Innovatie in Juridische Dienstverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Hoe ontstond dit initiatief ?
• Hoe het ooit begon • Eeuwige trouw • Voor altijd samen.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Monique Van Eyken Familiaal bemiddelaar Kindercoach Praktijklector KUL
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Opvoedingsondersteuning
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Wie zijn wij Mediator voor de regio Breda / Oosterhout / Raamsdonksveer Mediator Pieter van Aalst - 48 jaar.  Als mediator faciliteer ik gesprekken waarbij.
Overzicht soorten conflictbegeleiding positionering De Vrijplaatscoach
Conflictgedrag ‘in de praktijk’
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Pastoraat & mediation rond echtscheiding
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
waarom, wat, hoe, kansen van mediation wat kan ik doen?
Voorlichting Stichting Philadelphia Zorg Wanneer heeft u recht op een WW uitkering? Er is relevant urenverlies (>5 uur/wk), geen recht op loondoorbetaling.
Evaluatie Cursus.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Rechtwijzer Madeleine Leers. Filosofie Raad voor Rechtsbijstand Het bevorderen van de zelfredzaamheid bij burgers met juridische problemen: De Raad wil.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Huurachterstallen Wie? Uitvoering binnen de sociale dienst. Sofie Van Den Berghe Colinne Devroede.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Vragen & discussie De kracht van senioren in de participatiemaatschappij.
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
Raad voor Rechtsbijstand Lia Combrink en Susanne Peters Wetenschappelijk onderzoekers Positionering van sociaal raadslieden in de juridische keten.
Informatiebijeenkomst nieuwbouw voor cliënten
Mediation informatie Toegestuurde informatie Praktische zaken
De next steps Op weg naar regie en 2050
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Mediation in faillissementen
Definitie Thuisondersteuning (concept) - 1
Sociaal Juridische Dienstverlening
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
Mediation in faillissementen
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Centrum voor herstellende verslaafden en hun naasten
Bemiddelingscommissie
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Met onze klant op reis Tussenstation: een visie in 4 maanden.
JEUGDzorg - voor wie?.
Dienstverlening Krikke Consult
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Toegang tot de Jeugdhulp
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
department Educational studies
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen

Een geschil oplossen is Contact leggen met de ander Informatie inwinnen over je positie Informatie inwinnen over je opties, de kosten van de verschillende opties, de kansen Informatie inwinnen over rechtsbijstand Een strategie kiezen Een bemiddelaar zoeken Een advocaat zoeken Benodigde gegevens verzamelen Een procedure starten bij de rechter Een procedure starten bij de geschillencommissie …

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Bemiddeling Mediator Advocaat

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Vertegenwoordiging Advocaat

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

Verschillende diensten, verschillende dienstverleners Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie

Geschilbeslechting is een keten, gebruikers leggen een weg af

Geschilbeslechting is een keten, gebruikers leggen een weg af

Online tools voor geschilbeslechting Online Mediation Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat Rechtwijzer Rechtspraak.nl Vertegenwoordiging Advocaat Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie SGC.nl

* * * * * Ruimte voor innovatie? Online Mediation Voorlichting Juridisch loket Raad voor rechtsbijstand Rechtspraak.nl Begeleiding Sociaal raadslieden Juridisch loket Advocaat Bemiddeling Mediator Advocaat * Rechtwijzer * Rechtspraak.nl Vertegenwoordiging Advocaat * Beslissing Arbitrator Rechter Geschillencommissie * * SGC.nl

Is techniek een drempel?

Wat voor kansen biedt techniek? :-)

Wat voor kansen biedt techniek?

Aanbevelingen Bied structuur Ondersteun samenwerking Bied een veilige omgeving Bied neutrale informatie Verbind mensen met elkaar, en met diensten

Een voorbeeld

Ontwikkelproces Wat maken burgers mee? Wat hebben ze nodig? Eerste half jaar: Aankondiging van mijn ex dat zij wilde scheiden. Emoties: angst en paniek. De kinderen hebben we vanaf het eerste moment op de hoogte gebracht. Er was een tussen periode van 2 maanden, waarin mijn ex begon te twijfelen. We zijn toen in therapie gegaan (4 maanden) Tweede half jaar: definitief besluit Begeleidster voor de kinderen gezocht. Zij heeft een gesprek met de kinderen gehad. Afspraken gemaakt. Dit hebben we samen met de kinderen gedaan. Eerst hadden we een huis met twee aparte ruimtes in ons huis, omdat we omwille van de kinderen in hetzelfde huis wilden blijven wonen. Dit heeft uiteindelijk niet gewerkt. Conflict over wie in het huis zou blijven wonen. Eerst wilde mijn ex blijven, maar uiteindelijk heeft zij ervoor gekozen om opnieuw te beginnen en is zij vertrokken. Start co-ouderschap. Bemiddeling (8x). Het ging hierbij niet om de verdeling van de spullen, maar wel om de zorg voor elkaar. Het moeilijkste was de ondertekening van het convenant, omdat hierin staat dat het huwelijk duurzaam ontwricht is. Dit was lastig, emotioneel, omdat ik dat feitelijk niet zo heb ervaren. Inmenging van een advocaat om de feitelijke scheiding aan te kunnen vragen. (zie hierover de opmerkingen van Rob bij opdracht 1 onder het kopje: Belangrijk na scheiding) Het tarief van de advocaat was schandalig 170 euro per uur; de bemiddeling was 70 euro per uur. De hoge tarieven voor advocaten is een valkuil, zeker als je het zelf moet betalen. Immers omwille van het geld kan er te snel een convenant worden ondertekend en het proces niet goed worden afgemaakt. Juist omdat het convenant bepalend is, is dit niet wenselijk. (Sandra: toevoegingbeleid is ook een probleem, als je net een paar honderd euro te veel verdient, krijg je helemaal niets en moet je alles zelf betalen; dit zou zeker bij echtscheidingen anders moeten) Vanaf het moment dat mijn ex het huis verliet hebben we een keer per week samen gegeten, met als doel om over de kinderen en de afspraken te praten en passen we zonodig de afspraken aan. Wat maken burgers mee? Wat hebben ze nodig?

Ontwikkelproces Ervaring van experts

Ontwikkelproces Ontwikkel een concept Test in focusgroepen Verbeter het concept

resultaat

Conclusies

Meer weten? TilburgUniversity.nl/TISCO