VOORSTELLING Algemene vergadering lop 4 JUNI 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Vul de gegevens in die u hebt ontvangen. Surf naar de website
Hoe meld ik een kind aan op
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Subsidie individueel vervoer:
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Magister voor ouders.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Scheurkalender aanmelden en inschrijven
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Start digitaal portfolio LOB
Doorontwikkelen BRON vo
Kiezen voor keuzedelen
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Subsidie individueel vervoer:
Lokaal overlegplatform
Opleiding voor schoolsecretariaten
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis 22 mei 2017
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Evaluatie MJA 2015 Stad Antwerpen
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
AV 4 juni 2014 LOP Antwerpen basisonderwijs
Praktisch: afspraken in LOP Gent Basisonderwijs – Buitengewoon onderwijs 12/12/2011.
LOP Antwerpen basisonderwijs Evaluatie CAR5 door de scholen
Aanmeldingen schooljaar
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Inleiding campusvoorrang
Inschrijvingen voor schooljaar
Nieuw kader inschrijvingsrecht
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Inschrijven in de basisschool voor schooljaar
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Infoavond aanmeldings- & inschrijvingsprocedure
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Transcript van de presentatie:

VOORSTELLING Algemene vergadering lop 4 JUNI 2013 EISENCAHIER CAR5 VOORSTELLING Algemene vergadering lop 4 JUNI 2013

Een grondige evaluatie was noodzakelijk! Ervaringen car4 CAR4 was een strijd! extra werk meer planlast frustraties en nog zoveel meer ... Een grondige evaluatie was noodzakelijk!

Problemen met betrekking tot… Technische aanmelding Systeemtechnisch/ onduidelijkheid en foutieve input Juistheid van de gegevens Transparante en duidelijke communicatie Tijdige communicatie Expertise van de medewerkers Bepalen relatieve aanwezigheid EVALUATIE

Problematiek met betrekking tot de technische aanmelding VASTSTELLINGEN Vastlopen van het systeem of error 500; Probleem bij aanmelden bij intermediaire aanmelders; In de aanvangsperiode was de website niet beschikbaar; Blokkerende accounts van school en medewerkers tijdens aanmeldingsdagen; Blokkerende databanken vanaf het moment dat je aan de schoolkeuze of broers en zussen kwam; Scholen konden verschillende dagen na elkaar niemand aanmelden; Systeem wordt opengezet om 10u, dit zou ten laatste om 8u moeten zijn; Inschrijvingen mislukken, nadien zijn ouders te laat.

besluit Alle problemen m.b.t. technische aanmelding moeten opgelost zijn in CAR5 zodat een kwaliteitsvol technisch systeem de ganse procedure ondersteunt. Het systeem moet onvoorwaardelijk beschikbaar zijn op de vastgestelde periodes.

Systeemtechnische problematiek/ onduidelijkheid en foutieve input VASTSTELLINGEN Enkel gebruik van één soort browser (chrome) was mogelijk; Systeem moet doen wat het moet doen, m.a.w. naar behoren werken; Techniek en software kunnen het niet aan; Scholen die dubbele capaciteit hanteren, moeten ook via het systeem gebruik kunnen maken van inschrijvingsregisters; Link tussen gegevens van DISCIMUS en CAR5? Systeem is NIET gebruiksvriendelijk, NIET overzichtelijk, NIET duidelijk en te complex en vraagt heel wat studiewerk en administratie; Wijzigen na weigering kan niet; Het is zo technisch, dat de zwakste doelgroep dit niet aankan; Exceldocument voor capaciteit en de gegevens van de school: Staat vol programmeerfouten foute gegevens zeer slechte handleiding/ zeer onduidelijk.

Garanties naar haalbaarheid en mogelijkheid. besluit Wij erkennen de complexiteit van het inschrijvingsdecreet en de problemen die dat met zich meebrengt, maar wij eisen een gebruiksvriendelijk, duidelijk en overzichtelijk systeem voor alle doelgroepen. Garanties naar haalbaarheid en mogelijkheid. Wij vragen onderzoek naar de mogelijkheid om scholen die opteren voor dubbele capaciteit gebruik te laten maken van de inschrijvingsregisters.

Juistheid van de gegevens VASTSTELLINGEN Het Excel document voor capaciteit en gegevens van de school: Stond vol programmeerfouten foute gegevens zeer slechte handleiding/ zeer onduidelijk stond niet op punt; regelmatige wijzigingen De schoolgegevens werden genegeerd vanuit dat bewuste Excel bestand; Niet alle scholen staan correct op de lijst (zowel in brochure als op webapplicatie); Het ontvangen overzicht met kinderen die we mogen inschrijven staat niet op dezelfde volgorde als de lijst op de PC.

Wij eisen een duidelijke handleiding om het document in te vullen. besluit Wij eisen een correct, duidelijk ingavedocument van waaruit alle gegevens correct overgenomen worden. Wij eisen een duidelijke handleiding om het document in te vullen.

Transparante en duidelijke communicatie VASTSTELLINGEN Een overvloed aan nieuwsbrieven met om de haverklap wijzigingen… Er is nood aan één stappenplan – klaar en duidelijk en volledig correct vanaf dag één! Meer communicatie met de basis, met mensen uit het onderwijsveld (directeurs, technische werkgroep, ...); nu werd er eigengereid gewerkt waaruit duidelijk bleek dat de onderwijswereld onvoldoende gekend was; Onderaan het bestand met de vrije en toegewezen plaatsen, staat in héél kleine lettertjes dat het systeem niet aansprakelijk is voor fouten. De scholen draaien voor die fouten op? In CAR5 moet voorzien worden dat er een bericht gestuurd wordt naar de school waar een ingeschreven kind verdwijnt van de lijst omdat het is ingeschreven in een school met een hogere prioriteit van de ouders; Anderstalige ouders hebben problemen met uitleg en instructies; Het CAR bevat teveel ondoorzichtige kantjes. CAR5 moet transparant zijn.

besluit CAR5 moet transparant zijn en uitgerold in een allesomvattend stappenplan. Ouders en scholen krijgen duidelijke en correcte informatie over de procedures.   Er moet een minimale toetsing gebeuren door de technische werkgroep van de communicatie naar de ouders.

