‘Haal het talent naar boven’ 21 februari 2018 olv Corrie Noom
Programma ‘Haal het talent naar boven’ 14h15 Welkom door Jenneke Peek, directeur Trias College Introductie Zaanse geluiden door Sarah Vermoolen 14h30 Pitches: - Voorzorg - Jinc - H3O Trias 14h45 Lezing ‘Gelijke kansen in het onderwijs’ door Liesbeth van Welie 15h30 Plenaire discussie 15h45 pauze & start groepsgesprekken 16h30 terugkoppeling groepen 16h45 Afsluiting / hapje & drankje
De Waarde van Diversiteit Trias College Krommenie 21 februari 2018 Liesbeth van Welie
Wat werkt in het onderwijs Sociaaleconomische situatie (SES) is de grootste voorspeller van kansen voor leerlingen Diversiteit is (ook een economische-) waarde, diverse scholen hebben veel toegevoegde waarde Excellent onderzoek ondersteunt o.a. ouderbetrokkenheid, stabiele schoolcarrière, wijze van beoordelen, sense of entitlement, docenten als kern van kwaliteit Nederland beschikt over een van de beste datasets ter wereld om leerlingen ook op de arbeidsmarkt te kunnen volgen
SES Niet etnische achtergrond, maar SES is de grote voorspeller van kansen van leerlingen Dat is goed nieuws, want we weten heel veel van succesvolle interventies om gelijke talenten-gelijke kansen te bevorderen Het Nederlandse onderwijsstelsel realiseert een voortdurende stijging van het gemiddelde opleidingsniveau van leerlingen met een migrantenachtergrond
Wat blijkt uit onderzoek: Diversiteit loont, het biedt scholen extra kansen, en stimuleert de economie (o.a. James Heckman, Nobelprijs) Ook voor economie en arbeidsmarkt is diversiteit een waarde Waardoor zou dat positieve effect kunnen worden veroorzaakt?
Wereldburgers en innovatie Globally competent individuals can examine local, global and intercultural issues, understand and appreciate different perspectives and world views, interact successfully with others and take responsible action toward sustainability and collective well-being (OECD PISA, 2018) Divers samengestelde groepen leerlingen bieden optimale kansen om het bovenstaande mogelijk te maken
Ouders Alle contacten en activiteiten met en door ouders zijn extra belangrijk voor kinderen uit niet-academische milieus Vooral van belang is ouders de kans te bieden om te leren hoe het complexe Nederlandse onderwijsstelsel in elkaar zit
Stabiliteit Switchen, ook als dat onvermijdelijk is, zoals de overstap PO-VO, belast leerlingen, en belast lage SES leerlingen zwaarder Een goed begeleide overdracht van PO naar VO, op bezoek gaan, docenten leren kennen, de leerling blijven volgen, optimaliseert kansen
Succeservaringen Stuart Yeh (2015) laat zien dat beoordelingen en cijfers veel meer de oorzaak dan het gevolg zijn van lager presteren Zelfvertrouwen, en het idee school goed aan te kunnen- nemen af gedurende de gehele schoolperiode, en sterker voor lage SES leerlingen Snelle feedback, en differentiatie in de volgorde waarin modules worden aangeboden, hebben een positief effect
Sense of entitlement Leerlingen aanmoedigen om ambities en dromen te bespreken; op bezoek gaan om te verkennen hoe hun toekomst eruit kan zien Praten met succesvolle werkenden die tot de eigen groep behoren
Docenten zijn de kern van kwaliteit Elkaar in de klas bezoeken, open en deskundig onderling met elkaar bespreken wat goed gaat en wat beter kan Een schoolleiding die een klimaat bevordert waarin dat plaats kan vinden
Tot slot Nederland beschikt over een van de beste datasets ter wereld, de CBS Microdata Die zijn strikt afgeschermd om ieders privacy altijd te waarborgen Onder condities, en er zijn kosten aan verbonden, kunnen scholen hun ex-leerlingen bijvoorbeeld volgen tot op de arbeidsmarkt
‘Haal het talent naar boven’