Toelichting op besluit routes en vervolgproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
7 juni 2011 Stiller op Weg - SoW Het agenderen en het toepassen van (bron)maatregelen (geluid) in het wegverkeer Auteur Marien G. Bakker.
Roy Smits Marcel v/d Berg
Airspace infringements LVNL-perspectief
Gezonde werknemers in Vervuilde grond Sectoraanpak Grond- Weg- en Waterbouw Leoniek van der Vliet, Programmaleider GWW.
Toetsrap Beleid en praktijk.
Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
OZZVOZZV. Burger initiatief - Oegstgeest  Burger initiatief : “Genoeg Vluchten”  Start door Edwin van Rooyen in 2009  Verzoek aan gemeenteraad - Deelname.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Standpunt inzake Schiphol Presentatie voor Gemeenteraad Nieuwkoop CROS Kerngroep Nieuwkoop 23 januari 2008.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
1 Ontwikkeling Lelystad Airport Presentatie en toelichting van de in het MER te onderzoeken routevarianten door Hans Alders Informatiebijeenkomst voor.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Wat gebeurt er in Nederweert? Gemeente Nederweert Buitengebied in Balans, fijn stof en gezondheid. Stichting Leefbaar Buitengebied Nederweert Een gezonde.
Aanvliegroutes Vliegveld Lelystad Korte historie ontwikkelingen Vechtdal en recente ontwikkelingen Jan Rooijakkers Dalfsen, 2 april 2017.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Voorafgaand aan de aanwijzing door provincie
Bewonersbijeenkomst Roode Beek tracé
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
De Wmo, de CRvB en Mensenrechten
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Bestemmingsplan Buitengebied
Omgevingswet en Gezondheid
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Project Luchtruimherziening
Stand van zaken Windpark Weert
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Workshop Prioritaire Projecten
17 september 2018 Duurzame energie
Project Luchtruimherziening
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
De ontlastconstructie
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Informatie bijeenkomst
Directeur RMV Beste vriend of vijand?
Samenvatting start Verder onderzoek kansrijke toepassingen van het meten en berekenen van vliegtuiggeluid RIVM, KNMI en NLR plus inzet experts Organiseer.
Transcript van de presentatie:

Toelichting op besluit routes en vervolgproces Lelystad Airport Toelichting op besluit routes en vervolgproces 27 december 2018

