L4: reader.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
Advertisements

SEMINARIE-UUR HUMANE WETENSCHAPPEN
Effectief powerpointgebruik
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Zakelijk lezen Nederlands.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Schrijven met een strategie
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Een werkstuk maken.
Een leesstrategie: toepassing
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Functies en anatomische Persoonlijke factoren
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
(Voor)lezen is leuk!.
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Workshop PowerPoint.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
M AATSCHAPPIJLEER Paragraaf 9 Bladzijde D E E UROPESE UNIE Kijkvragen: Waarom besloten Europese landen om samen te gaan werken? Welke twee namen.
Centraal Examen Nederlands
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
De vraag is je beste vriend
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Kan je zien of iemand holebi is?
Jakobus (1).
Verbanden en signaalwoorden
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Alle kinderen gemotiveerde lezers
DE CANON.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Voorbereiding schoolexamen
Vwo 6 – literatuur Week
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Johannes (1) WELKOM 1.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Literatuur les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De schrijver mee op reis
Teksten lezen/Schrijven
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Ontwikkelingen in de recreatie
Interculturele communicatie
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Interculturele communicatie
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

L4: reader

Reader Nederlands Bedoeling Ter vervanging van volledig boek (mondelinge examen)

Reader Nederlands Bedoeling Ter vervanging van volledig boek (mondelinge examen) Structuuranalyse (1 kortverhaal) - naar analogie van ‘De goudvissen’

Reader Nederlands Bedoeling Ter vervanging van volledig boek Structuuranalyse (1 kortverhaal) - naar analogie van ‘De goudvissen’ Inhoudelijke vragen over de andere kortverhalen

Reader Nederlands Structuur Inleiding (terugkoppeling!) Kortverhalen → 2 Vlamingen + 2 Nederlanders + internationale namen

Reader Nederlands Aanpak Vat samen. Markeer opvallende, mooie / lelijke, cruciale zinnen of passages. Lees twee keer indien mogelijk. (1: plot & woordenschat, 2: thema & stijl) Breng de bundel mee naar het examen.

Aidan Chambers “Leesplezier is niet het doel, en zeker niet de reden waarom lezen in het curriculum zit. Lezen is fundamenteel voor het leven in onze cultuur. Hoe goed je met teksten kunt omgaan bepaalt hoe goed je mee kunt in het sociaal-politieke systeem of in een baan. En je vermogen als lezer hangt af van je vermogen om te praten over wat je gelezen hebt. Want dan ontdek je of je het begrepen hebt, wat je geleerd en ontdekt hebt, wat je gevoelens zijn.”