst, presentatie KNAG-dag 2006) De zeespiegel zou niet eens hoeven te rijzen om dan forse overstromingen te veroorzaken.
Overstromingsgebied bij NAP -6.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP -5.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP -4.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP -3.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP -2.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP -1.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP +0.5 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag
Overstromingsgebied bij NAP +1.0 m Waddenzee Markermeer A6 A7 A9 Amsterdam A2 Utrecht Haarlem Noordwijk A4 M t.o.v. NAP Noordzee A12 - 5 m 0 m + 5m Druk op de toetsen Delft A13 Den Haag