Segregatie in het basisonderwijs (SINBa)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Oorzaken van segregatie in het basisonderwijs
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Brede school in Berkenbos
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Het begint bij het jonge kind
Stappenplan Samenvatten
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Toelichting van de onderzoeksresultaten LOP Antwerpen BaO Paul Mahieu – Ward Nouwen 28/3/
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Experten in de derde graad Proefproject
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Denkbeelden van jongeren over democratie
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
prangende vaststellingen uit het onderzoek
Workshop basisonderwijs
§6 - Leven in twee werelden
12/26/2018 Evaluatie SERV - profielenwerking.
Onderzoeksstrategie: survey
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Algemene LOP-vergadering basis & secundair
ONDER WIJS CENTRUM GENT
1.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Praktisch: afspraken in LOP Gent Basisonderwijs – Buitengewoon onderwijs 12/12/2011.
Semantisatieverhaal: Het is nu maart, en na maart komt april hè
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
De Politieke Rol van het Vlaams Middenveld
Transcript van de presentatie:

Segregatie in het basisonderwijs (SINBa) Toelichting van de onderzoeksresultaten LOP Basisonderwijs Stad Gent Prof. Paul Mahieu, MA Ward Nouwen & Dr. Orhan Agirdag Prof. Mieke Van Houtte, Prof. Piet Van Avermaet & Dr. Anneloes Vandenbroucke

Onderzoeksopzet en -partners Centrale onderzoeksvraag Onderzoekspartners Met dank aan…

Methodologische toelichting Onderzoeksmethoden & Data: Omvang: Analyses o.b.v. administratieve data Oorzaken (mixed methods): Survey bij ouders Diepte-interviews schooldirecties Focusgroepen ouders Effecten (mixed methods): Survey bij lln. Diepte-interviews leerkrachten Diepte-interviews Iln.

Overzicht onderzoeksresultaten Omvang van segregatie: ongelijke spreiding van doelgroeplln. samenhang met buurtsamenstelling ‘te witte’ en ‘te zwarte’ scholen Oorzaken van (relatieve) segregatie: Schoolkeuzeprocessen Profilerings- en aannamebeleid Quasi-marktsituatie en implicaties Effecten van segregatie: Cognitieve effecten Non-cognitieve effecten Implicaties voor school- en lokaal onderwijsbeleid

Omvang van segregatie CeMIS, Universiteit Antwerpen

Absolute omvang van segregatie Spreiding lln. thuistaal niet Nederlands (~ etnische segregatie) aantal scholen H S Stad Gent 109 0,180 -0,041 Binnenstad 10 0,063 0,048 Kernstad 22 0,208 -0,236 Gent Noord-Oost 18 0,160 0,163 Gent Noord-West 9 0,210 0,350 Gent-Oost 12 0,102 0,782 Gent-West 13 0,073 0,291 Gent-Zuid 25 0,086 0,065 Tabel 1 Hutchens Square Root Index en segregatiescheefheid per deelgebied Bron: Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs – GOK-telling 2008 Bewerking: Studiedienst Stadsobservatie  Spreiding GOK-indicatorleerlingen (~ sociale segregatie) aantal scholen H S Stad Gent 109 0,175 -0,343 Binnenstad 10 0,078 0,105 Kernstad 22 0,276 -0,455 Gent Noord-Oost 18 0,119 -0,223 Gent Noord-West 9 0,194 0,044 Gent-Oost 12 0,095 Gent-West 13 0,060 0,147 Gent-Zuid 25 0,111 -0,309 Tabel 2 Hutchens Square Root Index en segregatiescheefheid per deelgebied Bron: Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs – GOK-telling 2008 Bewerking: Studiedienst Stadsobservatie

Absolute omvang van segregatie Antwerpen BaO (217 scholen) Genk BaO (29 scholen) Gent BaO (109 scholen) (o.b.v. aandeel TNN GOK-telling 2008) Etnisch segregatie Grafiek 1.1 Segregatie in Antwerpse scholen op basis van TNN Grafiek 1.2 Segregatie in Genkse scholen op basis van TNN Grafiek 1.3 Segregatie in Gentse scholen op basis van TNN (o.b.v. aandeel GOK GOK-telling 2008) Sociale segregatie Grafiek 2.1 Segregatie in Antwerpse scholen op basis van indicatorleerlingen Grafiek 2.2 Segregatie in Genkse scholen op basis van indicatorleerlingen Grafiek 2.3 Segregatie in Gentse scholen op basis van indicatorleerlingen Bron: Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs – GOK-telling 2008 Bewerking: Studiedienst Stadsobservatie

Relatieve segregatie Relatieve segregatie = weerspiegeling van sociaal- etnische buurtcompositie in basisscholen Spreiding versus weerspiegeling buurt… Antwerpen versus Genk… School in de buurt, buurt in de school?

