Introductie in de filosofie van ACT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Werken met onbewuste delen
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Interculturele communicatie
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Mindfulness.
Dossier Empowerment.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Personeelsmanagement
Aanvaarding en tolerantie
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Familytree (introductie)
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Timemanagement.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Evaluatie Cursus.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Rechtseconomische analyse van de handhavingsnood in het milieubeleid Sandra Rousseau Centrum voor Economische Studiën 17 maart 2008.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Food4LifeSolutions AgriFoodTop Symposium
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?
Transformation Prayer Ministry
Coping.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Workshop: Wat verandert er voor mij?
De therapeutische relatie
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
ACT model van menselijk functioneren
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Zonder context geen bewijs
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Begeleiden Les 5.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
ACT, functie en RFT Niet schrikken!.
Prioriteiten stellen.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Introductie in de filosofie van ACT 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Wetenschapsfilosofie Een wetenschapsfilosofie gaat vooraf aan het bedrijven van wetenschap Eerst expliciteer je je uitgangspunten: Wat is het doel van je onderzoek? Wat is het object van je onderzoek? Wat is de methode van je onderzoek? 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Uitgangspunt van het FC Het object is gedrag-in-context Gedrag verander je door de context te veranderen. Gedrag verander je niet door de inhoud te veranderen. Aandacht voor context betekent je richten op de functie van het gedrag. 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Functioneel Contextualisme Context omvat leergeschiedenis en de (fysieke) omstandigheden Leergeschiedenis omvat ook: Vaardigheden Cultuur Sociale context Doelen en waarden 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Functioneel Contextualisme 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Focus op functie van denken Breng iemand in contact met het proces * Wanneer begon je dat te denken? * Hoelang hield die gedachte je bezig ? * Wat deed je in reactie op je gedachte? * Denk je dit vaker? * Wat was de invloed van je gedachten op je gedrag? 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

voorspellen-en-beïnvloeden Het is niet voldoende te weten welke factoren leiden tot welk gedrag, de analyse kan pas stoppen als we weten wat we moeten veranderen om het gedrag te veranderen. De vraag die we hierbij stellen is: werkt het? Is het gedrag effectief? Alleen effectief gedrag blijft bestaan. 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Functioneel Contextualisme Functie Wisselwerking context en gedrag Wat is de context waarin het gedrag tot stand komt? Wat zijn de gevolgen van het gedrag (bekrachtiging, bestraffing). Bereik je je doel? Vermijding of toenadering Gedragsverbreding of –vernauwing 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Functioneel Contextualisme Focus op werkzaamheid Gaat niet over ‘waarheid’. Hoe kunnen we de impact van gedachten op overig gedrag verminderen? 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Werkzaamheid op meerdere niveau’s In therapie: werkt het in relatie tot de doelen en waarden van de cliënt? In wetenschap: werkt het om te komen tot voorspellen en beïnvloeden met precisie, breedte en diepte? In supervisie: werkt het in relatie tot de doelen en waarden van de supervisant? 29-12-2018 Functioneel Contextualisme

Functioneel Contextualisme 29-12-2018 Functioneel Contextualisme