Invoeringswet Omgevingswet Ministerie van BZK Invoeringswet Omgevingswet Overgangsfase bestemmingsplan naar omgevingsplan Bert Rademaker
Invoeringswet Omgevingswet wijziging Omgevingswet - overgangsrecht - reparaties - invullen van reserveringen - beleidsrijke vernieuwingen (o.a. nieuwe opzet bouwactiviteit) intrekken/wijzigen van wetten overgangsrecht oud naar nieuw
Vormen van overgangsrecht Gelijkstelling vergunning oud recht wordt vergunning nieuw recht eerste fase besluit Wabo wordt omgevingsvergunning Oude recht blijft van toepassing op lopende procedures Uitgestelde werking gemeentelijke omgevingsvisie en omgevingsplan Verschillende vormen van overgangsrecht. Gelijkstelling Dit betreft het gelijkstellen van oude instrumenten, bijvoorbeeld vergunningen, aan instrumenten op grond van de Omgevingswet. Door deze gelijkstelling behouden de bestaande instrumenten hun geldigheid. Dit gebeurt van rechtswege. Het bevoegd gezag hoeft daarvoor geen besluit te nemen. Er is dan ook geen aanvraag nodig. Dit geeft dus rechtszekerheid voor burgers en bedrijven. Hun bestaande vergunningen behouden hun geldigheid en waarde. Op die manier wordt zoveel mogelijk rechtszekerheid gegeven en worden lasten voorkomen. Oude recht blijft van toepassing Hiermee wordt bereikt dat er voor lopende zaken geen wisseling van regime is. Geen tussentijdse wijziging van de spelregels. Het oude recht blijft van toepassing. Met het oude recht wordt geduid op het recht, zoals dat gold onmiddellijk voor de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet en van toepassing was op bijvoorbeeld een aanvraag. Dit betreft zowel inhoudelijke als procedurele bepalingen. Ook het oude bevoegde gezag blijft bevoegd. Er wordt een duidelijk start- en eindpunt aangegeven. Startmoment is meestal het moment van het indienen van een aanvraag. Het eindpunt is het moment dat het besluit onherroepelijk wordt. Er kan dan geen beroep meer ingesteld kan worden. Het besluit is dan rechtens onaantastbaar. Daarna wordt het nieuwe recht van toepassing. Uitgestelde werking In enkele gevallen is bepaald dat pas op een later moment aan een bepaling hoeft te worden voldaan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de verplichting voor gemeenten om een omgevingsvisie vast te stellen. Gemeenten krijgen daarvoor 5 jaar de tijd na inwerkingtreding van de Ow. Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Omgevingsplan - Tijdelijk deel Bestemmingsplan, inpassingsplan, beheersverordening Wijzigingsplan en uitwerkingsplan Exploitatieplan Voorbereidingsbesluit Erfgoedverordening Verordening hemelwater/grondwater Tijdelijke regels bruidsschat Overgangsfase omgevingsplan Voor het omgevingsplan zal worden bepaald dat bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen van rechtswege worden aangemerkt als een omgevingsplan. Dit omgevingsplan van rechtswege voldoet nog niet aan alle wettelijke eisen. Dat geldt voor de inhoud (nog geen milieu, monumenten etc.) + digi-eisen. Hiervoor krijgen gemeenten 10 jaar. Tot die tijd blijven lokale verordeningen dus nog gelden. Omgevingsplannen kunnen thematisch of per ontwikkeling worden aangepast. PM Afstemmen op Bert. AMvB-regels In de nieuwe regels op grond van de Omgevingswet worden bepaalde onderwerpen of aspecten niet langer met algemene regels op rijksniveau geregeld, maar wordt de regulering primair aan decentrale overheden overgelaten. Dit betreft bijvoorbeeld regels over gevolgen van activiteiten voor de fysieke leefomgeving, die beperkt blijven tot het lokale niveau: geluidhinder, trillingshinder, geurhinder, lichthinder en externe veiligheid door bedrijfsmatige activiteiten. Die zijn nu deels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geregeld. Bij de stelselherziening zullen die regels primair een plaats in het omgevingsplan krijgen. Op die manier kunnen de regels worden afgestemd op de lokale omstandigheden en in verband worden gebracht met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en gedurende de overgangsfase zullen nog niet alle gemeenten in hun omgevingsplan regels hebben opgenomen. Om te voorkomen dat bepaalde onderwerpen ongeregeld zijn en er een gat valt tussen de huidige regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer en de omgevingsplanregels, wordt in overgangsrecht voorzien. Dit geldt zowel voor de onderwerpen waarvoor in het omgevingsplan regels opgenomen moeten worden, als voor onderwerpen waarvoor het stellen van regels door decentrale overheden optioneel is, maar die thans nog door het Rijk geregeld zijn. De mate waarin de verschuiving in regulering van deze onderwerpen of aspecten plaatsvindt, is afhankelijk van de nieuwe algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet. De overgangsrechtelijke voorzieningen zullen dan ook via het Invoeringsbesluit worden getroffen. In dit artikel wordt voorzien in een grondslag om te bepalen dat de bestaande rijksregels in het omgevingsplan of het omgevingsplan van rechtswege worden opgenomen. Hiermee wordt een vacuüm voorkomen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Overgangsfase omgevingsplan Voor het omgevingsplan zal worden bepaald dat bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen van rechtswege worden aangemerkt als een omgevingsplan. Dit omgevingsplan van rechtswege voldoet nog niet aan alle wettelijke eisen. Dat geldt voor de inhoud (nog geen milieu, monumenten etc.) + digi-eisen. Hiervoor krijgen gemeenten 10 jaar. Tot die tijd blijven lokale verordeningen dus nog gelden. Omgevingsplannen kunnen thematisch