GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario 27-12-2018 Michel Fiege
Vandaag Super Mario Eerst een uitleg van wat er allemaal al werkt Daarna zelf aan de slag! 27-12-2018 Michel Fiege
Dus… Wat werkt er al? Heel wat, behalve Mario. 27-12-2018 Michel Fiege
Groeperen in mapjes Er zijn al 22 objecten. De leerlingen passen alleen obj_mario_land en obj_mario_air aan! Mapjes (groups) zorgen voor overzicht. 27-12-2018 Michel Fiege
Room en een view Een View is een soort kijkgat. Je ziet slechts een gedeelte van de kamer. (breedte en hoogte van de kamer zijn in te stellen bij het tabblad Settings). Mario blijft altijd in het midden van het scherm. 27-12-2018 Michel Fiege
Surprise surprise Hier wordt een variabele gebruikt om ervoor te zorgen dat we maar 1x een “powerup” kunnen krijgen. Klassikale vraag: hoe zou dit ook zonder variabele kunnen? (antwoord: door een tweede object te maken – zie toestandsdiagrammen) 27-12-2018 Michel Fiege
Toestandsdiagram Koopa Doel: kennismaking met een toestandsdiagram. 27-12-2018 Michel Fiege
Aan de slag: Zwaartekracht! Het is wel leuk om de leerlingen even de eerste versie te laten spelen. Mario “vliegt” namelijk het level door. 27-12-2018 Michel Fiege
Zelf aan de slag Succes! http://gm.michelfiege.nl Goed lezen Gebruik de plaatjes! Oefenbestanden downloaden In dit geval “supermario.zip” Help elkaar! Succes! 27-12-2018 Michel Fiege
Wat heb je vandaag geleerd? 27-12-2018 Michel Fiege
Toestandsdiagram Mario Toestandsdiagram mondeling toelichten. Let op: ook hier weer overerving. Welk object van Mario ook botst met Finish, het werkt altijd. 27-12-2018 Michel Fiege
Botsen met platform Dit hebben de leerlingen zelf moeten toevoegen. Dit object is in de lucht en kan dus botsen met een muur onder, boven, links en rechts. Vandaar dat er aardig wat acties zijn. Het botsen met obj_platform moet je eigenlijk lezen als “zolang we botsen met obj_platform”. Er gebeurt dan het volgende (totdat we niet meer botsen): X wordt vorige x Y wordt vorige x Er wordt bewegen richting het contactpunt Controle en instellen van verticale richting (y) Controle en instellen van horizontale richting (x) Tot slot: als er een object onder ons is: verander in obj_mario_land 27-12-2018 Michel Fiege
Beginnen aan eigen spel Volgende keer… Beginnen aan eigen spel 27-12-2018 Michel Fiege