https://www.youtube.com/watch?v=hLSecVEMA-g Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6
Reflecties over goed onderwijs (weebly)
Aanpak en doelstelling SES - H5 Aanpak en doelstelling Surf naar www.schoolensamenleving.weebly.com (sessie 6: opiniestukken) Elk interview of opiniestuk definieert wat er van onderwijs of leerkrachten kan verwacht worden. Maak groepen van 5 studenten. Lees één van de artikels. Haal uit elke tekst de boodschap voor onderwijs of leraren en leg uit vanuit welke analyse die boodschap komt. 2014-2015
SES - H5 Artikels 1. Er is geen gezag meer in ons onderwijs 2. Leerkrachten zijn geen machines 3. De school als democratische publieke ruimte 4. Geef de school en de leerkrachten hun vrijheid terug! 5. Voor wat, hoort wat: dat is niet sociaal rechtvaardig 2014-2015
Aanpak en doelstelling SES - H5 Aanpak en doelstelling Wissel de informatie over de artikels uit in je groep. Leg relaties tussen de teksten door gelijkenissen en verschillen aan te tonen. Maak een synthese van wat er in jullie groep besproken werd. 2014-2015
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs (boek ‘Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer’: hoofdstuk 5)
Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel bijna 1 op 4 kinderen in Brussel ten minste 1 jaar vertraging vanaf 4de leerjaar OORZAAK COMPLEXITEIT BRUSSEL: - moeilijke sociale situatie - bevolkingsexplosie >> capaciteitsprobleem - ingewikkelde taalsituatie 2 doelstelstellingen: onderwijs als middel om Nederlandstalige aanwezigheid in Brussel te garanderen ook anderstaligen kwaliteitsvol onderwijs aanbieden voorrangsregel voor Nederlandstaligen
Het hoofddoekendebat https://youtu.be/wMjcuparAr4 geleid tot algemeen verbod op religieuze kentekenen binnen het Vlaams Gemeenschapsonderwijs Grondwet verplicht Gemeenschapsonderwijs tot neutraliteit >> neutraliteit = eerbied voor de filosofische , ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen >> Is het dragen van een hoofddoek al dan niet een religieuze verplichting? >> Tast het dragen ervan de gelijkheid tussen man en vrouw aan? toont aan dat federalisering van het Vlaamse onderwijs en decretale omkadering voor het GO! grote impact kunnen hebben op alledaagse praktijk https://onderwijs.hetarchief.be/media/60-seconden-hoofddoekenverbod/X1EYlP7BOlFNOZ3uch2Bxslh Wat is het hoofddoekenverbod? https://onderwijs.hetarchief.be/media/journaal-geen-gelijke-kansen-het-vlaamse-onderwijs/j1IMXiNZRajAkSZLRann4In4 Hoofddoeken archief voor onderwijs https://onderwijs.hetarchief.be/media/journaal-geen-religieuze-symbolen-gemeenschapsonderwijs/Y26XSMRTVaqYaXUgSN38SaFs Hoofddoekenverbod gemeenschapsonderwijs
Vervrouwelijking van het onderwijs Vlaanderen volgt internationale trend >> Het tekort aan mannen zou leiden tot meer moeilijkheden voor jongens in het onderwijs, omdat ze geen mannelijke rolmodellen meer hebben. >> De kwaliteit van het onderwijs zou dalen door het steeds groter wordende vrouwelijke overwicht. Feit of fictie?
Aanpak en doelstelling SES - H5 Aanpak en doelstelling Surf naar www.schoolensamenleving.weebly.com (sessie 6: actuele thema’s) Maak een keuze uit één van onderstaande thema’s: Segregatie in het Vlaamse onderwijs. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Het hoofddoekendebat binnen het Vlaamse onderwijs. Vervrouwelijking van het onderwijs. Zoek een (wetenschappelijk) artikel over dit thema op, lees het en post de link op de passende padlet. 2014-2015
OPDRACHTEN BIJ SESSIE 6 http://schoolensamenleving.weebly.com
Examen SES 15 min. Voorbereiden 15 min. Examen 3 vragen (2 vd 3 correct om te kunnen slagen) Kennis-, toepassings- en inzichtsvragen
Voorbeeldexamenvragen Een school verkoopt koekjes om de zeeklas van het 4de leerjaar te bekostigen. Mag dit? Beargumenteer je antwoord. Neemt de segregatie toe in de Vlaamse scholen? Bespreek. Wat is het PDCA-kader? Wat doet men ermee in onderwijs?