Basics over communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visual Knowledge Building
Advertisements

IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Gedrag in organisaties, 9e editie
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Gedrag in organisaties, 10e editie
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
detaillistenpromotie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatiebeleid Onderneming
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Basis communicatieplan
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Communicatieproblemen
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Communicatie en Instumenten
Interculturele communicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Effectief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Communicatie & Relatie
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Dienstenmarketing Week 4.
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3. Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Een goed product maken is niet genoeg …
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Media is er altijd en overal
H1 Media en communicatie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Les 1 ruimte vangen in de klas
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 5e les.
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
1.2 massamedia en internet
Customer service & Relatiemanagement
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Basics over communicatie Interactie is geen voorwaarde, wel de essentie van communicatie 2 Basics over communicatie

Het eenvoudige communicatiemodel Zender (Z) Boodschap (B) Medium (M) Ontvanger (O)

Encoderen en decoderen De zender die zijn gedachten omzet in een voor de ontvanger begrijpelijke boodschap. Decoderen Om een boodschap te begrijpen moet de ontvanger deze omzetten in zijn eigen gedachten.

Het aankomen van de boodschap is o.a. afhankelijk van: Referentiekader Het geheel van gewoonten, regels, ervaringen, normen en waarden waarop de ontvanger zijn denken en handelen baseert. Ruis Factoren die het communicatieproces verstoren. Redundantie Overtollige informatie.

Ruis Interne ruis Externe ruis Als de communicatie wordt verstoord door factoren binnen het directe communicatieproces. Voorbeeld: de zender kan zijn boodschap niet goed onder woorden kan brengen. Externe ruis Als de communicatie wordt verstoord door factoren buiten het communicatieproces. Voorbeeld: het geluid van een boormachine verstoort een vergadering.

Beperkingen van het basismodel De twee grootste zijn: 1. De ontvanger is nooit passief en geeft een eigen betekenis 2. Verschuiving van de macht naar de ontvanger

Soorten communicatie

Communicatiemodaliteiten VOORLICHTING Bewust gegeven hulp bij menings- en besluitvorming door middel van communicatie Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen Overtuigende informatie waarbij meestal gebruik wordt gemaakt van betaalde ruimte in de media Het overbrengen van ideeën. Doel is om te beïnvloeden en overtuigen PUBLIC RELATIONS RECLAME PROPAGANDA

Communicatiemodaliteiten in relatie tot beïnvloeding ontvanger

Interpersoonlijke communicatie en massacommunicatie Een beperkt aantal mensen bevinden zich in elkaars nabijheid Openbaar en voor iedereen toegankelijk

Belangrijkste inzichten uit de psychologie Informatie gaat eerst naar je emotionele brein, dan pas gaat je rationele brein te werk. Emotie komt voor de ratio Mensen zijn kuddedieren en laten wat ze doen of vinden sterk afhangen wat anderen vinden en doen. Je kijkt vooral naar wat anderen doen

Communicatietheorieën Stimulus-respons Two step flow Uses and gratifications Agendasetting Netwerkmodellen

Stimulus-respons theorie Ook bekend als injectienaaldtheorie Ontvangers accepteren klakkeloos wat de zender hen voorschotelt. De ontvanger speelt een passieve rol in het communicatieproces.

Two step flow theorie Mensen laten zich meer sturen door anderen dan door de media. Eerst wordt een beperkt aantal opinieleiders beïnvloed die vervolgens intermediair zijn tussen de ‘zender’ en een grotere (doel)groep.

Uses and gratifications theorie De nadruk ligt op de actieve rol van de ontvanger in het communicatieproces. De ontvanger maakt zelf keuzes over welke media hij gebruikt en welke boodschappen hij wil ontvangen. De basisgedachte is: wat doen mensen met de media? En niet: wat doen de media met mensen?

Agendasetting theorie Massamedia bepalen niet wát we denken maar wel waaróver we denken

Netwerkmodellen Door internet kan iedereen zender (en ontvanger) zijn. Er is sprake van een groot netwerk waarin de leden elkaar beïnvloeden.

Selectieve perceptie Je ziet wat je wilt zien, of je ziet vooral wat je al weet of wat jouw kennis bevestigt. Selectieve perceptie Een ontvanger kiest uit het totale aanbod de informatie die hem aanstaat. Selectieve blootstelling Selectieve retentie Niet alle informatie die een individu waarneemt en opslaat in het geheugen is op een later tijdstip voor verwerking beschikbaar.

Framing Letterlijk: inkaderen Bepaalde zaken blijven buiten beschouwing terwijl andere zaken binnen het raamwerk juist worden benadrukt.

Het inkleuren door naamgeving en woordgebruik. Labeling Het inkleuren door naamgeving en woordgebruik.