Vervolg algemene inleiding & Architectuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
Wiruju “mijn geloofsbelijdenis” een liturgisch gezang uit
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen deel 2
Indeling van hoogtijdagen
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Bouwkunst.
Seculiere en Reguliere Geestelijken
Romaans in de elfde en twaalfde eeuw.
Zingeving van het bestaan
Cultuur van de kerk Bespreken stadswandeling Bedenken toetsvragen
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen,
Christendom in Europa.
6.3 De machtige kerk.
Paragraaf 4 Beeldende kunst en muziek
De kerk in de Middeleeuwen
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Hoofdstuk 1 p 12 t/m begin van de Middeleeuwen
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Opstaan tegen onrecht zondag 2 maart Nehemia 5 Achter de muren van Jeruzalem mag geen onrecht zijn. Nehemia staat op en wijst op Gods gebod voor recht.
TOETS V4G4 MIDDELEEUWEN.
Gotiek Steden en kathedralen.
Sculptuur Handschriften Muziek. Stijlkenmerken: Figuren hiërarchisch qua grootte: Christus is het belangrijkst, dus het grootst. Vol, geen lege ruimte.
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
De abdij van Fontenay.
De Notre-Dame in Parijs Cultuur van de kerk
ROMAANSE ARCHITECTUUR
Voordia: Presentatie bij de belijdeniskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 12 artikelen: alleen.
Sint Gésukerk Gebruik & Inhoud. Gebruik Sint Gésukerk  verleden: tot 2005 nog in handen van de jezuïetenorde, in 2007 bezet door krakers  vandaag: leegstaand.
Romaanse kunst 11de en 12de eeuw Klik F5.
De Gotische Kunst.
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
ARCHITECTUUR.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Waar komt godsdienst vandaan?
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Cultuur van de Kerk 11e t/m 14e eeuw.
Christus Koning van het Heelal Cyclus B Koraal van Bach voor het einde van het liturgisch jaar « Ecce Homo » in de Kalvariekerk ZONDAG.
§4 Christendom in Europa
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
H4.4 Het ontstaan van machtige staten
H3.2 Europa wordt Christelijk
DAGUITSTAP MEERSELDREEF WOENSDAG 9 MEI KAARSENMUSEUM BAARLE-Hertog In dit museum staan bijzonder mooie kathedrale gebeeldhouwde kaarsen, gemaakt.
Een nieuwe tijd Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600 De Reformatie.
Middeleeuwen Op weg naar het hiernamaals. Verval van het Romeinse rijk Hoogtepunt Romeinse rijk West Romeinse rijk vervalt tot Italië Byzantijnse rijk.
Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
De vroege middeleeuwen
De Stad H PPT 02 Laatgotische kerken.
Bedelorden, heiligen en ketters
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
De Monniken en het Klooster
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Pelgrimstochten (bijlage: “Waarschuwingen en vermaningen”)
500 jaar hervorming (vernieuwing van de kerk en van het geloof)
AOC GROENE WELLE B.RIJNBERG
AOC GROENE WELLE B.RIJNBERG
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Tongeren, de oudste stad van België
De Dom van Milaan.
( Tijdelijke pagina; gooi deze weg na gebruik)
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
KUNSTBESCHOUWING periode 1 – les 3.
( algemeen) (geschreven literatuur)
Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
Transcript van de presentatie:

Vervolg algemene inleiding & Architectuur Les 2 Cultuur van de kerk Vervolg algemene inleiding & Architectuur

Romaans ca. 1000-1250 Abdij van Cluny, vroeg-Romaans Dom van Pisa Abdijkerk van Maria-laach 1093-1156 Abdij van Cluny, vroeg-Romaans Dom van Pisa

Kenmerken Zware massieve indruk Ramen en deuren zijn klein en voorzien van rondbogen Tongewelven die gedragen worden door pilaren of dikke muren Veel flora en fauna in ornamenten Conques (Auvergne) Romaans tympaan 11e/12e eeuw San Martín de Frómista, Spanje ca. 1066-1090

Kloosters Fontenay (Vanaf 1133)

Kloosters Ora et labora Bid en Werk Slapen in dormitorium Werken in scriptorium Bidden 7 uur per dag De getijden: gebedsdiensten op vaste tijden Miniatuur bij handschriften

Gelovigen: gemaakte fouten recht zetten & God tevreden stellen Schenkingen aan kerken/kloosters Pelgrimstocht Zoon in laten treden in klooster Veel te bidden en goed te leven

Aflaten Katholieke leer: De mens moet boeten voor zijn fouten en zonden in het vagevuur Een aflaat betekent een vermindering van deze straf Een aflaat verkreeg je door het doen van een pelgrimstocht of een schenking te doen aan de kerk De paus stelde vast hoeveel aflaten je kreeg voor je bezoeken aan relikwieën of schenkingen.