‘Te witte’ en ‘te zwarte’ scholen? = Scholen die sterk afwijken van gemiddelde weerspiegeling buurt in de school (=statistische uitschieters) in totaal 9% ‘te witte’ en 13% ‘te zwarte’ scholen Verklaringspatronen (o.b.v. case-studie): Segregatie tussen de netten Methodescholen Etnisch-religieuze scholen Sociaal-geografische en schoolspecifieke verklaringen

Oorzaken van segregatie HIVA, K.U. Leuven

Schoolkeuzeprocessen van ouders Overzicht gepresenteerde bevindingen: Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie Andere schoolkeuzemotieven Inschrijvingskansen

Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze

Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie (1)

Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie (2)

Andere schoolkeuzemotieven (1)

Andere schoolkeuzemotieven (1)

Andere negatieve en positieve schoolkeuzemotieven (*) Minstens een deel van de verschillen tussen de geloofsgemeenschappen kan niet worden verklaard vanuit opleiding of etnische afkomst

Inschrijvingskansen

Profilerings- en aannamebeleid van scholen ‘noodzaak’ tot profilering bepaald door de buurtcompositie “We hebben onze website, we proberen dat mensen daar toch wel eens gaan kijken hier en daar, maar ja, dat is nu pas met die desegregatie-inspanningen naar [deelgebied] toe. Bijvoorbeeld – en dat staat nog in de kinderschoenen è – een ouderavond voor iedereen van alle scholen van [naam stad] om te zeggen: kijk mensen, in uw buurt is ook een goeie school, ga daar naar school en ga het toch niet ergens anders zoeken” (Directie ‘zwarte’ basisschool) Uitgesproken pedagogische profilering trekt aan maar stoot ook af “Ik heb de indruk, maar ik moet voorzichtig zijn van niet te veralgemenen, dat een aantal ouders van allochtone afkomst nog een beetje meer wantrouwen hebben ten opzichte van de school. Zij hebben toch wel liever discipline, rijtjes, de lessenaars die op zo’n instructiemodel staan, allemaal frontaal, euhm... Dus dat hebben wij gezien: elk jaar dat de …-methode groeide en de traditionele afdeling kromp, verloren wij toch een aantal ouders die als ze voelden dat het te dichtbij kwam …” (Directie methodeschool)

Profilerings- en aannamebeleid van scholen kansarmere leerlingenpopulatie: meer nadruk op zorg => ongewenste push- en pulleffecten “Da’s eigenlijk het probleem: hoe meer zorg dat ge aanbiedt... daarmee stoot ge een andere groep af. En kinderen die hier vooruit zijn, die krijgen ook extra werk... Hetgene dat iedereen hier wel heel goed gedaan heeft, dat was dat zeer goed inspectieverslag. Daar stond ook duidelijk in: diegenen die beter meekunnen krijgen ook meer. Dus die differentiatie is echt wel in twee richtingen. Maar ja, ge hebt jarenlang negatieve... elk jaar gaat de school sluiten.” (Directie ‘zwarte’ basisschool) kansrijkere leerlingenpopulatie: differentiatieaanbod naar boven en minder nadruk op zorgnoden van kansarmer publiek “Ik denk de kwaliteit die we hier bieden, we differentiëren hier ook wel heel sterk… Niet alleen naar beneden toe maar ook vooral naar boven toe… Met onze kangoeroewerking hebben we ons echt geprofileerd, dat is echt heel uitgebouwd. Ze hebben een dag per week echt een kangoeroeklas, we gaan met die kinderen ook op kangoeroeweekend. Wat ouders ook enorm aanspreekt is dat we een heel strenge school zijn, we hebben veel regels. Als ze kiezen voor de [naam school] weten ze dat, men kent… dat is het voordeel dat we hebben… men kent deze school en ze weten van hier is kwaliteit, hier is men streng, hier ligt het tempo hoger, hier ligt het niveau hoger…” (Directie ‘witte’ basisschool)

Profilerings- en aannamebeleid van scholen Mate waarin een school uitpakt met open en multicultureel karakter bepaald door huidige (etnische) populatie “Nu het schoolfeest hier op school houden wij redelijk traditioneel, waar ik ook merk dat ze op andere scholen in onze schoolgemeenschap echt toenadering zoeken naar die groepen door een theestand of een koekjesstand… dat hebben wij eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan. Nu, daar valt natuurlijk ook vanalles over te zeggen he… Dat dat de betrokkenheid zou verhogen als we zorgen voor een theestand, als we zorgen voor halal geslachte hamburgers, ik weet niet wat allemaal. Maar dat doen wij hier niet… Misschien ook uit een luxepositie he, omdat zij hier nog altijd niet de meerderheidsgroep vormen …” (Directie ‘witte’ basisschool) Getuigenissen geven sterke indicaties van ongegronde weigeringen en ontrading “Want ik hoor die directeur gewoon zeggen da hij da zo doe hé... (gemompel) ge kunt 'm niet van achterbaksheid beschuldigen want hij zegt dat gewoon he: "Ge moet da zo doen". Dat zegt hij gewoon aan tafel met allemaal collega's...” (Directie ‘gemengde’ basisschool)

Quasi-marktsituatie en implicaties voor het lokaal onderwijsbeleid Quasi-marktwerking bij vrijheid van onderwijs Groepsspecifieke tolerantiedrempels => ongewenst proces van polarisatie en segregatie Vrijheid van onderwijs heeft nood aan extra ondersteuning van ouders én scholen met zwakkere marktpositie

Effecten van segregatie CUDOS & SDL, Universiteit Gent

Cognitieve effecten (1) 24

Cognitieve effecten (2) 25

Cognitieve effecten (3) 26

Cognitieve effecten (4) 27

Cognitieve effecten (5) 28

Cognitieve effecten (6) 29

Non-cognitieve effecten (1) 30

Non-cognitieve effecten (2) 31

Non-cognitieve effecten (3) 32

Implicaties voor school- en lokaal onderwijsbeleid Desegregatie ≠ prestaties Desegregatie ≠ welbevinden Desegregatie ≈ integratie (rol van interetnische vriendschappen) Inzetten op vrijwillige desegregatie Desegregatie koppelen aan schoolbeleid Aanwezige diversiteit valoriseren (zie thuistaalproject) 33

Conclusie & discussie