BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
QUIZ Film kinderarbeid.
Techniek in de kijker(s) Resultaten monitorronde ‘Van kans naar keuze’ 2011 juni 2011 Eva Voncken.
De juiste koers! Een initiatief van de GSN Management Group BV.
informatiebehoefte VO ROC
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Uitvoeringsplan november 2012.
In het bestuursakkoord
Valorisatie Programma Rotterdam
Hans Everhardt – MBO Groningen
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Uitvoeringsplan september 2012.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
De kracht van de samenwerking in de regio
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Rotterdam 7 oktober 2015 “Energiebesparing en Betaalbaarheid in prestatieafspraken” Jaap van Leeuwen, Energieconsulent Nederlandse Woonbond Stook Je Rijk.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Nationaal Programma Rotterdam Zuid Presentatie Werkbezoek Gemeente Breda aan Rotterdam 4 februari 2016 Marco Pastors Directeur 1 1.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Zaterdag 18 juni Nota Onverkende Paden Presentatie onderwerp, copyright (c) 2007 Naar aanleiding van toezegging aan Statencie REW Vastgesteld op.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Inkoper ontmoet ondernemer MVO: Het moet wel van twee kanten komen Petra Oden, Lector Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Professionalisering Sociaal Werk
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Voorstelling kansarmoedeatlas
Begeleiden van Praktijkonderzoek
POWL, Domeinspecifiek Leren
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Alliantie GenderDiversiteit
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
GO! Campus De Vesten Herentals
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verschillen in onderwijskansen
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t.b.v. de sessie ‘Structurele evaluatie voor adaptief beleid’ Maarten van Kooij, gemeente Rotterdam 29-12-2018

Introductie / context Nationaal Programma Rotterdam Zuid - Gemeente, rijk, onderwijs, corporaties, zorg, bewoners, werkgevers - 7 focuswijken - Pijlers: Wonen, Werk, School - Doel: in 2030 op gemiddeld G4-niveau Cijfers - 200.000 inwoners - 21% werkloosheid - 32% van de kinderen groeit op in armoede - 39% van de kinderen heeft ouders die niet of laag geschoold zijn. 29-12-2018

Beleidsdoel BRIDGE Building the Right Investments for Delivering a Growing Economy Twintig onderwijsinterventies die tot doel hebben de onderwijsresultaten van kinderen uit Rotterdam Zuid en de aansluiting met de arbeidsmarkt te verbeteren. Met focus op: werk in Haven, Techniek en Zorg Maar ook: Call to Action 21st Century Skills, verkenning social impact financiering Partners: Gemeente, Hogeschool Rotterdam, EUR, MRDH, Rebel Group, NPRZ Budget: 5 miljoen euro Programmaduur: 2016 – 2019 7 werkpakketten, 1 kernteam en 1 stuurgroep I.s.m. 68 PO-scholen, 20 VO-scholen en 3 MBO-locaties Werkpakket 4: Monitoring én Evaluatie - Gemeente Rotterdam - SEOR B.V. (EUR) - Hogeschool Rotterdam - NPRZ - RebelGroup 29-12-2018

Interventies (1) Maatregelen vallen uiteen in vijf groepen: Ontdekken en ervaren Reflecteren en kiezen Aansluiting arbeidsmarkt Extra Ondersteuning Professionalisering 29-12-2018

Interventies (2) Sommige interventies zijn gericht op vermindering schooluitval, andere op keuze voor techniek, haven en zorg, en andere meer op de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt; Interventies hebben betrekking op de volledige onderwijskolom (PO, VO, MBO). De interventies zijn gericht op alle betrokken actoren: de kinderen/leerlingen zelf, leerkrachten, ouders en werkgevers. 29-12-2018

Interventielogica 29-12-2018

De eerste monitor Literatuuronderzoek naar de interventies “Nulmeting” Geeft indicaties dat de meeste interventies effectief (kunnen) zijn; Laat zien wat randvoorwaarden zijn voor succesvolle implementatie. “Nulmeting” Ook v.w.b. deelnamegraad aan interventies door scholen; Ook v.w.b. verband tussen toe- of afname van toepassing interventies en schoolkeuze. Conclusies Interventielogica werkt; Keuze voor mbo-opleidingen haven, techniek, zorg biedt betere arbeidsmarktkansen; Opleidingen op MBO-2 niveau Zorg vormen de uitzondering; Het niveau van de opleidingen heeft een belangrijke invloed op de arbeidsmarktkansen; Maar verschillen in baankansen tussen Rotterdam Zuid en de rest van Nederland worden niet alleen door onderwijskeuze verklaard, maar ook door verschillen in herkomst (wel of geen migratieachtergrond) en verschillen in uitval. Daarom is een interventie als de carrièrestartgarantie juist op Zuid zo belangrijk. 29-12-2018

De eerste monitor Aanpassen en bijsturen Betrouwbare data helpt, gepresenteerd door onafhankelijke en vakbekwame onderzoekers Complex en gelaagd netwerk: agenderen op het juiste niveau: Via de werkpakketleiders in kernteam BRIDGE Via kernteam BRIDGE naar stuurgroep BRIDGE Via de Onderwijstafel NPRZ Focus en vasthoudendheid (vanuit NPRZ) Persoonlijke banden, betrokkenheid en wederzijds vertrouwen Geduld (en soms ongeduld) Timing: agenderen op het juiste moment Durven experimenteren, en daarna beargumenteerd bijstellen, schrappen of toevoegen. Dat is vaak gewoon nodig. Op naar de volgende monitor! 29-12-2018

Vragen? http://www.uia-initiative.eu/en/uia-cities/rotterdam mr.vankooij@rotterdam.nl Dijkwerkers, Maashaven 29-12-2018