Tijdige communicatie VASTSTELLINGEN 1 uur voor de start van de aanmeldingsprocedure verkregen directies hun inlogcode; Nieuw model moet vroegtijdig voorgesteld en bekend worden aan directies zodat zij dit grondig kunnen bekijken en anticiperen alvorens goed te keuren; Bevestigingsmails naar ouders werd niet of laattijdig verzonden; Info en lijsten stonden veel te laat op mail.

besluit Communicatie moet tijdig gebeuren. Elke partner moet zich grondig kunnen voorbereiden op eender welk proces in het CAR. Ook de communicatie na het draaien van de ROM moet, ten aanzien van alle doelgroepen, degelijk en correct gebeuren. De data van het CAR moeten ten laatste tijdens de algemene vergadering van het LOP in juni bekend gemaakt worden voor het volgende schooljaar en ongewijzigd blijven.

Expertise van de medewerkers VASTSTELLINGEN Nieuwe ploeg maakt te weinig gebruik van knowhow van Studiewijzer; Helpdesk moeilijk bereikbaar en gebrekkige informatie; Nieuwe ploeg “meld je aan” kan meestal geen juiste info geven; De telefonische ondersteuning was niet duidelijk: met welk probleem moet je aankloppen bij welke helpdesk? Duidelijk minder ondersteuning vanuit het AOB dan vorige jaren; De helpdesk bevolken met personen die de nodige knowhow bezitten (kwaliteit primeert op kwantiteit; als de kwaliteit er is, zal er ook niet zo vaak beroep gedaan moeten worden op de helpdesk).

Duidelijke, door iedereen gekende, taakverdeling binnen de helpdesk. besluit Duidelijke, door iedereen gekende, taakverdeling binnen de helpdesk. Helpdesk moet bemand zijn met experten die binnen de afgesproken uren bereikbaar zijn. De aanmelders op de aanmeldpunten moeten een degelijke opleiding krijgen zodat zij de aanmelding kunnen uitvoeren en ouders kunnen begeleiden bij de aanmelding van hun kind.

Bepalen relatieve aanwezigheid VASTSTELLINGEN De wijze van bepaling van relatieve aanwezigheid zoals het dit jaar gebruikt werd, cfr postcodes, geeft geen correct beeld. Aftoetsen van ‘theoretische’ modellen aan de praktijk met deskundigen uit het werkveld. Waar is de koppeling van theorie en praktijk?

Werken met statistische sectoren van 500 of 800 m rond de school. besluit Werken met statistische sectoren van 500 of 800 m rond de school. Voor het bepalen van de RA in de instapklas (of 1ste leerjaar voor autonome lagere scholen), werken met het gemiddelde van de gehele kleuterschool (of lagere school).

Samengevat: Problematiek betreffende Technische eisen - software Communicatie - meldjeaan CAR5 moet transparant zijn en uitgerold in een allesomvattend stappenplan. Ouders en scholen krijgen duidelijke en correcte informatie over de procedures. Er moet een minimale toetsing gebeuren door de technische werkgroep van de communicatie naar de ouders. Communicatie moet tijdig gebeuren. Elke partner moet zich grondig kunnen voorbereiden op eender welk proces in het CAR.  Ook de communicatie na het draaien van de ROM moet, ten aanzien van alle doelgroepen, degelijk en correct gebeuren.  De data van het CAR moeten ten laatste tijdens de algemene vergadering van het LOP in juni bekend gemaakt worden voor het volgende schooljaar en ongewijzigd blijven. Duidelijke, door iedereen gekende, taakverdeling binnen de helpdesk. Helpdesk moet bemand zijn met experten die binnen de afgesproken uren bereikbaar zijn.  De aanmelders op de aanmeldpunten moeten een degelijke opleiding krijgen zodat zij de aanmelding kunnen uitvoeren en ouders kunnen begeleiden bij de aanmelding van hun kind. Werken met statistische sectoren van 500 of 800 m rond de school. Voor het bepalen van de RA in de instapklas (of 1ste leerjaar voor autonome lagere scholen), werken met het gemiddelde van de gehele kleuterschool (of lagere school). Alle problemen m.b.t. technische aanmelding moeten opgelost zijn in CAR5 zodat een kwaliteitsvol technisch systeem de ganse procedure ondersteunt. Het systeem moet onvoorwaardelijk beschikbaar zijn op de vastgestelde periodes. Wij erkennen de complexiteit van het inschrijvingsdecreet en de problemen die dat met zich meebrengt, maar wij eisen een gebruiksvriendelijk, duidelijk en overzichtelijk systeem voor alle doelgroepen. Garanties naar haalbaarheid en mogelijkheid. Wij vragen onderzoek naar de mogelijkheid om scholen die opteren voor dubbele capaciteit gebruik te laten maken van de inschrijvingsregisters. Wij eisen een correct, duidelijk ingavedocument van waaruit alle gegevens correct overgenomen worden. Wij eisen een duidelijke handleiding om het document in te vullen.