Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Time management in het onderwijs
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
T.g.v. de Introductie van de RepCoaches 1 maart 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Effectief leiderschap
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
emotionele bankrekening
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Beroepshouding en beroepscode
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talent in Ontwikkeling
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Talent in Ontwikkeling
Communicatie 6e les.
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Loopbaan en burgerschap les 2
Kraamzorg Randstad Gemaakt door: Tayshawn Sedoc
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 3.
Leidinggeven Communicatie.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Omgaan met verschillen
Loopbaan en burgerschap les 3
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Omgaan met verschillen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!

Wie zijn wij? Tria Tahsin, consulent starters & studenten Onderwijs Roos Albers, consulent starters & studenten Zorg & Welzijn

Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken

Waardering Wanneer ben je trots op jezelf (in je werk)?

Erkenning / Goedkeuring Validation Erkenning / Goedkeuring https://www.youtube.com/watch?v=Cbk980jV7Ao

Waardering Aandacht geven = aandacht ontvangen Feedback ontvangen en geven Zichtbaar maken/benoemen wat je doet Straal uit dat je trots bent op je werk en er plezier in hebt Blijf jezelf professionaliseren en profileren

Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken

Welk doel wil je bereiken?

Voorbeelden Geef een voorbeeld van een situatie waarin je met je communicatie iets wilde bereiken Wat wilde je bereiken? Hoe pakte je dit aan? Waarom werkte het wel/niet?

Zeggen wat je wilt Begin met de gewenste actie Wees duidelijk en specifiek… Benoem gedrag waar je last van hebt Gebruik een ‘ik’ boodschap Geef aan wat je wel wilt

Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken

Actie is Reactie Leiden lokt volgen uit, en omgekeerd Aanvallen lokt opstandigheid uit, en omgekeerd

Plan van aanpak 1. Wat wil je bereiken? 2. Welke reactie verwacht je? 3. Welk gedrag kies je? 4. Welke gedachten helpen je?

Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken

Probeer eerst te begrijpen, Dan pas begrepen te worden - Steven Covey -

Wat wil de ander?

Gesprekstechnieken Gebruik LSD (+C) Laat OMA thuis! Wees (geen) OEN

Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken

Beïnvloedingstechnieken Verklaren: zeggen wat je wilt/nodig hebt Wettigen: verwijzen naar autoriteit Logisch overtuigen: bewijs/logica gebruiken Beroep doen op vriendschap: gebruik maken van relatie Consulteren: leiden met vragen

Beïnvloedingstechnieken Uitwisselen: iets waardevols geven Sociaal zijn: het juiste klimaat scheppen Beroep doen op waarden: samenwerking inspireren Model staan: een voorbeeld geven Verbonden smeden: anderen vragen om iemand te helpen beïnvloeden

Hier is het OOP!

Dit neem ik mij voor: 1. 2. 3. Deze gedachte wil ik vasthouden:

Wil je meer weten over CNV Academie of hoe wij jou, je afdeling of organisatie verder kunnen brengen? aanvraagacademie@cnv.nl 030-7511785 www.mijnvakbond.nl/academie c