Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006 SOUL-project Klas 2 en 3 havo/vwo Kees Hooyman Ad Migchielsen St. Bonifatiuscollege, Utrecht
NiNa begint in de onderbouw! Nieuwe Natuurkunde maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Wat is Nieuwe Natuurkunde?? Ander doel: een uitdagend vak dat jongeren motiveert te kiezen voor een exacte studie Gewijzigde inhoud: breed met diepgang (wetenschap en maatschappij) Leren door doen: Activiteiten Concept-context benadering maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Aansluiting onderbouw Leergebied Mens & Natuur Klas 3 cruciaal voor profielkeuze Doorlopende leerlijn, geen breukvlak Wie zorgt daarvoor? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Wat gaat er dan nu mis? Gebrek aan actualiteit Weinig praktische toepassing Te abstract en complex Relevantie onduidelijk maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Wat doen we in klas 2 en 3? Pulsar NovA Natuurkunde Overal Scan BANAS Natuurkunde Nu voor Straks maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Het programma Na1-5H? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Wat doen we in klas 2 en 3? Te weinig aandacht voor begripsontwikkeling Veel tijd kwijt aan het maken van lastige sommen Leerlingen maken de sommen wel, maar snappen het vaak niet maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Concepten en contexten Wanneer is iets een concept? Wat is het nut van contexten? Contexten moeten functioneel zijn voor conceptontwikkeling Op welke plaats contexten? Geen kerstboomfunctie! maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
SOUL-project Natuurkunde Samenwerken, Onderzoeken, Uitleggen en Leren Geschreven als werkbundel bij NovA (theorie + opgavenboek) Begripsvorming door samenwerking Eerst fenomenen, dan formules Leren door elkaar uitleggen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Een andere werkvorm Beperkte centrale uitleg, daarna groepswerk. Vragen gaan over basisbegrippen, over de intuïtieve ontwikkeling van begrip. Het gaat vooral om begrijpen, verwoorden en uitleggen. Daarna pas berekenen. Nabespreking + opgaven uit boek. maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Leerpiramide van Bales 5% van wat we horen 10% van wat we lezen 20% van wat we zien 30% van een demonstratie 50% van een discussie 75% van wat we uitvoeren 80% van wat we uitleggen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Een nieuw onderbouwlokaal maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Een nieuw onderbouwlokaal maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Samen onderzoeken maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Leren door elkaar uitleggen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Aan de slag met het lesmateriaal Bekijk één les/paragraaf Welk antwoord wil je dat leerlingen geven? Je moet het met elkaar eens zijn Hoe zou je dit inleiden? Wat doe je aan reflectie? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Groepsproces versterken Bespreek elke vraag met elkaar, en noteer het antwoord pas als je het met elkaar eens bent Iedereen in de groep moet het begrijpen en kunnen uitleggen Als je weet waarover het gaat is een formule niet moeilijk meer maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Groepsproces versterken Leerling-antwoorden beoordelen en bespreken Er valt een bonus te verdienen voor de beste groepen! Duotoets of groeps-S.O. Eerlijke groepsindeling maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Wat levert het op? Zwakke leerlingen krijgen meer tijd om het intuïtieve begrip te ontwikkelen Goede leerlingen verbeteren zich door uitleg te geven Het zelfvertrouwen neemt toe Meisjes zijn hier beter in dan jongens! maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Wat levert het op? Relatief weinig onvoldoendes Bekendheid met formules Een toename in de profielkeuze, voor een groot deel veroorzaakt door meisjes Op termijn: een ander beeld van natuurkunde maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
Samenwerking in de groep Sommige leerlingen wachten af en leunen op groepsgenoten Sommige groepjes vallen stil, zeker als leerlingen zelf groepjes mogen kiezen Succes is afhankelijk van het functioneren van de groepen maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Toekomst Meer gebruik van applets, websites, ELO, experimenten, differentiatie Andere aanpak voor havo Ondersteuning of bijscholing? maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!
NiNa begint in de onderbouw! Adressen en sites k.hooyman@boni.nl a.migchielsen@boni.nl www.boni.nl ELO natuurkunde 2e / 3e klas www.cdbeta.uu.nl/vo/salvo Salvo! – Evenredigheden, verbanden, machtsfuncties en formules (wi, na, sk en ec) maandag 31 december 2018maandag 31 december 2018 NiNa begint in de onderbouw!