Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Reflecteren.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Reflectie.
Onze doelen en visie in beeld
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wjk.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Diversiteit & Inclusie
Een vergadering organiseren
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Naam onderwijsinstelling Datum
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
ACTIE onderzoek.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe plannen we voor OL bij natuurwetenschappen? Tool II-1: Het plannen van OL, een nadruk op het stellen van vragen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Begrip ontwikkelen over hoe vragen stellen aan het begin van een activiteit stimulerend werkt voor een onderzoekende houding. We zullen: Ideeën delen in kleine groepen; Hoofdpunten bespreken met de hele groep. Het doel van deze tool is om typen vragen te identificeren die nuttig zijn om onderzoekend leren te ondersteunen in natuurwetenschappen. Docenten werken eerst in kleine groepen om hun ideeën te delen en vervolgens komt de hele groep samen voor een bespreking

Vragen gebruiken Deel ideeën over hoe vragen gebruikt kunnen worden aan het begin van een activiteit om onderzoekend leren te ondersteunen. Gebruik de vragen voor verdere discussie en schrijf reacties op. Vraag de docenten om in groepjes te werken en hun ideeën te delen over het verbeteren van het stellen van vragen in de les aan het begin van een activiteit.   Gebruik deze vragen als opstart. 1. Hoe kunnen we de wachttijd vergroten om zo meer leerlingen na te laten denken en de kans te geven om te reageren? 2. Welke vragen kunnen het best gebruikt worden bij leerlingen wanneer ze beginnen aan een opdracht of onderwerp binnen de natuurwetenschappen? 3. Hoe betrekt u alle leerlingen bij het denkproces? 4. Hoe reageert u naar leerlingen tijdens deze speciale ‘denktijd'? Prijst u ze, of bent u neutraal in uw reacties? 5. Wat zijn de voor- en nadelen aan het inplannen van tijd voor het bevorderen van het denkproces in een natuurwetenschappelijke les? Laat docenten hun ideeën noteren.

Vragen (kleine groepjes) 1. Hoe kunnen we de wachttijd vergroten om zo meer leerlingen na te laten denken en de kans te geven om te reageren? 2. Welke vragen kunnen het best gebruikt worden bij leerlingen wanneer ze beginnen aan een opdracht of onderwerp binnen de natuurwetenschappen? 3. Hoe betrekt u alle leerlingen bij het denkproces? 4. Hoe reageert u naar leerlingen tijdens deze speciale ‘denktijd'? Prijst u ze, of bent u neutraal in uw reacties? 5. Wat zijn de voor- en nadelen aan het inplannen van tijd voor het bevorderen van het denkproces in een natuurwetenschappelijke les?

Hoofdkenmerken: stellen van vragen Deel de belangrijkste punten uit de discussie. Denk na over de uidagingen en voordelen van het inzetten van vragen op deze manier. Roep nu de groep bijeen en deel de reacties vanuit de groepen.  Wat zijn de belangrijkste punten? Denk na over de uitdagingen en voordelen van het inzetten van vragen op deze manier.   In het verleden hebben docenten gezegd: het voelt gemaakt, het neemt veel tijd in beslag, het is lastig om stil te blijven, je ziet de kinderen nadenken, meer leerlingen zijn betrokken, ik prijs het 'goede' (de juiste reactie) antwoord niet meer dus alle kinderen blijven nadenken, ik kan elk kind vragen naar de ideeën van de groep. Nodig de groep uit hierop te reageren.

Finishing off Denk na over hoe je onderzoekend leren kan ondersteunen in je lespraktijk en hoe je vragen hiervoor geschikt maakt. Geef de les en reflecteer op: Antwoorden van leerlingen; Rapporteer je reflectie en observatie de volgende sessie. Docenten dienen aangemoedigd te worden om na te denken over een les die ze willen gaan geven en hoe ze het ingeplande stellen van vragen zo kunnen inrichten dat het OL ondersteunt. Het is belangrijk dat ze na de les reflecteren op de reacties van de leerlingen en erop voorbereid zijn om verslag uit te brengen over de observaties of de impact op het leerproces.