Weelde ter ere van God De orde van Cluny (12e eeuw) Kloosters vergaren veel bezittingen en kapitaal Kloosterorden in grote luxe Ter ere van God: Verfraaien van kerken en kloosters Sainte Madelaine Vezelay, Frankrijk Vanaf 1120

Sainte Madelaine, Vezalay, vanaf 1150 Oogverblindende gewaden, reliekhouders, wierrookvaten & verfraaien kerken en kloosters Orde van Cluny: honderden kloosters

Narthex (voorportaal)

Portaal, Sainte Madelaine Rijk beeldhouwwerk Christus en de 4 evangelisten en heidense volkeren >> verspreider van de Heilige Geest Vanuit deze kerk Bernardus van Clairvaux (abt orde der cisterciënzers) gelovigen opgeroepen voor kruistocht naar het graf van Christus in Jeruzalem

Rijk versierde kapitelen Waarschuwen bezoekers voor duivelse verleidingen op hun tocht

Apsis: badend in het licht als symbool voor het rijk Gods: het uiteindelijke doel van de tocht

Indeling van de kerk Narthex (voorportaal) Middenschip Zijbeuken Dwarsschip/transept (vorm kruis zichtbaar) Koor met altaar voor liturgische handelingen Apsis (halve cirkel achter het koor) Kooromgang met kapellen

Bernardus van Clairvaux Sober, zoals Christus Cisterciënzer klooster in Fontenay Vanaf 1133 Volk: in armoede Cluniacenzers (Cluny): weelde & rijkdom Citaat p.25 (lang) Discussie 12e eeuw: Weelde ter ere van God Tegenover Soberheid naar het voorbeeld van Christus

Opsmuk en uiterlijk vertoon afwijzen Ook de hier geschreven boeken worden niet geïllustreerd

Centraal: Kloostertuin

Cisterciënzer klooster Binnen de regels van de orde geen versieringen Harmonie in architectuur en invallend licht verwijzen naar God Ontwikkeling bouwkunst Opgericht door Bernardus van Clairvaux: sober zoals Christus Ligt afgelegen Eenvoud Centraal in complex: de kloostertuin Tuin als afspiegeling van de goddelijke orde: strak & symmetrisch Kloostergang: kaal zonder beeldhouwwerk Torens niet toegestaan Geen indrukwekkende entree met Laatste oordeel Sober interieur Citaat p 25 (kort)

Kloostergang Heilige atmosfeer >> enkel bepaald door de harmonieuze verhoudingen van de architectuur en lichtinval (verwijzing naar God)

De Gotische architectuur Notre-Dame, Reims (1211 - 1457)

Gotiek 13e en 14e eeuw late Middeleeuwen Loop 12e eeuw & 13e eeuw: gesloten plattelandseconomie maakt plaats voor ruilverkeer. Steden groeien snel Stedelijke burgerij krijgt naast adel en geestelijken zeggenschap Veel kloosters in steden Kloosterlingen geven onderwijs en verzorgen zieken en ontvangen in ruil daarvoor giften van burgerij Kerk in centrum stad Richt zich meer op burgers

Kerk Niet alleen plaats voor de mis Ook recht gesproken Markten, feesten en processies Steden met bisschopszetels: grote kathedralen (Reims) >>prestigeobjecten

Abt Suger Saint Denis, rond 1140 Aanzet tot Gotische bouwstijl God is licht Licht moet zichtbaar worden: gouden vaatwerk, edelstenen, kleurrijke vensters Alsof via de vensters God zelf tot de mensen spreekt Nieuwe bouwstijl ontwikkelen om grotere vensters mogelijk te maken

Abt Suger Kerkelijke ruimte: “Ergens tussen hemelse heerlijkheid & het slijk der aarde” Contrast kerk en armzalige woningen in de steden was enorm

Gotische bouwkunst Bouwloges: samenwerking tussen kunstenaars en ambachtslieden Groter, hoger en lichter dan de Romaanse kerken Skeletbouw Kruisribgewelf leidt tot spitsbogen Zijwaartse druk afleiden langs luchtbogen en steunberen aan de buitenzijde Gevolg: muren minder dik & grotere vensters & bouwen tot grote hoogte mogelijk

kruisribgewelf Amiens, kruisribgewelf; luchtbogen

Spitse torens & pinakels (= kleine torentjes die de bogen afsluiten)

Kleurrijke vensters Glas in lood God is licht Abt Sugar: in kerkgebouw het Goddelijk licht zichtbaar maken Gouden vaatwerk & edelstenen: versterken het licht dat door de vensters binnenkomt verbeelden van Godswoord in de vensters God spreekt via de vensters tot de gelovigen. Detail Notre Dame, Chartres

Notre-Dame, Reims (vanaf 1211; voorbeeld Gotiek) Groot roosvenster

Uitbundige versieringen: ornamenten en beelden Christelijke thema’s Roosvenster, Notre Dame, Reims

Detail Notre Dame, Chartres ca. 1150

Annuciatie, Notre Dame, Chartres, ca. 1150

Kenmerken Gotiek Notre Dame, Parijs • Hoogbouw • Skeletbouw (Spitbogen, Steunberen, Luchtbogen, kruisribgewelven) • Nadruk op hoge, verticale lijnen • Veel ramen en licht (Goddelijk licht) • Bouwen naar de hemel •uitbundig versierde portalen (ornamenten en heiligenbeelden)