Invoeringswet Omgevingswet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

Rho adviseurs voor leefruimte
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Toekomst Omgevingsrecht
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Algemene inleiding Wabo
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Bodem en RO nu en onder de Omgevingswet Bodemdag FUMO, Grou
Beelden van de toekomstige samenwerking
stand van zaken oktober 2015,
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
Geluid van bedrijven in de Omgevingswet Jolanda Ribbers 21 juni 2016 Schakeldag RWS/InfoMil.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
Bijeenkomst IPO 29 maart 2017 Tycho lam.
Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Samenhang instrumenten omgevingswet
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Wijzigingen publiek bouwrecht en ICT aan de orde Peter de Haan
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning
Project Handvatten Omgevingsplan
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Het omgevingsplan Wat is een omgevingsplan Welke onderwerpen
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
Inleiding Omgevingswet
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

Invoeringswet Omgevingswet Ministerie van BZK Invoeringswet Omgevingswet Overgangsfase bestemmingsplan naar omgevingsplan Bert Rademaker

Invoeringswet Omgevingswet wijziging Omgevingswet - overgangsrecht - reparaties - invullen van reserveringen - beleidsrijke vernieuwingen (o.a. nieuwe opzet bouwactiviteit) intrekken/wijzigen van wetten overgangsrecht oud naar nieuw

