BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t.b.v. de sessie ‘Structurele evaluatie voor adaptief beleid’ Maarten van Kooij, gemeente Rotterdam 29-12-2018
Introductie / context Nationaal Programma Rotterdam Zuid - Gemeente, rijk, onderwijs, corporaties, zorg, bewoners, werkgevers - 7 focuswijken - Pijlers: Wonen, Werk, School - Doel: in 2030 op gemiddeld G4-niveau Cijfers - 200.000 inwoners - 21% werkloosheid - 32% van de kinderen groeit op in armoede - 39% van de kinderen heeft ouders die niet of laag geschoold zijn. 29-12-2018
Beleidsdoel BRIDGE Building the Right Investments for Delivering a Growing Economy Twintig onderwijsinterventies die tot doel hebben de onderwijsresultaten van kinderen uit Rotterdam Zuid en de aansluiting met de arbeidsmarkt te verbeteren. Met focus op: werk in Haven, Techniek en Zorg Maar ook: Call to Action 21st Century Skills, verkenning social impact financiering Partners: Gemeente, Hogeschool Rotterdam, EUR, MRDH, Rebel Group, NPRZ Budget: 5 miljoen euro Programmaduur: 2016 – 2019 7 werkpakketten, 1 kernteam en 1 stuurgroep I.s.m. 68 PO-scholen, 20 VO-scholen en 3 MBO-locaties Werkpakket 4: Monitoring én Evaluatie - Gemeente Rotterdam - SEOR B.V. (EUR) - Hogeschool Rotterdam - NPRZ - RebelGroup 29-12-2018
Interventies (1) Maatregelen vallen uiteen in vijf groepen: Ontdekken en ervaren Reflecteren en kiezen Aansluiting arbeidsmarkt Extra Ondersteuning Professionalisering 29-12-2018
Interventies (2) Sommige interventies zijn gericht op vermindering schooluitval, andere op keuze voor techniek, haven en zorg, en andere meer op de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt; Interventies hebben betrekking op de volledige onderwijskolom (PO, VO, MBO). De interventies zijn gericht op alle betrokken actoren: de kinderen/leerlingen zelf, leerkrachten, ouders en werkgevers. 29-12-2018
Interventielogica 29-12-2018
De eerste monitor Literatuuronderzoek naar de interventies “Nulmeting” Geeft indicaties dat de meeste interventies effectief (kunnen) zijn; Laat zien wat randvoorwaarden zijn voor succesvolle implementatie. “Nulmeting” Ook v.w.b. deelnamegraad aan interventies door scholen; Ook v.w.b. verband tussen toe- of afname van toepassing interventies en schoolkeuze. Conclusies Interventielogica werkt; Keuze voor mbo-opleidingen haven, techniek, zorg biedt betere arbeidsmarktkansen; Opleidingen op MBO-2 niveau Zorg vormen de uitzondering; Het niveau van de opleidingen heeft een belangrijke invloed op de arbeidsmarktkansen; Maar verschillen in baankansen tussen Rotterdam Zuid en de rest van Nederland worden niet alleen door onderwijskeuze verklaard, maar ook door verschillen in herkomst (wel of geen migratieachtergrond) en verschillen in uitval. Daarom is een interventie als de carrièrestartgarantie juist op Zuid zo belangrijk. 29-12-2018
De eerste monitor Aanpassen en bijsturen Betrouwbare data helpt, gepresenteerd door onafhankelijke en vakbekwame onderzoekers Complex en gelaagd netwerk: agenderen op het juiste niveau: Via de werkpakketleiders in kernteam BRIDGE Via kernteam BRIDGE naar stuurgroep BRIDGE Via de Onderwijstafel NPRZ Focus en vasthoudendheid (vanuit NPRZ) Persoonlijke banden, betrokkenheid en wederzijds vertrouwen Geduld (en soms ongeduld) Timing: agenderen op het juiste moment Durven experimenteren, en daarna beargumenteerd bijstellen, schrappen of toevoegen. Dat is vaak gewoon nodig. Op naar de volgende monitor! 29-12-2018
Vragen? http://www.uia-initiative.eu/en/uia-cities/rotterdam mr.vankooij@rotterdam.nl Dijkwerkers, Maashaven 29-12-2018