Voorstel Agenda Proces en besluit Minister – René van der Ent (IenW) Aanpassing routeontwerp – Richard Versteegh (LVNL) Effecten routes (MER) en vervolgproces – René van der Ent (IenW) Proces & participatie Luchtruimherziening – René Vrugt (IenW) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Besluit Minister (1) Brief aan TK 21 februari jl. over Aansluitroutes, Actualisatie MER en Luchthavenbesluit Openingsdatum is uitgesteld: resultante van zorgvuldig proces Het gaat om tijdelijke aansluitroutes: verhoging harde voorwaarde voor herindeling van het luchtruim (2023) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Besluit Minister (2) Op basis van: Internetconsultatie, consultatie luchtruimgebruikers, advies bewonersdelegatie Beoordeling LVNL/CLSK van verbetervoorstellen Bestuurlijke overleggen provincies Gesprekken lokale/regionale bestuurders, bewoners, ondernemers Actualisatie van het MER + contra-expertises Geleid tot verbetering van aansluitroutes: minder overlast bewoners + ontzien natuur- en stiltegebieden Zienswijzen geleid tot aanpassingen routes NH-Fryslan Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Besluit Minister (3) Aanvullende maatregelen: Voor langere termijn wordt maximering 45.000 vliegbewegingen vastgelegd in het LHB Ook voor korte termijn wordt 10.000 vliegbewegingen vastgelegd Evaluatie bij 7.000 vliegbewegingen (ingroeischema: 4.000-7.000-10.000) en bij 25.000 Twee extra handhavingspunten Monitoring aantal en hoogtes vliegbewegingen over sectoren Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Deel 2 Effecten tijdelijke aansluitroutes (actualisatie MER) Geluidseffecten Effecten emissies Risico op vogelaanvaringen Vervolgproces Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Actualisatie MER Lelystad Airport Herstel fouten Te lage stuwkracht bij ‘level’ vliegen bij Boeing 737 in de nadering Fouten in profielen voor naderend verkeer (te vroeg op 3.000 voet) Actuele inzichten geluid Actuele gegevens B737-700 en -800 (55% v/d vloot in eindsituatie) Vliegprocedures B+ (aanpassing bij Biddinghuizen) Vliegroutes VFR verkeer Afhandeling aankomend verkeer (verkeersverdeling) Aansluitroutes Woningsituatie Doel Antwoord op vraag of keuze voor routevariant B+ herbevestigd kan worden Antwoord op vraag of luchthavenbesluit gewijzigd moet worden. In beeld brengen milieueffecten tijdelijke aansluitroutes. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Resultaten Actualisatie MER Routevariant B+ blijft voorkeursrouteset: (ruim) laagste aantallen ernstig gehinderden en slaapverstoorden Wijziging luchthavenbesluit: hogere geluidbelasting in handhavingspunten op koppen van de baan. Beperkt andere ligging wettelijke contouren geluid en externe veiligheid. Overige milieueffecten wijzigen niet of zeer beperkt ten opzichte van het MER uit 2014. Er is geen sprake van overschrijding van wettelijke normen. Effecten tijdelijke situatie met 10.000 vliegtuigbewegingen passen binnen effecten eindsituatie met 45.000 vliegtuigbewegingen, ook met langer “level” vliegen op 6.000 voet (1.800 meter). MER commissie: positief oordeel over actualisatie (en overige effecten) met een aantal aanbevelingen Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Wettelijke geluidscontouren (Lden) bij 10 Wettelijke geluidscontouren (Lden) bij 10.000 (tijdelijke situatie: beperkt tot Flevoland) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Wettelijke geluidscontouren (Lden) bij 45.000 (eindsituatie) In Actualisatie inzichtelijk gemaakt: verschilanalyse per stap (fout en actualisatie) met MER 2014 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Piekbelasting (LaMax) (baan 5, 10k) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Piekgeluid (LaMax) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Cumulatie geluid Berekeningen van de cumulatie van geluid geeft inzicht in de geluidsbelasting van alle geluidsbronnen tezamen, zoals spoorwegen en wegverkeer. In de Actualisatie van het MER is onderzoek gedaan naar het effect van luchtverkeer op de cumulatie van geluid (zie paragraaf 7.5). Daaruit blijkt dat dit effect alleen optreedt binnen de grenzen van de provincie Flevoland. Dit komt omdat vliegtuigen van en naar Lelystad Airport daar veel lager vliegen. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Luchtkwaliteit In de Act.MER zijn emissies en concentraties van verschillende stoffen, zoals CO2, NOx, fijnstof (PM10 en PM2,5), onderzocht Stoffen die door vliegtuigen worden uitgestoten boven een hoogte van 3.000 voet (circa 900 meter) bereiken niet het aardoppervlak. De berekeningen zijn daarom gedaan tot een hoogte van 3.000 voet (circa 900 meter). Is conform internationale voorschriften. Conclusie: geen overschrijding van wettelijke normen. Alle routes in N-H bevinden zich boven de 6000 voet (1800m). Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Gevolgen ultra-fijnstof bij luchthavens Onderscheid effect op hoogte vs effect in omgeving luchthavens In opdracht van IenW voert het RIVM een uitgebreid onderzoeksprogramma uit naar de effecten op de gezondheid van blootstelling aan ultra-fijnstof. Dit gebeurt op Schiphol. Dit onderzoek is medio 2021 gereed. Op grond van de resultaten kunnen volgens RIVM ook uitspraken worden gedaan over andere luchthavens. Zie RIVM: https://www.rivm.nl/Onderwerpen/F/Fijn_stof/Ultrafijn_stof/Onderzoek_Gezondheidsrisicos_Schiphol Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Risico vogelaanvaringen In MER2014 is onderzoek gedaan naar het risico op vogelaanvaringen op lagere hoogtes in nabijheid luchthaven (m.n. foeragerende vogels). Voor de MER-actualisatie is aanvullend onderzoek verricht naar het risico op vogelaanvaringen op aansluitroutes tussen 1800-4000m (m.n. trekvogels). Gebaseerd op meerjarige radargegevens van KNMI/Defensie. Conclusie: er is op deze vlieghoogtes geen verhoogd risico. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Continuering overleg over Lelystad Airport Continuering overleg en participatie rond LA belangrijk voor o.a.: Diverse stappen vervolgproces (zie hiervoor) Opzetten monitoring (aantallen, geluid, beleving, gezondheid) Na opening inregelen: evalueren, leren, verbeteren “Nieuwe land” Alderstafel Lelystad wordt beëindigd Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad (CROL) “Oude land” Bestuurlijk overleg provincies: voorstel iig 2x per jaar Per provincie daaraan voorafgaand overleg met gemeenten Project Evaluatie en Monitoring in coproductie; start na zomer 2018 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Overleg en participatie luchtvaart Continuering overleg over Lelystad Airport irt andere Luchtvaart-projecten Luchtvaartnota Herziening Luchtruim Ontwikkeling Schiphol Participatievoorstel voor zomer Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018

Einde Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 december 2018