Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe blik op publieksagressie
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Infotheater Omgaan met agressie.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Agressiehantering en het ombuigen van weerstanden
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Introductie OHSAS
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Samen tegen agressie ! Jeanne van Grunsven adviseur 27 maart 2014.
ARB(eids)O(mstandigheden
Aan de slag met de valkuil van gewenning
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Agressie Intern en Extern
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Werksymposium IHT in de praktijk toepassen en verbeteren
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Agressie en geweld Voorlichting
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Wat is DRAMA??.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Connectief Connectief.
A+O project Co-creatie in de praktijk
bij kwaliteit en outcome
Cliëntenraad Sociaal Domein
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Weerbaarheid van het openbaar bestuur
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Ontwikkeling, wij als EBS
Logistieke kwaliteitsprocessen
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal ! Monique van Limpt

Programma Ontwikkeling in de aanpak van agressie en geweld Jullie aan het woord Arbocatalogus 2.1 Veilige Publieke Dienstverlening

Ontwikkeling in de aanpak Arbocat2.1 Ontwikkeling in de aanpak VPT Arbocat2.0 Er is geen probleem Agressie is vaardigheids- probleem medewerker Training Probleem van de organisatie Norm invoeren Eenduidig handelen Repressie Probleem in interactie burger + overheid Kwaliteit van dienstverlening Leren van incidenten Regiemaatregel Wederkerigheid

Uitgangspunten/visie (ontwikkeld samen met Divosa) Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de interactie tussen burger en gemeente Kwaliteit van dienstverlening is sturingsmechanisme in het verlagen van het risico op agressie ‘Omgaan met emotie’ is onderdeel van het werk van de professional en een basiscompetentie van de professional Gedrag ‘over de grens’ (agressie) is niet toelaatbaar, los van oorzaak of verwijtbaarheid (veiligheid en integriteit in het geding) Op normoverschrijdend gedrag volgt een reactie Regiemaatregel Hoor en wederhoor Dienstverleningsrelatie moet altijd hersteld kunnen worden (evt. onder bepaalde condities) Lerende aanpak

Normoverschrijdend gedrag Burger met normoverschrijdend gedrag “Gewone” burger Burger met “risico” Optimaliseren van de ervaring; de gemeente aan zet Emotie: Gedrag gericht op zichzelf en de eigen situatie Frustratie Emotie: “Jullie” kritiek op de regels/beleid (Non-)verbale agressie: “jij”/aanhoudend ‘jij’: kritiek op de persoon Frustratie-agressie Persoonlijke bedreiging Instrumentele agressie Fysiek geweld Concept Dienst- verlening Regelruimte professional Agressieprotocol

Maar… hoe krijg je papier ‘aan de praat’?

Jullie aanpak? Inhoud en proces Succesfactoren? Obstakels/vragen?

Nieuwe Arbocatalogus (1/2) Begrippenkader Werkwijzers: teamaanpak (vertaling van beleid naar de praktijk) Totale checklist Visie op veilige publieke dienstverlening Kwaliteit van dienstverlening Orde en ordeverstoring Normoverschrijdend gedrag tegengaan Lerende aanpak Borging en monitoring 8

Nieuwe Arbocatalogus (2/2) Gegevensuitwisseling Veilige publieksbijeenkomsten Social media Personen met verward gedrag Beeld- en geluidsopnamen Veilig ambulant werken Regiemaatregelen Samenwerkingspartners Inrichting locaties Functieprofiel Coördinator Agressie en Geweld Leren en ontwikkelen Risico-Inventarisatie en -Evaluatie 9

Weerbaar bestuur Programma van het ministerie BZK Najaar 2018 leggen we de link 10

Dank voor jullie aandacht! Neem bij vragen contact op met: Monique van Limpt 06-54988646 Rechtstreeks: vanlimpt@habilis.nl Via A+O fonds: gezondwerk@aeno.nl