Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Differentiatie in de klas
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Studietaak De studietaak staat centraal
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Orde in het wereldvoedselvraagstuk Arjan Schoonhoven en Micha Ummels NIBI conferentie 2013.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Proeven doen natuurkunde.
Het (nieuwe) betavak NLT
Datum Naam school Naam presentator
Dinsdag 18 maart 2014 Voorlichtingsavond 3M
Workshop “Begrijpend kijken”
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Denkactiviteiten Standpunt 4
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
SaLVO Samenhangend en Actief Leren
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Programmeren met kinderen
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Professionele ontwikkeling
Denkbeelden van jongeren over democratie
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Informatie avond profielkeuze havo/vwo 3
Pilot maatschappijwetenschappen
Examens met ICT komen er aan
Onderzoek Scouting in de praktijk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De didactiek van vandaag
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Examens met ICT komen er aan
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006 SOUL-project Klas 2 en 3 havo/vwo Kees Hooyman Ad Migchielsen St. Bonifatiuscollege, Utrecht

NiNa begint in de onderbouw! Nieuwe Natuurkunde maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Wat is Nieuwe Natuurkunde?? Ander doel: een uitdagend vak dat jongeren motiveert te kiezen voor een exacte studie Gewijzigde inhoud: breed met diepgang (wetenschap en maatschappij) Leren door doen: Activiteiten Concept-context benadering maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Aansluiting onderbouw Leergebied Mens & Natuur Klas 3 cruciaal voor profielkeuze Doorlopende leerlijn, geen breukvlak Wie zorgt daarvoor? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Wat gaat er dan nu mis? Gebrek aan actualiteit Weinig praktische toepassing Te abstract en complex Relevantie onduidelijk maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Wat doen we in klas 2 en 3? Pulsar NovA Natuurkunde Overal Scan BANAS Natuurkunde Nu voor Straks maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Het programma Na1-5H? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Wat doen we in klas 2 en 3? Te weinig aandacht voor begripsontwikkeling Veel tijd kwijt aan het maken van lastige sommen Leerlingen maken de sommen wel, maar snappen het vaak niet maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Concepten en contexten Wanneer is iets een concept? Wat is het nut van contexten? Contexten moeten functioneel zijn voor conceptontwikkeling Op welke plaats contexten? Geen kerstboomfunctie! maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

SOUL-project Natuurkunde Samenwerken, Onderzoeken, Uitleggen en Leren Geschreven als werkbundel bij NovA (theorie + opgavenboek) Begripsvorming door samenwerking Eerst fenomenen, dan formules Leren door elkaar uitleggen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Een andere werkvorm Beperkte centrale uitleg, daarna groepswerk. Vragen gaan over basisbegrippen, over de intuïtieve ontwikkeling van begrip. Het gaat vooral om begrijpen, verwoorden en uitleggen. Daarna pas berekenen. Nabespreking + opgaven uit boek. maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Leerpiramide van Bales 5% van wat we horen 10% van wat we lezen 20% van wat we zien 30% van een demonstratie 50% van een discussie 75% van wat we uitvoeren 80% van wat we uitleggen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Een nieuw onderbouwlokaal maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Een nieuw onderbouwlokaal maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Samen onderzoeken maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Leren door elkaar uitleggen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Aan de slag met het lesmateriaal Bekijk één les/paragraaf Welk antwoord wil je dat leerlingen geven? Je moet het met elkaar eens zijn Hoe zou je dit inleiden? Wat doe je aan reflectie? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Groepsproces versterken Bespreek elke vraag met elkaar, en noteer het antwoord pas als je het met elkaar eens bent Iedereen in de groep moet het begrijpen en kunnen uitleggen Als je weet waarover het gaat is een formule niet moeilijk meer maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Groepsproces versterken Leerling-antwoorden beoordelen en bespreken Er valt een bonus te verdienen voor de beste groepen! Duotoets of groeps-S.O. Eerlijke groepsindeling maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Wat levert het op? Zwakke leerlingen krijgen meer tijd om het intuïtieve begrip te ontwikkelen Goede leerlingen verbeteren zich door uitleg te geven Het zelfvertrouwen neemt toe Meisjes zijn hier beter in dan jongens! maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Wat levert het op? Relatief weinig onvoldoendes Bekendheid met formules Een toename in de profielkeuze, voor een groot deel veroorzaakt door meisjes Op termijn: een ander beeld van natuurkunde maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

Samenwerking in de groep Sommige leerlingen wachten af en leunen op groepsgenoten Sommige groepjes vallen stil, zeker als leerlingen zelf groepjes mogen kiezen Succes is afhankelijk van het functioneren van de groepen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Toekomst Meer gebruik van applets, websites, ELO, experimenten, differentiatie Andere aanpak voor havo Ondersteuning of bijscholing? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!

NiNa begint in de onderbouw! Adressen en sites k.hooyman@boni.nl a.migchielsen@boni.nl www.boni.nl  ELO  natuurkunde 2e / 3e klas www.cdbeta.uu.nl/vo/salvo Salvo! – Evenredigheden, verbanden, machtsfuncties en formules (wi, na, sk en ec) maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!