Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Succesvol in onderwijs met ICT
Wat komt er zoal bij kijken?
Digitale leermiddelen in het mbo
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Workshop ‘visieversneller’
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Customize!.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Van startbekwaam naar …..
Kwaliteit leerbedrijven
Inkoopcoöperatie.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Herbert van de Voort (docent)
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Transcript van de presentatie:

Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met Trainerscursus deel 1

Leermiddelen Taak van private sector of toch (deels) publiek? Wet gratis schoolboeken (scholen kopen in, het rijk vergoedt, meer vrijheid, meer marktwerking, ……) Rapport Onderwijsraad (Onderwijs en open leermiddelen): ‘Maak meer gebruik van open leermiddelen om onderwijs te innoveren’

Wikiwijs: de eerste stappen 3 september 2008: advies Onderwijsraad aan de Kamer: Zet meer in op open digitale leermiddelen (2) 3 december 2008: aankondiging Minister Plasterk kondigt Wikiwijs aan Maart 2009: verkenning Wikiwijs door OCW (Capgemini) Adviesnotitie en draagvlakversterking 7 april 2009: beleidsbrief naar Tweede Kamer Voorstel: regie bij OU en Kennisnet 21 april 2009: Algemeen Overleg Tweede Kamer Brede steun voor aanpak Conceptfase mei – juli 2009 Bepalen kader en uitgangspunten, verkennen draagvlak, programmaplan 3

Wat zijn de Wikiwijs doelen? Stimulering van ontwikkeling en gebruik van open, digitale leermiddelen. Verhoging van de kwaliteit van het onderwijs door flexibeler en up-to-date leermiddelen. Versterken en benutten van de positie van docent.

Hoe was Wikiwijs georganiseerd? 2009-2010; start, opzet organisatie en bouw van platform Ontsluiten Professionalisering Content Gebruikers adviesgroep Onderzoek Community’s Communicatie

Wikiwijs programma 2e fase: naar een andere strategie (1) 2011 – 2013: Sectorgerichte benadering Wikiwijs Onderwijssectoren in de lead bij verdere ontwikkeling. Activiteitenplannen vanuit de verschillende sectoren. Wikiwijs inbedden in het onderwijsproces. Onderwijssectoren voelen zich eigenaar van het platform. Bundeling initiatieven rond open digitaal leermateriaal. Verbreding discussie naar leermiddelenbeleid.

Wikiwijs programma 2e fase: naar een andere strategie (2) Betere ontsluiting van open leermateriaal - Meer beschikbare content - Betere vindbaarheid van bruikbare content Betere toerusting voor gebruik open leermateriaal - Meer bereidheid bij docenten tot gebruik - Meer bekwaamheid van docenten voor gebruik

4 in balans: Visie op leren mbv ict Hoeveel procent van de scholen (po, vo, mbo) heeft een concrete visie op leren mbv ict ? A. 40% B. 60% C. 80% D. 100%

4 in balans: Visie op leren mbv ict 60 % van de scholen (po, vo, mbo) heeft een concrete visie op leren mbv ict vastgelegd

Toekomstverwachting leraren en schoolmanagement Vier in Balans Monitor 2011 (Kennisnet) Toekomstverwachting leraren en schoolmanagement Kennisoverdracht blijft de dominante onderwijsvorm. Ict zal daarvoor het vaakst worden gebruikt. Meer aandacht voor kennisconstructie. Ict zal daarbij ondersteuning bieden. Tegenstelling leraren en schoolmanagement Leraren: we zullen vooral blijven lesgeven zonder ict. Managers: leraren geven binnen drie jaar vooral onderwijs mét ict.

Deskundigheid van de docenten Hoeveel procent van de docenten beschikt over de didactische vaardigheden om les te kunnen geven met inzet van ict? A. 30% B. 60% C. 90% Antwoord : 60% (monitor 2011)

Deskundigheid Docenten: Management: We zijn voldoende bekend met de mogelijkheden die ict biedt. We beheersen de didactische vaardigheden die nodig zijn om ict in te zetten in het onderwijs. Management: 80 % van de leraren beschikt over voldoende technische ict vaardigheden (tekstverwerken, gebruik internet, etc.)

Digitaal materiaal Hoeveel procent van het lesmateriaal in PO, VO en MBO is digitaal? A. 10% B. 25% C. 50% D. 75% 25 % van het lesmateriaal is digitaal 17% in PO 17% in VO 44% in MBO.

Ontwikkelen digitaal materiaal Welk percentage van docenten in PO, VO en MBO ontwikkelt zelf wel eens digitaal materiaal? 10% 30% 50% 70%

Digitaal leermateriaal Een kwart van het leermateriaal is digitaal. Verwachting: dit zal de komende jaren flink groeien. Ca. 30 % van de leraren ontwikkelt zelf wel eens digitaal leermateriaal. Verwachting: over 2 jaar ca. 50 %.

Repository met open leermaterialen Wikiwijs platform Repository met open leermaterialen Referatory naar leermaterialen (open en gesloten) Plaatsen Ontwikkelen Arrangeren

Zoeken Sectoronafhankelijk Sectorspecifiek Met filters

Zoeken Sectoronafhankelijk Sectorspecifiek Met filters

Zoeken Sectoronafhankelijk Sectorspecifiek Met filters

Zoeken Sectoronafhankelijk Sectorspecifiek Met filters

Maken

Delen Beschrijven van leermateriaal Hondenvoer, bonen of soep? ?

Soep Tomatensoep! Stevige Chinese tomatensoep!!

Ondersteuningsmateriaal

Kwaliteit van leermateriaal Bespreek met elkaar: Wat zijn kenmerken van goed leermateriaal ?

Kwaliteitskenmerken Kwaliteit van de content Selectie van content > leerdoelen, doelgroep Ordening van content Verpakking van de content > tekst, beeld, geluid Pedagogisch didactische benadering Keuze van de werkvormen Keuze van didactische strategieën Reguleren van het leerproces > zelftoets, feedback Kwaliteit van design en presentatie Leesbaarheid van teksten Functionaliteit van beelden Ondersteunende vormgeving