Https://www.youtube.com/watch?v=hLSecVEMA-g Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Lancering Traject
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
TRENDS 2014 Hafida
Methodiek: Plancyclus
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Schoolopbouwwerk Menen
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects
Verzorgingsstaat pargf.4
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Thema 3: De verzorgingsstaat
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
Innovatie in het onderwijs
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Ouderinformatie avond
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Thema 3: De verzorgingsstaat
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Mijn visie op onderwijs
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Leerlijn actief burgerschap
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
INTRODUCTIE academiejaar
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

https://www.youtube.com/watch?v=hLSecVEMA-g Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6

Reflecties over goed onderwijs (weebly)

Aanpak en doelstelling SES - H5 Aanpak en doelstelling Surf naar www.schoolensamenleving.weebly.com (sessie 6: opiniestukken) Elk interview of opiniestuk definieert wat er van onderwijs of leerkrachten kan verwacht worden. Maak groepen van 5 studenten. Lees één van de artikels. Haal uit elke tekst de boodschap voor onderwijs of leraren en leg uit vanuit welke analyse die boodschap komt. 2014-2015

SES - H5 Artikels 1. Er is geen gezag meer in ons onderwijs 2. Leerkrachten zijn geen machines 3. De school als democratische publieke ruimte 4. Geef de school en de leerkrachten hun vrijheid terug! 5. Voor wat, hoort wat: dat is niet sociaal rechtvaardig 2014-2015

Aanpak en doelstelling SES - H5 Aanpak en doelstelling Wissel de informatie over de artikels uit in je groep. Leg relaties tussen de teksten door gelijkenissen en verschillen aan te tonen. Maak een synthese van wat er in jullie groep besproken werd. 2014-2015

Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs (boek ‘Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer’: hoofdstuk 5)

Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel bijna 1 op 4 kinderen in Brussel ten minste 1 jaar vertraging vanaf 4de leerjaar OORZAAK COMPLEXITEIT BRUSSEL: - moeilijke sociale situatie - bevolkingsexplosie >> capaciteitsprobleem - ingewikkelde taalsituatie 2 doelstelstellingen: onderwijs als middel om Nederlandstalige aanwezigheid in Brussel te garanderen ook anderstaligen kwaliteitsvol onderwijs aanbieden voorrangsregel voor Nederlandstaligen

Het hoofddoekendebat https://youtu.be/wMjcuparAr4 geleid tot algemeen verbod op religieuze kentekenen binnen het Vlaams Gemeenschapsonderwijs Grondwet verplicht Gemeenschapsonderwijs tot neutraliteit >> neutraliteit = eerbied voor de filosofische , ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen >> Is het dragen van een hoofddoek al dan niet een religieuze verplichting? >> Tast het dragen ervan de gelijkheid tussen man en vrouw aan? toont aan dat federalisering van het Vlaamse onderwijs en decretale omkadering voor het GO! grote impact kunnen hebben op alledaagse praktijk https://onderwijs.hetarchief.be/media/60-seconden-hoofddoekenverbod/X1EYlP7BOlFNOZ3uch2Bxslh Wat is het hoofddoekenverbod? https://onderwijs.hetarchief.be/media/journaal-geen-gelijke-kansen-het-vlaamse-onderwijs/j1IMXiNZRajAkSZLRann4In4 Hoofddoeken archief voor onderwijs https://onderwijs.hetarchief.be/media/journaal-geen-religieuze-symbolen-gemeenschapsonderwijs/Y26XSMRTVaqYaXUgSN38SaFs Hoofddoekenverbod gemeenschapsonderwijs

Vervrouwelijking van het onderwijs Vlaanderen volgt internationale trend >> Het tekort aan mannen zou leiden tot meer moeilijkheden voor jongens in het onderwijs, omdat ze geen mannelijke rolmodellen meer hebben. >> De kwaliteit van het onderwijs zou dalen door het steeds groter wordende vrouwelijke overwicht. Feit of fictie?

Aanpak en doelstelling SES - H5 Aanpak en doelstelling Surf naar www.schoolensamenleving.weebly.com (sessie 6: actuele thema’s) Maak een keuze uit één van onderstaande thema’s: Segregatie in het Vlaamse onderwijs. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Het hoofddoekendebat binnen het Vlaamse onderwijs. Vervrouwelijking van het onderwijs. Zoek een (wetenschappelijk) artikel over dit thema op, lees het en post de link op de passende padlet. 2014-2015

OPDRACHTEN BIJ SESSIE 6 http://schoolensamenleving.weebly.com

Examen SES 15 min. Voorbereiden 15 min. Examen 3 vragen (2 vd 3 correct om te kunnen slagen) Kennis-, toepassings- en inzichtsvragen

Voorbeeldexamenvragen Een school verkoopt koekjes om de zeeklas van het 4de leerjaar te bekostigen. Mag dit? Beargumenteer je antwoord. Neemt de segregatie toe in de Vlaamse scholen? Bespreek. Wat is het PDCA-kader? Wat doet men ermee in onderwijs?