Vormen van overgangsrecht Gelijkstelling vergunning oud recht wordt vergunning nieuw recht eerste fase besluit Wabo wordt omgevingsvergunning Oude recht blijft van toepassing op lopende procedures Uitgestelde werking gemeentelijke omgevingsvisie en omgevingsplan Verschillende vormen van overgangsrecht. Gelijkstelling Dit betreft het gelijkstellen van oude instrumenten, bijvoorbeeld vergunningen, aan instrumenten op grond van de Omgevingswet. Door deze gelijkstelling behouden de bestaande instrumenten hun geldigheid. Dit gebeurt van rechtswege. Het bevoegd gezag hoeft daarvoor geen besluit te nemen. Er is dan ook geen aanvraag nodig. Dit geeft dus rechtszekerheid voor burgers en bedrijven. Hun bestaande vergunningen behouden hun geldigheid en waarde. Op die manier wordt zoveel mogelijk rechtszekerheid gegeven en worden lasten voorkomen. Oude recht blijft van toepassing Hiermee wordt bereikt dat er voor lopende zaken geen wisseling van regime is. Geen tussentijdse wijziging van de spelregels. Het oude recht blijft van toepassing. Met het oude recht wordt geduid op het recht, zoals dat gold onmiddellijk voor de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet en van toepassing was op bijvoorbeeld een aanvraag. Dit betreft zowel inhoudelijke als procedurele bepalingen. Ook het oude bevoegde gezag blijft bevoegd. Er wordt een duidelijk start- en eindpunt aangegeven. Startmoment is meestal het moment van het indienen van een aanvraag. Het eindpunt is het moment dat het besluit onherroepelijk wordt. Er kan dan geen beroep meer ingesteld kan worden. Het besluit is dan rechtens onaantastbaar. Daarna wordt het nieuwe recht van toepassing. Uitgestelde werking In enkele gevallen is bepaald dat pas op een later moment aan een bepaling hoeft te worden voldaan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de verplichting voor gemeenten om een omgevingsvisie vast te stellen. Gemeenten krijgen daarvoor 5 jaar de tijd na inwerkingtreding van de Ow. Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Omgevingsplan - Tijdelijk deel Bestemmingsplan, inpassingsplan, beheersverordening Wijzigingsplan en uitwerkingsplan Exploitatieplan Voorbereidingsbesluit Erfgoedverordening Verordening hemelwater/grondwater Tijdelijke regels bruidsschat Overgangsfase omgevingsplan Voor het omgevingsplan zal worden bepaald dat bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen van rechtswege worden aangemerkt als een omgevingsplan. Dit omgevingsplan van rechtswege voldoet nog niet aan alle wettelijke eisen. Dat geldt voor de inhoud (nog geen milieu, monumenten etc.) + digi-eisen. Hiervoor krijgen gemeenten 10 jaar. Tot die tijd blijven lokale verordeningen dus nog gelden. Omgevingsplannen kunnen thematisch of per ontwikkeling worden aangepast. PM Afstemmen op Bert. AMvB-regels In de nieuwe regels op grond van de Omgevingswet worden bepaalde onderwerpen of aspecten niet langer met algemene regels op rijksniveau geregeld, maar wordt de regulering primair aan decentrale overheden overgelaten. Dit betreft bijvoorbeeld regels over gevolgen van activiteiten voor de fysieke leefomgeving, die beperkt blijven tot het lokale niveau: geluidhinder, trillingshinder, geurhinder, lichthinder en externe veiligheid door bedrijfsmatige activiteiten. Die zijn nu deels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geregeld. Bij de stelselherziening zullen die regels primair een plaats in het omgevingsplan krijgen. Op die manier kunnen de regels worden afgestemd op de lokale omstandigheden en in verband worden gebracht met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en gedurende de overgangsfase zullen nog niet alle gemeenten in hun omgevingsplan regels hebben opgenomen. Om te voorkomen dat bepaalde onderwerpen ongeregeld zijn en er een gat valt tussen de huidige regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer en de omgevingsplanregels, wordt in overgangsrecht voorzien. Dit geldt zowel voor de onderwerpen waarvoor in het omgevingsplan regels opgenomen moeten worden, als voor onderwerpen waarvoor het stellen van regels door decentrale overheden optioneel is, maar die thans nog door het Rijk geregeld zijn. De mate waarin de verschuiving in regulering van deze onderwerpen of aspecten plaatsvindt, is afhankelijk van de nieuwe algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet. De overgangsrechtelijke voorzieningen zullen dan ook via het Invoeringsbesluit worden getroffen. In dit artikel wordt voorzien in een grondslag om te bepalen dat de bestaande rijksregels in het omgevingsplan of het omgevingsplan van rechtswege worden opgenomen. Hiermee wordt een vacuüm voorkomen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Overgangsfase omgevingsplan Voor het omgevingsplan zal worden bepaald dat bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen van rechtswege worden aangemerkt als een omgevingsplan. Dit omgevingsplan van rechtswege voldoet nog niet aan alle wettelijke eisen. Dat geldt voor de inhoud (nog geen milieu, monumenten etc.) + digi-eisen. Hiervoor krijgen gemeenten 10 jaar. Tot die tijd blijven lokale verordeningen dus nog gelden. Omgevingsplannen kunnen thematisch of per ontwikkeling worden aangepast. PM Afstemmen op Bert. AMvB-regels In de nieuwe regels op grond van de Omgevingswet worden bepaalde onderwerpen of aspecten niet langer met algemene regels op rijksniveau geregeld, maar wordt de regulering primair aan decentrale overheden overgelaten. Dit betreft bijvoorbeeld regels over gevolgen van activiteiten voor de fysieke leefomgeving, die beperkt blijven tot het lokale niveau: geluidhinder, trillingshinder, geurhinder, lichthinder en externe veiligheid door bedrijfsmatige activiteiten. Die zijn nu deels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geregeld. Bij de stelselherziening zullen die regels primair een plaats in het omgevingsplan krijgen. Op die manier kunnen de regels worden afgestemd op de lokale omstandigheden en in verband worden gebracht met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en gedurende de overgangsfase zullen nog niet alle gemeenten in hun omgevingsplan regels hebben opgenomen. Om te voorkomen dat bepaalde onderwerpen ongeregeld zijn en er een gat valt tussen de huidige regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer en de omgevingsplanregels, wordt in overgangsrecht voorzien. Dit geldt zowel voor de onderwerpen waarvoor in het omgevingsplan regels opgenomen moeten worden, als voor onderwerpen waarvoor het stellen van regels door decentrale overheden optioneel is, maar die thans nog door het Rijk geregeld zijn. De mate waarin de verschuiving in regulering van deze onderwerpen of aspecten plaatsvindt, is afhankelijk van de nieuwe algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet. De overgangsrechtelijke voorzieningen zullen dan ook via het Invoeringsbesluit worden getroffen. In dit artikel wordt voorzien in een grondslag om te bepalen dat de bestaande rijksregels in het omgevingsplan of het omgevingsplan van rechtswege worden opgenomen. Hiermee wordt een vacuüm voorkomen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Van bestemmingsplan naar omgevingsplan OMGEVINGSWET Van bestemmingsplan naar omgevingsplan Oude bestemmingsplannen, beheersverordeningen etc. Bruidsschat voor rijksregels die komen te vervallen Omgevingsplan Lokale verordeningen, bijvoorbeeld de Algemene Plaatselijke Verordening Omgevingsplan Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, hebben alle gemeenten automatisch een omgevingsplan. Transitie Gemeenten staan aan de lat om deze onderdelen te transformeren ... Omgevingsplan in geest Omgevingswet … tot een integraal omgevingsplan. veel! Veel gemeenten zijn nu al aan de slag met (een voorloper van) hun omgevingsplan. Omgevingswetportaal.nl | maart 2018