of per ontwikkeling worden aangepast. PM Afstemmen op Bert. AMvB-regels In de nieuwe regels op grond van de Omgevingswet worden bepaalde onderwerpen of aspecten niet langer met algemene regels op rijksniveau geregeld, maar wordt de regulering primair aan decentrale overheden overgelaten. Dit betreft bijvoorbeeld regels over gevolgen van activiteiten voor de fysieke leefomgeving, die beperkt blijven tot het lokale niveau: geluidhinder, trillingshinder, geurhinder, lichthinder en externe veiligheid door bedrijfsmatige activiteiten. Die zijn nu deels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geregeld. Bij de stelselherziening zullen die regels primair een plaats in het omgevingsplan krijgen. Op die manier kunnen de regels worden afgestemd op de lokale omstandigheden en in verband worden gebracht met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en gedurende de overgangsfase zullen nog niet alle gemeenten in hun omgevingsplan regels hebben opgenomen. Om te voorkomen dat bepaalde onderwerpen ongeregeld zijn en er een gat valt tussen de huidige regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer en de omgevingsplanregels, wordt in overgangsrecht voorzien. Dit geldt zowel voor de onderwerpen waarvoor in het omgevingsplan regels opgenomen moeten worden, als voor onderwerpen waarvoor het stellen van regels door decentrale overheden optioneel is, maar die thans nog door het Rijk geregeld zijn. De mate waarin de verschuiving in regulering van deze onderwerpen of aspecten plaatsvindt, is afhankelijk van de nieuwe algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet. De overgangsrechtelijke voorzieningen zullen dan ook via het Invoeringsbesluit worden getroffen. In dit artikel wordt voorzien in een grondslag om te bepalen dat de bestaande rijksregels in het omgevingsplan of het omgevingsplan van rechtswege worden opgenomen. Hiermee wordt een vacuüm voorkomen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Van bestemmingsplan naar omgevingsplan OMGEVINGSWET Van bestemmingsplan naar omgevingsplan Oude bestemmingsplannen, beheersverordeningen etc. Bruidsschat voor rijksregels die komen te vervallen Omgevingsplan Lokale verordeningen, bijvoorbeeld de Algemene Plaatselijke Verordening Omgevingsplan Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, hebben alle gemeenten automatisch een omgevingsplan. Transitie Gemeenten staan aan de lat om deze onderdelen te transformeren ... Omgevingsplan in geest Omgevingswet … tot een integraal omgevingsplan. veel! Veel gemeenten zijn nu al aan de slag met (een voorloper van) hun omgevingsplan. Omgevingswetportaal.nl | maart 2018
Bestemmingsplan -> nieuw deel Tijdelijk deel is ‘bevroren’ Alleen lopende Wro-procedures kunnen nog tot mutaties leiden Vaststellingsbesluiten wijzigen alleen het nieuwe deel Bij regelconflicten met tijdelijk deel, moet tijdelijk deel voor de desbetreffende locatie vervallen Tijdelijk deel kan alleen locatiegewijs voor alle daar geldende regels vervallen Overheveling vanuit verordening moet leiden tot intrekken verordening of vervallen van betrokken verordeningsdelen Overgangsfase omgevingsplan Voor het omgevingsplan zal worden bepaald dat bestaande bestemmingsplannen en beheersverordeningen van rechtswege worden aangemerkt als een omgevingsplan. Dit omgevingsplan van rechtswege voldoet nog niet aan alle wettelijke eisen. Dat geldt voor de inhoud (nog geen milieu, monumenten etc.) + digi-eisen. Hiervoor krijgen gemeenten 10 jaar. Tot die tijd blijven lokale verordeningen dus nog gelden. Omgevingsplannen kunnen thematisch of per ontwikkeling worden aangepast. PM Afstemmen op Bert. AMvB-regels In de nieuwe regels op grond van de Omgevingswet worden bepaalde onderwerpen of aspecten niet langer met algemene regels op rijksniveau geregeld, maar wordt de regulering primair aan decentrale overheden overgelaten. Dit betreft bijvoorbeeld regels over gevolgen van activiteiten voor de fysieke leefomgeving, die beperkt blijven tot het lokale niveau: geluidhinder, trillingshinder, geurhinder, lichthinder en externe veiligheid door bedrijfsmatige activiteiten. Die zijn nu deels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geregeld. Bij de stelselherziening zullen die regels primair een plaats in het omgevingsplan krijgen. Op die manier kunnen de regels worden afgestemd op de lokale omstandigheden en in verband worden gebracht met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en gedurende de overgangsfase zullen nog niet alle gemeenten in hun omgevingsplan regels hebben opgenomen. Om te voorkomen dat bepaalde onderwerpen ongeregeld zijn en er een gat valt tussen de huidige regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer en de omgevingsplanregels, wordt in overgangsrecht voorzien. Dit geldt zowel voor de onderwerpen waarvoor in het omgevingsplan regels opgenomen moeten worden, als voor onderwerpen waarvoor het stellen van regels door decentrale overheden optioneel is, maar die thans nog door het Rijk geregeld zijn. De mate waarin de verschuiving in regulering van deze onderwerpen of aspecten plaatsvindt, is afhankelijk van de nieuwe algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet. De overgangsrechtelijke voorzieningen zullen dan ook via het Invoeringsbesluit worden getroffen. In dit artikel wordt voorzien in een grondslag om te bepalen dat de bestaande rijksregels in het omgevingsplan of het omgevingsplan van rechtswege worden opgenomen. Hiermee wordt een vacuüm voorkomen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu