Mijn eigen Dyslectische bibliotheek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
Nieuwsbegrip ouderpresentatie
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
Succesvol informatief presenteren
Presenteren met PowerPoint
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Informatieavond 2 Groep 3.
Dyslexie.
Informatieavond 3 Groep 3.
PowerPointslides maken
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Miahcel gataan chsoltijd ene ptotje votblalen tme znij rvienden
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Voorlichtingsavond groep 3
Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Informatieavond groep 4
Structureel Coöperatief Leren
Powerpoint Hoe moet het NIET?.
Een werkstuk maken.
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Stappenplan Samenvatten
Mijn spreekbeurt gaat over ….....
De dag van het solliciteren Blok 1
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Begrijpend lezen VS.
voor familie en vrienden van
Overige spellingsregels
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Wat gebeurt er in de hersenen als we lezen of schrijven?
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
Informatieavond groep 6, Gemaakt door: Christine Vogels Connie Deiss Yvette Mansveld.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema Winkelen Kleuterplein. De euro, het geld, de munt Kassa en kassajuffrouw De portemonnee De prijs, kosten, duur, goedkoop Boodschappenlijstje Winkelmand,
Informatieavond Groep 4.  Technisch Lezen, Methode “Leeslijn” – 4 x per week  Begrijpend Lezen, Methode “Tekstverwerker” – 1 x per week  Vrij Lezen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
– examentraining schrijven & taalportfolio
Succesvol informatief presenteren
Luisteren en begrijpen
Informatieavond Groep 4.
Schrijven h1 Kattebelletje.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Onzichtbaar Opdracht: Hier ga je schrijven met onzichtbare inkt!
Begrijpelijk schrijven
Typografie (2).
1 woorden met ui 2 woorden met oe 3 woorden met ou en nu 4.
Vwo 6 – literatuur Week
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
De schrijver mee op reis
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
voorbeeld volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
Wat leer je allemaal op school?
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Transcript van de presentatie:

Mijn eigen Dyslectische bibliotheek

Waarom ik niet naar de Bibliotheek ga?

Boeken met dyslectische letters en lettergrepen

De hindernissen, de opgave Lezen en lezen stimuleren

Geen links of rechts aan het boekenrek Mijn boeken staan ginder of daar

Alleen maar boeken

Geen strips, te veel afleiding

Wel romans, thrillers, humor Meer keuze Makkelijker geschreven Niet altijd dikke boeken Minder volumes (boekdelen)

Sciencefiction Neen, dat kan niet Te veel vreemde woorden Vreemde eigennamen Teveel, verschillende personages Onleesbaar, onleesbaar

Boeken in Comic Sans Ms Pockets, verschrikkelijk, veel te klein lettertype Times new roman walst over het papier Makkelijk is Verdana, geeft rust Boeken worden nu eenmaal niet gedrukt in Comic Sans Ms

Dyslexie font Familie van Comic Sans Ms Speciaal gecreëerd voor dyslectici Helaas nog steeds niet in Word

Dyslexie font Een zwaardere basis voorkomt dat letters gaan zweven Schuine letters lijken minder op elkaar Een zwaardere basis voorkomt dat letters gaan zweven

Langere stokken zorgt ervoor dat letter minder snel gewisseld worden Grotere openingen zo lijken letters minder op elkaar Hoofdletters en leestekens zijn vetter, zo is het duidelijk waar een zin begint en eindigt Bredere spatiering zorgt voor rust tijdens het lezen

Nog makkelijker Blauwe achtergrond Ecru tekst

concreet Traag leestempo; Moeilijkheden met begrijpend lezen; Problemen met spelling, grammatica, zinsbouw en leestekens; Kleine woordenschat; Moeite met het schrijven van teksten; Woordvindingsproblemen; Moeite met het maken van aantekeningen; Moeite met het interpreteren en onthouden van instructies; Moeite met hoofdrekenen en het onthouden van cijfers; Problemen met lezen en schrijven in vreemde talen; Ervaren van onzekerheid, frustratie en faalangst; Moeite met notenleer.

Dysorthografie, schrijven is het moeilijkst Geen verschil tussen au en ou g en ch d en t en dt, ondanks gekende spellingsregels eu en ui ei en ij

Met dyslexie naar de bib Nieuwe boeken drie weken is niet lang genoeg om een boek te lezen mag niet verlengd worden Oudere boeken drie weken is te korte tijd om boek uit te lezen één verlenging mag maar is soms nog niet genoeg verlengen kan niet bij reservaties op het boek Veel boeken moeten om deze redenen half gelezen terug naar de bib Boeken worden niet gevonden omwille van spellingsfouten

Dyslexie is geen ziekte niet te genezen leren mee omgaan aanvaarden

Wist je dat Thomas Edison Tom Cruise Agatha Christie Walt Disney Albert Einstein Leonardo da Vinci Winston Churchil Napoleon Bonaparte Steven Spielberg Bill Gates Allemaal dyslexie hebben

Besluit Mijn oplossing ik koop mijn boeken zelf ga naar de boekenwinkel of de boekenbeurs op men eigen tempo jij mag een boek komen lenen