Bestemmingsplan -> nieuw deel Tijdelijk deel is ‘bevroren’ Alleen lopende Wro-procedures kunnen nog tot mutaties leiden Vaststellingsbesluiten wijzigen alleen het nieuwe deel Bij regelconflicten met tijdelijk deel, moet tijdelijk deel voor de desbetreffende locatie vervallen Tijdelijk deel kan alleen locatiegewijs voor alle daar geldende regels vervallen Overheveling vanuit verordening moet leiden tot intrekken verordening of vervallen van betrokken verordeningsdelen Overgangsfase omgevingsplan Voor het omgevingsplan zal worden bepaald dat bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen van rechtswege worden aangemerkt als een omgevingsplan. Dit omgevingsplan van rechtswege voldoet nog niet aan alle wettelijke eisen. Dat geldt voor de inhoud (nog geen milieu, monumenten etc.) + digi-eisen. Hiervoor krijgen gemeenten 10 jaar. Tot die tijd blijven lokale verordeningen dus nog gelden. Omgevingsplannen kunnen thematisch of per ontwikkeling worden aangepast. PM Afstemmen op Bert. AMvB-regels In de nieuwe regels op grond van de Omgevingswet worden bepaalde onderwerpen of aspecten niet langer met algemene regels op rijksniveau geregeld, maar wordt de regulering primair aan decentrale overheden overgelaten. Dit betreft bijvoorbeeld regels over gevolgen van activiteiten voor de fysieke leefomgeving, die beperkt blijven tot het lokale niveau: geluidhinder, trillingshinder, geurhinder, lichthinder en externe veiligheid door bedrijfsmatige activiteiten. Die zijn nu deels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geregeld. Bij de stelselherziening zullen die regels primair een plaats in het omgevingsplan krijgen. Op die manier kunnen de regels worden afgestemd op de lokale omstandigheden en in verband worden gebracht met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en gedurende de overgangsfase zullen nog niet alle gemeenten in hun omgevingsplan regels hebben opgenomen. Om te voorkomen dat bepaalde onderwerpen ongeregeld zijn en er een gat valt tussen de huidige regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer en de omgevingsplanregels, wordt in overgangsrecht voorzien. Dit geldt zowel voor de onderwerpen waarvoor in het omgevingsplan regels opgenomen moeten worden, als voor onderwerpen waarvoor het stellen van regels door decentrale overheden optioneel is, maar die thans nog door het Rijk geregeld zijn. De mate waarin de verschuiving in regulering van deze onderwerpen of aspecten plaatsvindt, is afhankelijk van de nieuwe algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet. De overgangsrechtelijke voorzieningen zullen dan ook via het Invoeringsbesluit worden getroffen. In dit artikel wordt voorzien in een grondslag om te bepalen dat de bestaande rijksregels in het omgevingsplan of het omgevingsplan van rechtswege worden opgenomen. Hiermee wordt een vacuüm voorkomen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu